Hej,
Kommer inte överens med ett lysrör som gått sönder. Det vill inte lossna hur jag än vrider och trycker, har testat att dra i både lampan och "skenan".
Har tagit i rätt rejält men är orolig för att det ska gå sönder. Antingen missar jag något eller så har det suttit så länge så det har fastnat.

Någon som vet hur man lossar de?

Ett lysrör monterat i takarmatur som sitter fast och inte kan tas loss, med synlig damm och smutspartiklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fäst lysrör som lyser i armatur, svår att avlägsna, frustrerande situation.
Skapa konto

Mvh, Andreas

Du ska bara dra det rakt ner. Ta ett par rejäla handskar på dig för säkerhets skull.

• Gilla
Andreas Blomkvist
  • Laddar…
Röret heter för övrigt Linestra. Finns numera även med LED.

436933341_4_644x461_lampa-liniowa-led-s14s-s14d-osram-35w35w-6w60w-ledinestra-linestra-dom-i-ogrod.jpg

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Precis, det där är så kallade "Opalrör" antagen med en sockel i mitten eller två ute i kanterna - Av längden att döma så skulle jag gissa att det är 2 socklar - En i var ände - Så precis som nämnt, dra rakt nedåt...

• Gilla
Andreas Blomkvist
  • Laddar…
L
Inte säker , kommer inte riktigt ihåg , men har för mig att det kan sitta en plastskruv på hållaren
och vara inskruvad mot sockeln på röret , detta för att röret inte ska falla ner . när dom sitter rakt upp i hållaren
En sak till smäll inte igen skåpsdörrarna då skakar dom sönder , glödtråden är lång i dom

Det sitter ett par plåtklämmor i sockeln som håller röret på plats.

7902581p__13783.jpg

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
L
Den sockeln är lite färskare än dom som hade en skruv , då får han försöka vicka på röret , samtidigt som han drar i det ut från hållaren , så lossnar det nog , kan vara lite tröga
Men klart sitter det tajt mot hållaren går det inte att vicka
Annars bort med säkringen , sen en stor plastpåse runt hela röret , pang med hammaren ,
och dra ut insticket med en tång

Det fungerade, tack för tipset om handskar för lampan gick sönder. Satt galet hårt på ena sidan. Fick ta en tång och dra ut den ena sockeln då den gick sönder och satt kvar i armaturen.

Trasig glödlampa och dess sockel på träyta med glassplitter och avbrutna glödtrådar.
Skapa konto

MultiMan
Tänk på att lysrör innehåller kvicksilverånga, så vädra så snabbt som möjligt och håll andan.

(Gäller dock inte detta rör då det är glödtrådsbaserat, tack Useless!)

Redigerat:
Just det där är inget lysrör, utan en väldigt lång glödlampa, så du behöver inte vara rädd för kvicksilver. Glödtråden syns på bilden fö.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
MultiMan
Aha, det har du ju rätt i. Tack för påpekandet! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.