Hur ska vi fixa elen under den vecka som MSB säger att vi ska klara oss själva?
(Den frågan är värd en egen tråd tycker jag).
Vi förutsätter att vi i kristid måste skaffa fram el till:
* kyl o frys
* värmedistribution (cirkulationspump, bergvärme, laddomat mm)
* ev pump till egen brunn.
Alltså det allra nödvändigaste. TV och mobiler och sånt får vi klara oss utan, maten lagar vi över öppen eld/i trangiakök, stearinljus och ficklampor får lysa upp. Men de här sakerna som jag nämnt måste vi skaffa fram någon sorts el för.
Omedelbara tanken som dryftats många gånger på Byggahus: eget reservkraftverk. Men det måste kopplas in lagligt, kanske enbart på enstaka grupper i centralen, och med brytare så vi inte laddar ut el bakvägen på servisen och avrättar linjearbetare.
Hur löser man detta bäst, smidigast, billigast och lagligt, så man klarar sig i en vecka?

Jag har ett Kipor enfas elverk och vid sidan av ytterdörren har jag ett eluttag där jag kopplar in elverket och sedan borrade jag igenom väggen in i hallen och monterade ett eluttag där jag sedan kopplar förlängningskablar till kyl, frys och lite belysning.

Jag tror att punkt ett är att sätta kravnivån rätt. Det är fullt möjligt att driva allt det du föreslår med ett elverk. Och bestämmer man sig för att göra det så får man på köpet utmärkta förutsättningar att även driva belysning, mobilladdare och datorer.

Vattenpumpen kräver troligen ett trefas elverk med ganska hög effekt. Menar du verkligen att du vill driva bergvärmen med elverk? Om så behövs det ett ännu större. Skall du hålla kallt i kyl och frys så krävs det att elverket går hela tiden. Eller i alla fall många timmar om dagen. Skall du vara förberedd på att klara en vecka så lär du behöva ganska mycket bränsle lagrat hemma också

Det går att koppla in de prylar som man vill kunna driva med nödström via stickpropp eller CEE-don. Så när elen försvinner kopplar man ur det ur sitt uttag och drar en skarvsladd till elverket. Eller så kan man ordna ett intag på huset med reservkraftsomkopplare så att hela huset kan drivas från elverket.

För egen del tror jag det är bättre att tänka igenom hur man klarar sig utan kyl, frys och bergvärme. Ett elverk kan vara bra att ha i alla fall, men om det bara används till belysning, dator / tv och mobilladdare så räcker det med ett så mycket mindre och billigare. Och så behöver man inte hamstra ett par hundra liter bränsle hemma.

Att koppla in reserkraft via godkänt intag lagligt med anmälan till nätägare, mm känns som ett både dyrt och besvärligt alternativ. Personligen skulle jag köra ett eller flera små aggregat typ Honda EU serien utanför dörren och slänga ut lite gummikabel till kritiska funktioner i hemmet.
Har inte bergvärme själv men misstänker att det behövs lite större aggregat för att köra sådant.
Har kvar oljebrännaren i källaren även om den normalt är ersatt av en luftvattenpump. Går alltid att ställa dit en jeepdunk för oljetillförsel.
Brännare, styr och CP kör man lätt på en liten EU10 (typ stor som en handväska).

• Gilla
JohBro och 1 till
  • Laddar…
P
Kan man inte ha inkommande servis-ledning kopplat via ett CEE-uttag? När man behöver köra via reservkraft kopplar man helt enkelt om, och då är du ju inte nätansluten.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Menar du intag?
För att mata in via uttag blir lite tokigt:thinking:

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
@Avemo @Ljus Det där med bergvärme var bara något jag inkluderade bara därföratt; själv har jag ingen sådan och har ingen aning om hur mycket sånt drar. Så det kanske är lika kört som om fjärrvärmen går?

Självklart måste man hitta alternativ för att minska på behovet till att börja med. T ex ska jag bygga en ”utekyl” dvs en låsbar låda utomhus, där man kan förvara det som fanns i kylen så länge utetemperaturen är under +8C (dvs elva månader om året... ;):))

Men ponera att Krisen kommer just som man storhandlat, och det är den veckan det är +25C och solsken, då krävs någon form av kylning.

Visst kan man dra kablar och stickkontakter. Men fasta installationer då? I vårat fall är det alltså cirkulationspump och styrningen till vedelderiet. Kalla på elektriker och be om att få en stickpropp?

Faktum är att @Erik_Hansson har en poäng. Varför har vi inte kontaktdon på inkommande servis på alla hus?

• Gilla
thorsken
  • Laddar…
Problemet varierar med årstiden.
För att värma ett hus med direkverkande radiatorer vintertid uppåt i landet behövs en generator på upp mot 10-15 kVA. Ett för privat bruk ganska stort aggregat. På samma ort räcker en 12-230V omformare med ett hyggligt batteri som laddas av bilen gott för att köra kyl och frys sommartid.

Vänder man på steken och har någon form av eldningsmöjlighet i huset så klarar man sig utan aggregat vintertid då kyl och frys inte behövs. Uppvärmning, matlagning och rening av vatten gör med kokning på eldstaden som värmer del av huset.
Problemet uppstår i städerna där det är svårt att ha ett aggregat utanför dörren.

Det svenska elsystemet är uppbyggt och bygger på fungerande elleverans.

Spekulerar nu, Tror att anledningen till att alla fastigheter är fast anslutna till nätet i stället för via CEEintag beror på dels vår oförmåga att tänka zoombieapokalyps (knasigt ord, undrar hur det stavas?) i kombination med att en fast installation är välbeprövad teknik. Dessutom finns en risk att enkelt sabotera eller bryta bort spänning för bus och elände.

P
Ljus Ljus skrev:
Menar du intag?
För att mata in via uttag blir lite tokigt:thinking:
Uttag efter huvvudsäkringarna. Sen kan du enkelt koppla om din inkommande ledning till reservkraften. Men placeringen av kontakten är väl upp till hur det ser ut på fastigheten.

Säkerhetsmässigt kan man väl lösa det hela genom att sätta kontakterna i ett låst utrymme?

Erik_Hansson skrev:
Säkerhetsmässigt kan man väl lösa det hela genom att sätta kontakterna i ett låst utrymme?
Man kan lika gärna sätta dem inomhus. Där servisen kommer in.

Skall man ha huset matat via intag så bör man ha ett lokalt jordtag. Jag tror att de som lägger ner möda på att kunna mata huset via intag oftast föredrar reservkraftomkopplare framför att ha ordinarie matning jackningsbar.

Jag har ett bilbatteri och en liten växelriktare samt ett par UPS:er. De kan driva belysning, dator och ibland köksfläkt under många timmar. Med större batteri och större växelriktare kan man driva cirkulationspumpar också. Sedan kan man ha elverk för att ladda batterierna om avbrottet blir långvarigt. På så vis minskar man antalet timmar tomgång.

Vill man vara förberedd för strömavbrott kan man absolut ordna med intag på huset och stort elverk. Men för att vara förberedd på kris vidhåller jag att det är mycket viktigare att lära sig leva utan kyl och frys oavsett väder. De flesta har nog inte mat i frysen vars värde överskrider kostnaden av ett elverk. Och det finns massor av mat som håller sig utan kyla.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
En vecka utan el är ett minimalt problem i det stora sammanhanget.
Höj blicken en aning och fundera på hur bra det är att många produktionsenheter för livsmedel numera är utomlands. I jakten på marginaler och storskalig effektivitet kan knappt svenska bönder konkurrera med utländska jordbruksprodukter.

Består krisen i ett långvarigt ändrat politiskt läge (krigstillstånd eller liknande) så kan vi vara "rökta". Då hjälper det inte att hålla liv i frysen en vecka.

Finns det något sätt att producera el själv utan att använda importerade bränslen? Idealet hade ju varit ett reservkraftaggregat som drivs även det av ved, eller annan biomassa typ halm, kottar eller torv. Gengas är väl ett alternativ, om än bökigt. Finns det andra upptag där ute i ”preppingkretsar”?

Stirlingmotorer drivs väl av värme på något magiskt vis (jag har ingen aning). Kan man driva en sådan med en brasa?

J JPW skrev:
Finns det något sätt att producera el själv utan att använda importerade bränslen? Idealet hade ju varit ett reservkraftaggregat som drivs även det av ved, eller annan biomassa typ halm, kottar eller torv. Gengas är väl ett alternativ, om än bökigt. Finns det andra upptag där ute i ”preppingkretsar”?

Stirlingmotorer drivs väl av värme på något magiskt vis (jag har ingen aning). Kan man driva en sådan med en brasa?
Med ett brinnande engagemang och ett par hundra tusen kronor går det att åstadkomma. Med rätt kunskaper och kontakter kan det bli till en lite mindre kostnad. Kanske magi också är en lösning. Jag är inte så insatt där. Oavsett så är det en extrem överkurs till MSB:s önskemål om att klara sig en vecka utan hjälp från samhället som var ursprungsfrågan i tråden.

Här är en som gjort något liknande. Fast bränslefrågan kan ju bli ett problem för honom också.

harry73
Man borde kanske ha gasolkylskåp i reserv?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.