Hej
Jag har en grenfördelare, 6 st uttag, helt vanlig, kopplad till ett vägguttag.
Jag har i den ett antal mobiltelefonladdare kopplade.
Vägguttag - grenfördelare - mobiltelefonladdare.

Jag undrar nu om det finns någon dosa/liknande jag kan koppla in före grenfördelaren, som bryter spänningen till grenfördelaren om inga mobiltelefoner ligger på laddning.
Jag vet alltså inte om det finns, eller vad det skulle heta...!

Så som;
Vägguttag - "dosa" - grenfördelare - mobiltelefonladdare

Mvh
Kaherdin

K kaherdin skrev:
Jag undrar nu om det finns någon dosa/liknande jag kan koppla in före grenfördelaren, som bryter spänningen till grenfördelaren om inga mobiltelefoner ligger på laddning.
Hur skall en sådan tingest koppla till spänningen igen om du vill börja ladda? Laddarna är ju avstängda och kan inte "kommunicera" att de vill ha spänning igen?

Så jag tror att du får svårt att hitta en dylik.

En modern mobilladdare drar runt 0.03W i standby ström. Så om du bryter strömmen till 6st istället för att ha dem inkopplade så sparar du nästan 2 kr per år i elförbrukning.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Orsaken till frågan är att grenfördelaren har ett högfrekvent pipande, som stör mig.
Och jag vet att jag inte spar pengar på en lösning. Jag kan räkna kr/watt. Finns ingen anledning att va snutig.

Bästa svaret

tommib
Grenuttaget genererar sannolikt inget pipande om det inte är sällsynt dåligt konstruerat (läs: någon har tyckt att det ska ha någon form av filter eller "power conditioning" och gjort ett väldigt dåligt jobb).

Det är troligen laddarna som genererar pipandet.

Det du söker finns inte som sådant. Du kan bygga ett själv. Ett exempel skulle vara en hylla med små laddfack som har en sensor och via den drar ett relä till rätt uttag. Säkert ett roligt projekt om man gillar att pilla.

Eller så drar man ur laddaren när den inte används. Som man bör göra ändå.

Finns ju mellanproppar med manuell brytare:
luxorparts-1-vagsuttag-med-brytare

tommib
Jo, men TS ville ha automatik. Jag funderade också på att länka en sån där men
det finns ju också grendosor med brytare så jag ser inte riktigt varför man skulle gå över ån efter vatten.

Jag hade ungefär samma fundering, ville bara visa på att de finns.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.