danne9 danne9 skrev:
Men måste man byta grejer i skåpet för att kunna gå upp tíll 25?
Låter ju knas att det skulle vara dyrare att köra starkare proppar då förbrukningen på elen bör vara samma som innan, bara att man kan köra mer grejer utan problem samtidigt. Ja kommer ju tex inte att tvätta eller diska mer bara för att jag har starkare proppar.

Tvättmaskinen köptes ny i somras och alla köksapparater byttes för ca 4 år sen. Luftvärmepumpen i garaget är 2 år. Så det är inte speciellt gamla grejer.
Värmesystemet och varmvattenberedaren är nog de som är äldst men inget jag har lust att byta när de fungerar.
Jag tror inte (med samma brasklapp som i tidigare inlägg) att du bhöver byta något varken i din anläggning eller i nätägarens för att säkra upp till 25A. Däröver (32+) kan det bli vad som helst. De kostnader jag redovisar är de ökade kostnaderna för elabonnemanget, det är alltså årliga kostnader. Du förbrukar ju inte mera el för att du säkrar upp,förutom den tid säkringarna löser ut :)

Min poäng är att du bör undersöka orsaken till överlasten på enskilda säkringar ordentligt FÖRE du säkrar upp, då det kostar varje år framåt. Det är ju det diskussionen handlat om också :)

Ville bara poängtera merkostnaden alltså.

Merkostnaden för att gå till 20A är ganska låg, och ger dig oavsett lite lattjolajbans marginal för verktyg och annat samtidigt.

P
danne9 danne9 skrev:
Vi har problem med att propparna går så fort vi har lite mer belastning.
Har vi tex ugnen igång kan vi bara köra 2 plattor på spisen var av en på max och den andra lägre. Har vi tvättmaskinen igång kan vi ha igång ugnen men inte spisplattorna osv.
Vi har ett skåp med "snabbsäkringar" inne i tvättstugan men dom löser nästan aldrig ut utan det är huvudpropparna ute i proppskåpet som går (3 olika).
Har haft en elektriker här tidigare när vi gjorde om i köket som sa att det var för hög belastningar per fas och han ändrade om en del, men de har inte blivit bättre. Det känns även som propparna går lättare på vintern, eller så är de bara för att man blir mer förbannad då för att det är mörkt och kallt ute när man måste byta dom mitt i matlagningen.

Hur som helst.
Vad är det som behöver fixas, är det nåt svårt eller omfattande och vad i runda slängar kan det kosta att ta hem en elektriker för att få detta fixat?

Fundera på en gasspis, min tant är kanon nöjd med sin.

Mikael_L
R Rickard Ohlin skrev:
Att gå från 16 till 25 mätarsäkringsr kostar ca 2000 mer i abonnemangskostnad per år.
Måste man nog kolla upp hos sin leverantör. Här kostar det 2700 extra om året att gå upp från 16A till 25A

I Göteborg (Göteborgs Energi) betalar alla med 63A eller mindre samma avgift. I kranskommunerna så är det dock inte så.

pacman42 pacman42 skrev:
I Göteborg (Göteborgs Energi) betalar alla med 63A eller mindre samma avgift. I kranskommunerna så är det dock inte så.
Lyllosar. Fast det har kostat att subventionera. Vad händer om alla "goa gubbar" kör så det glöder?

R Rickard Ohlin skrev:
Lyllosar. Fast det har kostat att subventionera. Vad händer om alla "goa gubbar" kör så det glöder?
Då får de jobba hårt i ellysepalatset. (göteborgska för elverket om någon inte visste det)

• Gilla
ichigo
  • Laddar…
Detta om 63A in i Göteborg är egentligen helt OT, men kan vara av intresse för de som läser denna tråden så jag kör på.

Då Göteborg ändå är relativt stort med många kunder på relativt liten yta så handlar det i huvudsak om att elnätet skall klara av lasten på lokal nivå. Med rätt mycket elintensiv industri som försvunnit och med tidigare eluppvärmda hus som drivit topparna i elnätets förbrukning så har nog Göteborg ett elnät som faktiskt är dimensionerat för detta, vilket gör att de kunnat förenkla tarifferna (som dock är högre än vad jag betalar i kranskommunen för 20A).

Ännu mer OT:
En arbetskollega har sitt hus säkrat med 63A, bara för att ha tre centraler liggande kloss an mot elmätaren som sitter mot inkommande säkring. De tre centralerna ligger avsäkrade med 25A/fas var (tidigare ett två-familjshus med gemensamma utrymmen) som sedan distribuerar till normcentralerna för de tre våningarna. Kabeln från 63A till elmätaren är förresten naken koppar med tjocka tygstrumpor påträdda på de tre ledarna, likaså inkommande matning. Enligt Göteborg energi så behöver man inte göra något åt detta, det är fullkomligt säkert (även om jag inte helt och fullt tror på det), alternativet är att dra ny kabel från närmsta fördelnings- eller transformatorstation vilket tydligen inte Göteborg Energi tycker är tillräckligt trängande att göra.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.