9 199 läst ·
7 svar
9k läst
7 svar
Jordfelsbrytare löser ut av spis
Hej!
Igår när vi körde spisen på 250gr löste jordfelsbrytaren ut. Jag satt för 1v sen in en päronlampa och klantigt nog var den inte ugnssäker. Så plockade ur den ur spisen (den såg bränd ut) och tänkte att det måste varit därför jordf.brytaren krånglade.
Idag när jag skulle skjuta in spisen (hade den 2dm från väggen efter gårdagens fix) löste brytaren ut igen (jag var aningen ovarsam med spisen).
Fattar inte riktigt vad det är som strular? Några tips? Köket ska renoveras inom något år så hade hoppats spisen skulle hålla...Mycket tacksam för all hjälp!
MVH Erik
Igår när vi körde spisen på 250gr löste jordfelsbrytaren ut. Jag satt för 1v sen in en päronlampa och klantigt nog var den inte ugnssäker. Så plockade ur den ur spisen (den såg bränd ut) och tänkte att det måste varit därför jordf.brytaren krånglade.
Idag när jag skulle skjuta in spisen (hade den 2dm från väggen efter gårdagens fix) löste brytaren ut igen (jag var aningen ovarsam med spisen).
Fattar inte riktigt vad det är som strular? Några tips? Köket ska renoveras inom något år så hade hoppats spisen skulle hålla...Mycket tacksam för all hjälp!
MVH Erik
Jag tror inte att lampan hade med det att göra. Själva glödlampan har ingen kontakt med jord. Om det däremot är fullt av förkolnade avlagringar runt lampan skulle det möjligen kunna skapa en jordström. Vad jag förstår är det inte helt ovanligt att element i ugnar börjar läcka till jord när de blir äldre. Och om jordfelsbrytaren löste ut av att du knuffade till spisen så är jag böjd att tro att det är spisen det är fel på. Blir det ohållbart går det ju att skaffa en begagnad spis i väntan på renoveringen.
Tack! Kan det vara potentiellt farligt att köra på med spisen? Fortsätter det krångla med JFB får vi köpa en annan.A Avemo skrev:Jag tror inte att lampan hade med det att göra. Själva glödlampan har ingen kontakt med jord. Om det däremot är fullt av förkolnade avlagringar runt lampan skulle det möjligen kunna skapa en jordström. Vad jag förstår är det inte helt ovanligt att element i ugnar börjar läcka till jord när de blir äldre. Och om jordfelsbrytaren löste ut av att du knuffade till spisen så är jag böjd att tro att det är spisen det är fel på. Blir det ohållbart går det ju att skaffa en begagnad spis i väntan på renoveringen.
Var spisen på när jordfelsbrytaren löste ut? I så fall är det säkert ett värmeelement som är på väg att ge sig som Avemo skrev.
Jag har f. ö. aldrig sett asbest i en dosa, det låter väldigt konstigt.
Jag har f. ö. aldrig sett asbest i en dosa, det låter väldigt konstigt.
https://www.google.se/search?q=pure...AhVDVSwKHRpgCnIQ9QEIKjAA#imgrc=A8vMIQciWL-RdM:Müssli skrev:
Såg precis ut så. Antar att det är för att skydda mot gnister från elen? Men är det inte asbest är jag hur glad som helst.
Spisen är jordad. Så en jordström kommer inte att spänningssätta spisens hölje så länge skyddsjorden är ansluten. Så nej det är inte farligt att använda spisen. Men om jordfelsbrytaren sporadiskt löste ut när jag använde spisen skulle jag inte vänta ett år med att byta ut den.
Klicka här för att svara