Hjälp!

Ska koppla in en ny IKEA-spishäll i ett nytt lägenhetskök. 1-fas, 230 volt. Bifogar bild på spisens undersida med uttag, schematisk bild och kopplingsschema.

Det har inte funnits kök här tidigare och en elektriker har matat fram installationskablar från elskåpet (tjocklek 3,5 mm, tror jag, avsevärt grövre än ”vanliga” installationskablar). En brun, en blå och en jord, i en kabelkanal.
Undersida av en IKEA-spishäll med anslutningsblock, samt kopplingsschema och schematisk illustration.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elektrikern svarar han inte så jag försökte mig på att koppla in spisen själv. Jag direktkopplare brun kabel till L1, blå till N och jorden till jord. Men inget hände. Misstänker att man måste koppla på L2 också? Det finns en liten mässingsfärgad u-formad bygel som ligger och skramlar bredvid plastfliken som man klämmer fast kablarna med, man ser ändarna sticka upp på bilden (till vänster under jordsymbolen). Kan det vara så att man ska sätta den mellan L1 och L2, så att matningen till L1 spridas till L2 också? Eller? Eller ska man koppla vars en kabel till L1 och L2, så att det går totalt 4 kelar in i spisen och var ska jag i så fall få den fjärde kabeln ifrån?

Undersidan av en IKEA-spishäll med anslutningsblock och markerade ledningsingångar L1, N och jord, samt ett kopplingsschema.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elektrikern lämnade kvar en stickkontakt och uttag till det, omonterat. Förstår inte riktigt varför man skulle gå via stickkontakten? Är det viktigt att använda den eller kan man koppla direkt till spisen som jag tänkte?
 
  • Gilla
Alexandar
  • Laddar…
Precis som du skriver skall det byglas mellan 1-2 och fas anslutas där.

Hällen består av två styck delar om är separata men med en gemensam elektronik.
Har du bara tillgång till 1-fas ?
Med en fas kan du inte få ut full effekt, hällen regelerar ner själv så om du kör 2 soner på turbo och sätter en 3:e på turbo så minskar en tidigare till läge 7.
Teoretiskt skulle hällen dra 32A men det har du inte tillgång till i en lägenhet.

Hur avslutade elektrikern ledningen från centralen?? Ta en bild och lägg upp.
 
Redigerat:
  • Gilla
MaggieS och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar!! Ja, det finns bara 1-fas, huset är från 30-talet. Elektriska kablar på 3,5 mm2 med avskalade ändar; brunt, blått och grönt/gult, framträder från böjbar slang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Såhär kommer kablarna, 3,5 mm2 från elskåpet. (Som är nytt och har automatsäkringar och jordfelsbrytare.)
 
Någon 3.5 är det inte för det finns inte, det är lite svårt att säga hur grova ledningarna är då man inte vet hur grovt röret är, men har elektrikern gjort rätt så bör det vara 4 mm2. Sedan är det lite udda att dra RK om det är grannare ledning än 4 mm2 så troligen är det minst 4 mm2.
 
E elmont skrev:
Någon 3.5 är det inte för det finns inte, det är lite svårt att säga hur grova ledningarna är då man inte vet hur grovt röret är, men har elektrikern gjort rätt så bör det vara 4 mm2. Sedan är det lite udda att dra RK om det är grannare ledning än 4 mm2 så troligen är det minst 4 mm2.
Vad betyder grannare?
 
Mikael_L
Ja det ser inte riktigt bra ut.
Egentligen ska ledarna och flexröret de löper i avslutas i ett uttag typ detta:
https://www.elbutik.se/product.html/norwesco-spisuttag-2-polig-mj-25a-230v

Sen ansluts stickproppen du har på bild till en gummikabel 3g2,5 (2,5 funkar, men absolut inte klenare) som sen ansluts till hällen, helst med gaffel eller ringkabelskor 2,5mm2.
Men då måste man ha en riktig presstång, inte sån där billig skit utav två pressade plåtdelar. Har man inte rätt grejer är det bättre att bara skruva kabeln direkt.
 
  • Gilla
MaggieS
  • Laddar…
Kane, "grannare" betyder smalare och "grann" är det samma som smal.
Kan ni inte Jämtska?????
 
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
'Lite grann', är det när man bara är lite smal, dvs tjock?
 
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Precis som du skriver skall det byglas mellan 1-2 och fas anslutas där.

Hällen består av två styck delar om är separata men med en gemensam elektronik.
Har du bara tillgång till 1-fas ?
Med en fas kan du inte få ut full effekt, hällen regelerar ner själv så om du kör 2 soner på turbo och sätter en 3:e på turbo så minskar en tidigare till läge 7.
Teoretiskt skulle hällen dra 32A men det har du inte tillgång till i en lägenhet.

Hur avslutade elektrikern ledningen från centralen?? Ta en bild och lägg upp.
Det står väl i manualen hur man kopplar in beroende på om man har en, tvåfas och max säkringsstyrka. Hällen är sannolikt avsedd för 2x16A 230V vilket är en vanlig storlek idag för utrustning som används inom EU. Enfas-koppling är normalt 1x25A och spisen känner antagligen av automatiskt om L1 är fasförskjuten eller ligger i fas och anpassar maxeffekten efter detta. En del andra hällar kan behöva konfigureras fysiskt för denna begränsning.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Lite grann, då det är bara en mindre "del". Det var spännande, men bara lite grann. Så om man är lite grann smal så är man inte så väldigt smal utan bara lite grann.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det ser inte riktigt bra ut.
Egentligen ska ledarna och flexröret de löper i avslutas i ett uttag typ detta:
[länk]

Sen ansluts stickproppen du har på bild till en gummikabel 3g2,5 (2,5 funkar, men absolut inte klenare) som sen ansluts till hällen, helst med gaffel eller ringkabelskor 2,5mm2.
Men då måste man ha en riktig presstång, inte sån där billig skit utav två pressade plåtdelar. Har man inte rätt grejer är det bättre att bara skruva kabeln direkt.

Det finns just ett sådant uttag som du länkat till (jag tog bara bild på hanen, inte honan, men den finns också). Jag förstår bara inte vitsen med att gå via uttaget? Då går jag från 4mm (från proppskåpet till uttaget) till 2,5mm mellan honan och spisen. Finns det någon särskild vinst med det, är det säkrare på något sätt? Jag förstår inte hur det skulle kunna vara säkrare? Och det blir ju mycket enklare för mig att koppla direkt till spisen. (Dessutom enklare om man eventuellt vill byta den i framtiden, såvida man inte skulle byta till en spis som har just en sådan stickpropp färdigmonterad.)
 
Fördelen med att ha uttaget är att du slipper betala en elektriker när du ska byta spis (fast anslutna apparater får man inte koppla ur själv...).
Eftersom anslutningskabeln hänger fritt och får bra kylning så räcker 2,5 kvadrat till skillnad från kabeln som går i ett rör i väggen.
 
  • Gilla
MaggieS och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
E elmont skrev:
Kane, "grannare" betyder smalare och "grann" är det samma som smal.
Kan ni inte Jämtska?????
Grann är vacker på skånska. "Å en sån grann tösabid!" :cool:
 
"En sån tjock tant - Hon vara bara lite grann..." :rolleyes:
 
Mikael_L
Det finns fler skäl också, de där RK-ledarna (den bruna, blå och gulgröna) får inte vara synliga/åtkomliga någonstans, de saknar ett extra lager isolering.
Då måste du få fast flexröret ordentligt i hällen, utan några öppningar mellan som man kan peta på de färgglada genom.

Sen tvivlar jag på att flexrör är avsedda eller godkänt som anslutning till inkopplad utrustning såsom flexibel kabel, trots namnet "flexrör" :D

Vidare så skriker den lösningen "hempul"!!!, ingen seriös elektriker skulle göra så. Och din elektriker har ju lämnat kvar de rätta grejerna.


Att man kan gå ner i area ett steg, (är en tumregel). Beror på att anslutningskabeln har betydligt bättre kylning och är kort så det blir ingen fara med spänningsfall och utlösningsvillkor.

Så tumregeln ifråga stipulerar att det gäller endast korta anslutningskablar med god kylning.
Så upp till 2 meters längd och kabeln ska alltså inte ligga i någon varm miljö, eller inbäddad i isolering eller liknande. I sådana fall ska man vara försiktig med att gå ner ett steg i area.

Anledningen till att gå ner ett steg i area är främst för att det är bra mycket mer lättjobbat med 2,5mm2 isf 4mm2. Sen är den klenare också bra mycket lättare att komma över för privatpersoner.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.