Byggahus.se
Jag stöter på lösningar av eldragning som jag funderar över och det även om jag inte är behörig elektriker. Det jag menar är att man gång till annan blir nyfiken på om det verkligen är fackmanamässigt utfört. En sådan lösning är när jag monterade ner en gipsvägg och hittade ett vp rör draget precis bakom gipset och infräst i reglarna. Då funerar man som lekman på varför man inte borrat hål längre in i reglarna där röret kunnat ligga fritt från risken att punkteras av vilken tavelspik som helst. Nyfiken som jag är så läste jag på lite och hittar då information om att man ska förlägga vprören intill ytskicktet för att minimera risken för överhettning inne i isoleringen. Där ser man tänkte jag. Tills dess att jag jobbade lite med stålreglar där dom utstansade hålen för eldragning ligger, jovist i mitten av regeln.
Så frågan här till elektriker (ni som faktiskt jobbar med el) vad gäller i praktiken? Notera att jag inte pratar om 45/70 m.m. väggar utan som i mitt fall 145 reglar där ett hål i mitten hade varit näst intil garranterat säkert för skruv och spik.
 
Intressant fråga faktiskt. Antar att problemet inte är så stort i verkligheten. Man förutsätter att sannolikheten att skruven prickar ledarna i röret är liten, men idag är rören ofta knökfulla så jag kan tänka mig det händer titt som tätt. Kablar ska, vad jag vet, skyddas mekaniskt vid varje regelgenomgång. Räknas det som skydd om man lägger den så långt in så inte skruven kan väntas nå tro?

Tänker du att regelverket blir spänningsförande eller att brand ska uppstå?
 
T TBygg skrev:
Jag stöter på lösningar av eldragning som jag funderar över och det även om jag inte är behörig elektriker. Det jag menar är att man gång till annan blir nyfiken på om det verkligen är fackmanamässigt utfört. En sådan lösning är när jag monterade ner en gipsvägg och hittade ett vp rör draget precis bakom gipset och infräst i reglarna. Då funerar man som lekman på varför man inte borrat hål längre in i reglarna där röret kunnat ligga fritt från risken att punkteras av vilken tavelspik som helst. Nyfiken som jag är så läste jag på lite och hittar då information om att man ska förlägga vprören intill ytskicktet för att minimera risken för överhettning inne i isoleringen. Där ser man tänkte jag. Tills dess att jag jobbade lite med stålreglar där dom utstansade hålen för eldragning ligger, jovist i mitten av regeln.
Så frågan här till elektriker (ni som faktiskt jobbar med el) vad gäller i praktiken? Notera att jag inte pratar om 45/70 m.m. väggar utan som i mitt fall 145 reglar där ett hål i mitten hade varit näst intil garranterat säkert för skruv och spik.
Jag borrar ungefär i mitten av regeln, vet ingen annan elektriker som gör annat. I vissa fall sätter snickarna upp liggande 45x45-reglar utanpå isolering och plast, då drar jag slangarna bakom "installationsreglarna". Fjäskar man lite så sätter snickarna den nedersta regeln på lämplig höjd för att spika dosor till vägguttagen.
Jag har extremt svårt att se att det skulle bli så höga och långvariga belastningar i slangarna i en villa att de tar skada av att ligga 4-5 cm in i reglarna på en yttervägg.
 

Bästa svaret

Det är i huvudsak två fall som ska hanteras här.

1. Risken för mekanisk skada, för dolda ledningar genomspikning.

Utanpåliggande kablar är ju synliga, man ser vart de finns. Och på platser där de är extra utsatta sätter man extra kabelskydd. Infällda ledningar ser man ju inte. Reglerna är ganska slappa här och säger ingenting annat specifik än att ledningarna antingen ska

- förläggas parallellt med rummets kanter med det troliga syftet att man ska kunna lista ut var de finns genom att sikta rakt från dosor etc. Något annat skydd anges inte.

- förläggas "löst" med spikskydd där de passerar reglar. Då detta spikskydd inte nämns i det första fallet kan man anta bero på att ledningarna här passerar reglar på oväntade ställen. För övrigt är de tänka att glida undan för en spik även om många är tveksamma till att de fungerar...

Dessa regler fungerade kanske en gång i tiden, men idag med det antal grupper och därmed antal slangar man har i väggarna börjar det bli svårt. Tillkommer gör ju slang för media och annat, dessa vill man heller inte spika i även om det inte medför fara. Så man vill gärna in på djupet med dem så att de bli onåbara.

2. Belastningsförmågan hos ledningen, den sjunker kraftigt när den läggs innanför väggskivan , ca 70 % jämfört med utanpåliggande ledning, och den sjunker ytterligare till kanske 50 % om den dessutom begravs i isolering.

Att i isolering begrava en ledning med arean 1.5 mm² avsäkrad med smältsäkring 10 A är fel. Dvärgbrytare kan gå, men säkring är formellt fel pga dess karakteristik, punkt.

Att det ändå "fungerar" bygger på att man vanligen inte belastar ledningar i bostäder till max under längre tider. För vanliga gruppledningar kan man ganska lugnt anta att så inte sker. Det krävs skicklighet, ihållighet och fet plånbok för att göra så. Den kombination av säkring och ledning som gruppledningar består av omöjliggör kraftig skadlig överlast utan det som sker är en långsam deformation av isoleringen, man minskar livslängden på ledningen, så det dröjer länge, flera år, innan man ser problemet.

Så för att få allt på rätt sida med marginal och undvika dessa diskussioner (vi har måånga trådar i ämnet) så skulle reglerna behöva uppdateras. Det är ju "lätt" att gå upp i area till 2.5 mm² för infällda ledningar men det blir ingen populär lösning. Då är nog 6 A dvärg billigare om de börjar massproduceras, men det är heller ingen populär lösning... Det skulle behövas något mitt emellan. Kanske kunde 13 A / 2.5 mm² bli en accepterad praxis då den medger lite "extra" ström.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Fast det är ju knappast otillåtet att dra 2.5mm kabel även om man säkrar normalt? merkostnaden är troligen försumbar och vem behöver mer än 10A i ett vanligt rum och särskilt idag när normala hus har femhundra säkringar per våning typ. Själv har jag två säkringar som matar andra planet på 150 kvadrat.
Har man mer area på kabeln så lär det väl kvitta var rören hamnar?
 
S Slugge skrev:
Tänker du att regelverket blir spänningsförande eller att brand ska uppstå?
Nej jag funderar över vad för risker som reglerna har tagit höjd för och hur tungt vägande dessa skäl är. Just för att man skrivit regler som utformningen av stålreglar inte möjliggör att man följer. Eller så har jag missuppfattat regelverket.
 
Bo, tack för ett informativt svar. Du täcker den teoretiska problematiken och vad riskerna är. Jobbar du som elektriker?

Müssli Müssli skrev:
Jag har extremt svårt att se att det skulle bli så höga och långvariga belastningar i slangarna i en villa att de tar skada av att ligga 4-5 cm in i reglarna på en yttervägg.
Jag skulle gissa att det inte är en helt ovanlig lösning i praktiken. Läser jag svaret från Bo och antar att det är korrekta uppgifter så blir din lösning väldigt avhängd på om snickaren isolerar denna 45'a efter dig eller ej innan de sätter dit skivor.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.