Behöver koppla bort en strömbrytare som jag inte behöver längre men är lite osäker på hur jag ska gå till väga.
Gamla färger på kablarna gör det inte enklare.
Dosan sitter uppe i taket och jag kommer täcka allt med ett doslock när jag är klar. Frågan är alltså, vilka kablar ska kopplas samman för att strömmen ska vara ”på”?
Gamla färger på kablarna gör det inte enklare.
Dosan sitter uppe i taket och jag kommer täcka allt med ett doslock när jag är klar. Frågan är alltså, vilka kablar ska kopplas samman för att strömmen ska vara ”på”?
Finns det en annan strömbrytare också som styr samma lampa?
Du måste reda ut hela kretsen. Det innebär att titta i andra dosor och vid lamputloppet också och få klarhet i vad de olika ledarna är för något. Vad satt där innan? Som etompau frågar, sitter strömbrytaren i taket?
Om du ska ta bort en strömbrytare som inte behövs måste du sätta ett doslock med skruv på. Lock på normal strömbrytarhöjd får inte gå att demontera utan verktyg.
För att koppla, ta bort de gamla torixarna och ersätt med t.ex. Wago 221 som är mycket bättre för hempul (mycket lättare att göra rätt).
Du måste reda ut hela kretsen. Det innebär att titta i andra dosor och vid lamputloppet också och få klarhet i vad de olika ledarna är för något. Vad satt där innan? Som etompau frågar, sitter strömbrytaren i taket?
Om du ska ta bort en strömbrytare som inte behövs måste du sätta ett doslock med skruv på. Lock på normal strömbrytarhöjd får inte gå att demontera utan verktyg.
För att koppla, ta bort de gamla torixarna och ersätt med t.ex. Wago 221 som är mycket bättre för hempul (mycket lättare att göra rätt).
Tack för snabbt svar!tommib skrev:
Finns det en annan strömbrytare också som styr samma lampa?
Finns bara en strömbrytare som tidigare har vart monterad på en garderob i hallen. Kablarna kom ner från ett hål i taket och när jag rev garderoben och byggde överhänget monterade jag in en dosa där (därav konstig placering).
Jag behöver som sagt inte brytaren längre då jag kommer att ersätta lampan i köket med en Philips Hue. Det går att montera in en vanlig brytare längre bort med lite kabeldragning om man skulle vilja (vilket jag som sagt inte tänker göra).
Gällande torixarna så har jag en massa av den gamla modellen hemma och kommer fortsätta med dom tills dom tar slut, men tack för tipset
”Uppe i taket” skulle vara, ”uppe vid taket”.
Det där går inte att avgöra hur det sitter ihop. Trådarna måste ju ta vägen nånstans, ta en bild i den dosan.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
Tycker du inte att det är bra att kunna göra uttaget helt strömlös, t.ex. vid byte av armaturen?T Tobbe__Sthlm skrev:
Låter lite jobbigt om man måste gå och slå av (ta ur) säkringen för att byta kökslampa.
Blir inte klok på detta. Så här ser det ut vid lampan.
Uppdaterat: hittade vart trådarna gick från första dosan! Dom går alltså inte direkt till lampan (som jag först trodde). Kablarna längst till höger går alltså till dosan på första bilden.
Den gröna bör således vara tändtråd och bör kunna kopplas med den svarta för att sluta kretsen, eller tänker jag fel?
Uppdaterat: hittade vart trådarna gick från första dosan! Dom går alltså inte direkt till lampan (som jag först trodde). Kablarna längst till höger går alltså till dosan på första bilden.
Den gröna bör således vara tändtråd och bör kunna kopplas med den svarta för att sluta kretsen, eller tänker jag fel?
Redigerat:
Du har minst en dosa till nånstans.
Min huvudhypotes, som jag skulle börja med att försöka verifiera, är att vit är nolla, svart fas, men vad den gula är har jag ingen hypotes alls för, alldeles för farlig gissningslek, då den verkligen kan vara vad som helst.
Har det varit en dimmer med nolla där så borde den vara nolla, men men.
Men vit nolla är trots allt det troligaste då grön är gängse vanligt att vara tändtråd lite här och var i landet. Detta verkar ju också vara i stockholm, där är det ganska vanligt med vit som nolla.
Men som fotografen skriver, det finns en dosa till.
Och inget av det jag skrev kan man, får man, ta för givet. Det måste kontrolleras. Men för mig går det alltid bäst och snabbast vid felsökning om jag först hugger en arbetshypotes att kontrollera efter. Sen byta vid behov.
Har det varit en dimmer med nolla där så borde den vara nolla, men men.
Men vit nolla är trots allt det troligaste då grön är gängse vanligt att vara tändtråd lite här och var i landet. Detta verkar ju också vara i stockholm, där är det ganska vanligt med vit som nolla.
Men som fotografen skriver, det finns en dosa till.
Och inget av det jag skrev kan man, får man, ta för givet. Det måste kontrolleras. Men för mig går det alltid bäst och snabbast vid felsökning om jag först hugger en arbetshypotes att kontrollera efter. Sen byta vid behov.
Ser ut som om det finns ytterligare en dosa, andra röret från höger borde gå dit.