Hej på Er.
Undrar hur jag kan koppla två brytare av/på till en infravärme samt terassbelysning, led.
Tidigare har en utebelysning suttit på ingående lina, 1 blå, 1 grön samt gul/grön jord. (3 kablar)
Det finns även ett vanligt uttag att tillgå, med 3 linor där vit, blå samt jord gul/grön finns, men kopplat till uttag där det finns lediga portar ovan.. x-x-jord
Tacksam för svar
Undrar hur jag kan koppla två brytare av/på till en infravärme samt terassbelysning, led.
Tidigare har en utebelysning suttit på ingående lina, 1 blå, 1 grön samt gul/grön jord. (3 kablar)
Det finns även ett vanligt uttag att tillgå, med 3 linor där vit, blå samt jord gul/grön finns, men kopplat till uttag där det finns lediga portar ovan.. x-x-jord
Tacksam för svar
Välkommen till forumet!
Din beskrivning är inte särskilt tydlig och det framgår inte exakt vad du vill göra heller. Har jag förstått det rätt om jag säger att du vill koppla in två strömbrytare som ska försörka infravärmare resp terassbelysning?
Ta bilder och beskriv bättre vad du vill göra så blir det lättare att hjälpa.
Eftersom jobbet är behörighetskrävande kan det ju påpekas att den enklaste (och lagliga) lösningen är att ringa en elektriker...
Din beskrivning är inte särskilt tydlig och det framgår inte exakt vad du vill göra heller. Har jag förstått det rätt om jag säger att du vill koppla in två strömbrytare som ska försörka infravärmare resp terassbelysning?
Ta bilder och beskriv bättre vad du vill göra så blir det lättare att hjälpa.
Eftersom jobbet är behörighetskrävande kan det ju påpekas att den enklaste (och lagliga) lösningen är att ringa en elektriker...
Jag förstår fortfarande inte. Vad är det du vill uppnå? Vill du kunna tända/släcka från två ställen? Vill du ha en dubbelbrytare där ena halvan tänder lampan och andra halvan tänder infravärmen?
Vad har du för förutsättningar? En bild säger mer än tusen ord, speciellt när du inte riktigt använder korrekt terminologi.
Om du vill kunna tända/släcka från två ställen kan du sätta två trappkretsar parallellt. Det går inte att få plats med båda kretsarna i en utanpåliggande kabel eftersom du behöver minst sex ledare. Det finns visserligen specialkabel att köpa från t.ex. tyskland men det kanske är lite överkurs. Om du sätter dit ett tidrelä med impulsingång på infravärmen och ett impulsrelä på belysningen kan du däremot klara dig med vanlig femledad kabel (tom fyrledad beroende lite på hur du kopplar). Du får dock en liten normkapsling någonstans i kretsen. En annan fördel med tidrelä är att du inte kan glömma infran på någon längre stund. Beroende på exakt relä kan det krävas att du lägger en kontaktor eller ett effektrelä mellan eftersom infravärmare brukar dra rätt mycket ström.
Vad har du för förutsättningar? En bild säger mer än tusen ord, speciellt när du inte riktigt använder korrekt terminologi.
Om du vill kunna tända/släcka från två ställen kan du sätta två trappkretsar parallellt. Det går inte att få plats med båda kretsarna i en utanpåliggande kabel eftersom du behöver minst sex ledare. Det finns visserligen specialkabel att köpa från t.ex. tyskland men det kanske är lite överkurs. Om du sätter dit ett tidrelä med impulsingång på infravärmen och ett impulsrelä på belysningen kan du däremot klara dig med vanlig femledad kabel (tom fyrledad beroende lite på hur du kopplar). Du får dock en liten normkapsling någonstans i kretsen. En annan fördel med tidrelä är att du inte kan glömma infran på någon längre stund. Beroende på exakt relä kan det krävas att du lägger en kontaktor eller ett effektrelä mellan eftersom infravärmare brukar dra rätt mycket ström.
Okej, kanske får sätta infran direkt i 220 uttaget då, men till led slingan kan jag kanske koppla 2 polig brytare? Detta finns att tillgå (se bild)
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Vad du än vill uppnå så går det givetvis att ordna. Till att börja med så handlar en infra om ca 1-2 kW vilket kanske äter upp en normal grupp. Så man får börja med att kontrollera förutsättningarna för de två ledningar som idag går till uterummet, alltså om det är en eller två olika grupper och vad mer som finns på dessa grupper. Eventuellt behövs alltså en ny gruppledning från centralen.
Angående installationen i övrigt så ser jag en trävägg på bilden. En sådan går att spika eller skruva ledningar på, till strömbrytare därhelst du vill ha dem. Det blir ju lättare att beskriva en konkret lösning om man vet alla önskemål och förutsättningar.
Angående installationen i övrigt så ser jag en trävägg på bilden. En sådan går att spika eller skruva ledningar på, till strömbrytare därhelst du vill ha dem. Det blir ju lättare att beskriva en konkret lösning om man vet alla önskemål och förutsättningar.
Klicka här för att svara


