W
Har en dosa som är full i torix och wago som suttit med ett platt lock mot taket. Ska in med några armaturer och det är så irriterande tight att få på doslocket igen.

Funderar på att helt enkelt göra ett runt hål i en kopplingsdosa och sätta den över dosan. Är det regelvidrigt av någon anledning? Placeringen gör att det estetiskt är hugget som stucket i min mening.

Sen undrar jag om det är ok att trycka in 4 ledare i en 3as wago? Dvs en ingång har två ledare. Går att trycka in även om det är tight men får väl köpa en 5a om det är förbjudet.

Redigerat:
Något är fel om en kopplingsdosa är så full att allting inte får plats. Det kanske finns en dimmerpuck med också? Problemet kan vara att alla ledare bildar ett skatbo som är svårt/tungt att rör. Jag är ganska säker på att du kan få plats med allt om du gör om, byter gamla Torix mot wago.

Annars kan du alltid använda en påbyggnadsring eller upphöjt doslock.
https://www.elbutik.se/product.html/pabyggnadsring-apparatdosa
https://www.elbutik.se/product.html/tacklock-2
Använd egentillverkat materiel endast i nödfall.

Max tre ledare gäller för en wago-trea så där måste du gå upp en femma.

Som Bo nämner, korta av alla trådar och koppla om med Wago/Hellerman toppklämmor

W
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Något är fel om en kopplingsdosa är så full att allting inte får plats. Det kanske finns en dimmerpuck med också? Problemet kan vara att alla ledare bildar ett skatbo som är svårt/tungt att rör. Jag är ganska säker på att du kan få plats med allt om du gör om, byter gamla Torix mot wago.

Annars kan du alltid använda en påbyggnadsring eller upphöjt doslock.
[länk]
[länk]
Använd egentillverkat materiel endast i nödfall.

Max tre ledare gäller för en wago-trea så där måste du gå upp en femma.
Nä, ingen dimmerpuck. Men räknar jag inte fel så har jag två torix, tre wago femmor och en wago3a (som nu alltså måste bli en femma).

Den sista som pulade i dosan var en elektriker. Det enda jag adderar nu är en tändtråd och en nolla. Tog bort en torix och satte dit en wago till tändtråden. Nollan kunde kopplas på en wago 5 som hade en plats ledig.

Skulle alltså säkert kunna trycka in skiten, men det var så ångestladdat tight att jag blev svettig. Det är ett sånt täcklock som det andra du länkar till som sitter där redan..

Som ni säger så finns det säkert en möjlighet att korta ner lite kablar och få bättre plats. Får väl ta och göra det imorgon.

Ett bra mått på hur långa kablar ska vara i dosor för att kunna koppla lätt och inte få för fullt i dosan är ca 10 cm utanför dosan

L
Lyft ut allt så det spretar , renodla tamparna och snurra in dom utmed kanterna med torix wago i mitten , du måste börja med att kamma dom så dom kommer jämnt ut från rören och starta med en färg först
Brukar få plats med rätt mycket om det är en normaldosa

W
Tror inte att kablarna nådde 10cm ut i de flesta fallen så kanske inte bör korta ner dem ändå. Går kanske att bända lite mer men jag tog det lite piano med bändandet eftersom det var spänning på vissa kablar.

Har en dålig bild på dosan här.

Elinstallation med öppen dosa och synliga kablar samt klämmor på vägg, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det man inte ser är att det även ligger en torix längst in som jag inte tagit ur dosan här.

Känns som sagt klart enklast att sätt en kopplingsdosa som kablarna kan hänga ner i. Personligen känns det som den mest praktiska lösningen. Men vill inte hitta på något som anses vara totalt galet hemmapul i onödan.

W
L Liteavvarje skrev:
Lyft ut allt så det spretar , renodla tamparna och snurra in dom utmed kanterna med torix wago i mitten , du måste börja med att kamma dom så dom kommer jämnt ut från rören och starta med en färg först
Brukar få plats med rätt mycket om det är en normaldosa
Vill inte dra ut allt totalt och börja från början då färgerna är lite hejsan svejsan i den här installationen. Vill inte riskera att blanda ihop några ledare. Men jag kan säkert absolut rycka ut lite kablar imorgon och se om jag kan få mer ordning. Det som talar emot det är som sagt att en elektriker gjort en installation i dosan för inte så längesen. Det är han som satt in Wago femmorna i dosan. Antar att han försökt optimera platsen i dosan, eftersom det knappt går att stänga locket för en lekman som mig.

Vet inte vad du menar med torix i kanterna men vill inte heller gärna snurra torix själv eftersom jag har noll erfarenhet av det. I skolan använder vi bara Wago och jag håller mig gärna till det.

Elektrikern kanske inte var lika "försiktig" utan bara tryckte in härvan.

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
L
W WarHawk skrev:
Vill inte dra ut allt totalt och börja från början då färgerna är lite hejsan svejsan i den här installationen. Vill inte riskera att blanda ihop några ledare. Men jag kan säkert absolut rycka ut lite kablar imorgon och se om jag kan få mer ordning. Det som talar emot det är som sagt att en elektriker gjort en installation i dosan för inte så längesen. Det är han som satt in Wago femmorna i dosan. Antar att han försökt optimera platsen i dosan, eftersom det knappt går att stänga locket för en lekman som mig.

Vet inte vad du menar med torix i kanterna men vill inte heller gärna snurra torix själv eftersom jag har noll erfarenhet av det. I skolan använder vi bara Wago och jag håller mig gärna till det.
Inga problem med detta , och du använder wago i skolan OK , det jag menar med att renodla
är att man tar en koppling i taget och snyggar till ( sen färgerna bry dig inte ) och lägger dom första utmed kanterna på dosans botten och skruvar in wago eller annat mot mitten
Då gäller det att alla tampar kommer längst in från rören , så det blir till att virka om dom lite , så dom kommer rätt utmed botten
Sen det med wago 5 ganska häftigt stor och tar plats , kanske ta någon u-båt för några , dom är mindre , men knöligt med 5 tampar i en U-båt
Som grädde på moset , klipp vingarna på doslocket kort och sätt två skruvar i väggen

Tycker inte heller att det där ser omöjligt ut att få in. Men annars skulle väl en förhöjningsram och ett blindlock fungera. Finns till t.ex. Elko RS. Det borde väl vara inom ramen att använda material såsom avsett?

Redigerat:
W
Hade fel. Förutom det som syns på bilden så ligger det två torix i dosan, för en total av 3 torix och 4 wago fem. Dosan innehåller även i mitten en konisk invändigt gängad "pinne" som sitter fast i dosan. Antar att något skruvats fast där en gång i tiden. Utan den hade det blivit något enklare.

Fick iallafall in det efter att ha satt en torix istället för en wago på fyra tändtrådar. Men det är verkligen precis att locket går på och helt nöjd med hur det sitter blir jag inte.

Personligen är jag fortfarande inne på att sätta över en kopplingsdosa och låta det hänga lite friare. Mycket enklare att handhava hela härvan och om något borde väl det vara säkrare än att precis kunna pressa in det i dosan?

Om nackdelen endast är att man helt enkelt "inte gör så" så kan jag leva med det. Kan inte se några praktiska nackdelar?

L
Bra du fick ihop det , det med en pinne i dosan , sitter dosan i taket eller
då är det säkert en gammal takdosa som sitter där , dom har en krok med gänga för att hänga armaturen i , dom nya har två skruvar på sidorna och nästan lös krok på mitten
Som info , vet inte om dom sagt det i skolan , den metallbiten kunde enligt ( Expertisen )
inducera en värme ( som en transformator ) i den och alla ledningar blev bra torra .
Ävensom att dom påstod att det fanns brandrisk vid stora belastningar i dosan

För att Pinnen i mitten ska kunna fungera som transformator måste det vara en sluten krets, det är det inte. Så att den skulle alstra värme är inte riktigt sant, däremot kan ledningarna i en takdosa torka men det beror på den värme som ljuskällan alstrar. .

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Tycker ärligt sagt du ska göra om det om det inte känns hundra, är du ovan med Torix är det risk att det inte är full kontakt bland tändtrådarna, speciellt då det är blandat FK/EK.

Inhandla snabbkopplingsklämmor som är mindre, åk till elbutiken och kolla, kanske Helacon kan funka.. Viktigt också att du skalar på rätt mått och trycker in hela vägen, är lite svårt att se på bilden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.