2 999 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Automatisk brytare vid låg belastning?
Hej
Jag har en grenfördelare, 6 st uttag, helt vanlig, kopplad till ett vägguttag.
Jag har i den ett antal mobiltelefonladdare kopplade.
Vägguttag - grenfördelare - mobiltelefonladdare.
Jag undrar nu om det finns någon dosa/liknande jag kan koppla in före grenfördelaren, som bryter spänningen till grenfördelaren om inga mobiltelefoner ligger på laddning.
Jag vet alltså inte om det finns, eller vad det skulle heta...!
Så som;
Vägguttag - "dosa" - grenfördelare - mobiltelefonladdare
Mvh
Kaherdin
Jag har en grenfördelare, 6 st uttag, helt vanlig, kopplad till ett vägguttag.
Jag har i den ett antal mobiltelefonladdare kopplade.
Vägguttag - grenfördelare - mobiltelefonladdare.
Jag undrar nu om det finns någon dosa/liknande jag kan koppla in före grenfördelaren, som bryter spänningen till grenfördelaren om inga mobiltelefoner ligger på laddning.
Jag vet alltså inte om det finns, eller vad det skulle heta...!
Så som;
Vägguttag - "dosa" - grenfördelare - mobiltelefonladdare
Mvh
Kaherdin
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 196 inlägg
Hur skall en sådan tingest koppla till spänningen igen om du vill börja ladda? Laddarna är ju avstängda och kan inte "kommunicera" att de vill ha spänning igen?K kaherdin skrev:
Så jag tror att du får svårt att hitta en dylik.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Det som ev kan komma närmast är ett styrt grenuttag, t.ex
https://www.kjell.com/se/sortiment/...-grenuttag-med-permanenta-uttag-8-vags-p67704
Där bryts spänningen till uttagen när belastningen i masteruttaget sjunker under en viss nivå.
Det beror också på vad du vill uppnå.
https://www.kjell.com/se/sortiment/...-grenuttag-med-permanenta-uttag-8-vags-p67704
Där bryts spänningen till uttagen när belastningen i masteruttaget sjunker under en viss nivå.
Det beror också på vad du vill uppnå.
Bästa svaret
Grenuttaget genererar sannolikt inget pipande om det inte är sällsynt dåligt konstruerat (läs: någon har tyckt att det ska ha någon form av filter eller "power conditioning" och gjort ett väldigt dåligt jobb).
Det är troligen laddarna som genererar pipandet.
Det du söker finns inte som sådant. Du kan bygga ett själv. Ett exempel skulle vara en hylla med små laddfack som har en sensor och via den drar ett relä till rätt uttag. Säkert ett roligt projekt om man gillar att pilla.
Eller så drar man ur laddaren när den inte används. Som man bör göra ändå.
Det är troligen laddarna som genererar pipandet.
Det du söker finns inte som sådant. Du kan bygga ett själv. Ett exempel skulle vara en hylla med små laddfack som har en sensor och via den drar ett relä till rätt uttag. Säkert ett roligt projekt om man gillar att pilla.
Eller så drar man ur laddaren när den inte används. Som man bör göra ändå.
Finns ju mellanproppar med manuell brytare:

Jag hade ungefär samma fundering, ville bara visa på att de finns.
Klicka här för att svara