Ja, det borde det för det händer inget vid lampan när jag drar i kablarna :(. Problemet är att jag inte hittar någon till dosa här på undervåningen med grön, gul, svart och vit kabel. Allt är antingen vit/röd/svart eller blå/brun.

Vågar man testa att koppla ihop svart och grön kabel och testa om lampan lyser?

Annars får jag nog kontakta en elektriker.

tommib
Nej, låt bli testandet. Resultatet av det kan bli att lampan lyser men diskbänken blir strömförande eller något annat lika roligt.

Se till att du förstår hela kretsen och vet var alla ledare tar vägen. När du tagit reda på det kan du koppla.

Jag håller med Fotografen, det måste finnas ytterligare en dosa. Jag gissar, med stark betoning på gissar, att gul och grön är mellantrådar i en trappkoppling, alt att grön är tändtråd och gul är mellantråd i en sparkopplad trappkoppling. Eller så har man bytt färg någonstans på vägen. I och med att gul+grön bara är ihopkopplade med varandra i den dosan du visar så måste det finnas någon annan plats där de är kopplade till något annat. Där borde du hitta gul+grön samt en ensam grön som sticker iväg som tändtråd. Eller så hittar du något helt annat. Tänk på att denna andra dosa, som troligen är den som matar ditt lamputtag, kan vara överbyggd.

Dosorna behöver inte vara på samma våning. För att ta ett exempel så hade jag en grupp som gick via en klädkammare till på övervåningen till vardagsrumslampan på nedervåningen. Mycket kreativt kopplat med en nolla och tre tändtrådar (krontändning i vardagsrummet) i en fyrledare, där de två tändtrådarna diskret smög upp i en liten porslinskulo från väggen. På vägen där fanns en sparkopplad trappkoppling också (två dörrar till klädkammaren) så det var väldigt roligt att försöka klura ut hur det var kopplat. Elektrikern som var här kliade sig länge i huvudet innan jag kom på vad det var, pga färgerna som stack ner i vardagsrumstaket samt fanns i en dosa på nedervåningen som han inte hade tittat i.

I mitt hus (Stockholm) var för övrigt vit fas och svart nolla.

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
T Tobbe__Sthlm skrev:
Vågar man testa att koppla ihop svart och grön kabel och testa om lampan lyser?
Du måste hitta alla ändar och veta var alla tåtar tar vägen innan du lägger ihop något.
Det ser ut som om det funnits en trapploppling med grön och gul tändtråd och svart fas men ej använda trådar måste bort.

"Trappkoppling" heter det...:)

Min smiley kom inte med i senaste inlägget. Hade inte tänkt provkoppla. Får undersöka mer imorgon! Tack för hjälpen alla!!

tommib
Du vet att du kan redigera inlägget va? ;) Begrav dina misstag osv....

Jag håller med om att andra röret från höger borde mata den andra, ännu ej funna, dosan. Den har kombinationen vit+grön+gul vilket skulle ge nolla samt två mellantrådar till den dosan. Därifrån matas sedan lamputtaget. Högra röret går troligen till den ursprungliga dosan. Verifiera gärna detta med att dra i ledarna.

Jag vidhåller min tidigare ståndpunkt om Wago vs Torix. Torix är särskilt dåliga för att isolera en enstaka ledare.

Mikael_L
tommib tommib skrev:
I mitt hus (Stockholm) var för övrigt vit fas och svart nolla.
Ähh, shit.

Jag hade otur när jag tänkte, i mitt förra inlägg.
Så var det ju, i stockholm var ju svart nolla vanligare på den tiden ... :)
Inte som jag skrev ...

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.