3 663 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Jordfelsbrytare slår av efter vattenläcka i natt
Hej!
Inatt sprang vattenröret till toaletten läck på toan i loftet i garaget. Läckan begränsades till det helkaklade rummet och vattnet rann bort i golvbrunnen.
Men elen stängdes av i hela garaget och när jag slår på jordfelsbrytaren så slås den av igen efter ett par sekunder. Det hände under natten så det har förmodligen sprutat vatten i flera timmar, och det var rejält fuktigt på toaletten med vatten upp på väggarna och fuktig badrumsspegel osv.
Vi har även golvvärme på el i utrymmet i fråga. Samt en handdukstork som jag kopplade ur för ca. ett halvår sedan och kanske inte skruvade tillbaka kontakten så noga. Den sitter i huvudhöjd. Tror ni det är där det kommit in fukt?
Min fråga är egentligen, ska jag bara dra ut en värmefläkt och torka ur ordentligt? Bör det lösa problemet? Hur är det med el och fukt genrellt? Brukar problemet läsa sig automagiskt när allt torkat ur och "återgått till det normala" så att säga?
Tack på förhand,
Inatt sprang vattenröret till toaletten läck på toan i loftet i garaget. Läckan begränsades till det helkaklade rummet och vattnet rann bort i golvbrunnen.
Men elen stängdes av i hela garaget och när jag slår på jordfelsbrytaren så slås den av igen efter ett par sekunder. Det hände under natten så det har förmodligen sprutat vatten i flera timmar, och det var rejält fuktigt på toaletten med vatten upp på väggarna och fuktig badrumsspegel osv.
Vi har även golvvärme på el i utrymmet i fråga. Samt en handdukstork som jag kopplade ur för ca. ett halvår sedan och kanske inte skruvade tillbaka kontakten så noga. Den sitter i huvudhöjd. Tror ni det är där det kommit in fukt?
Min fråga är egentligen, ska jag bara dra ut en värmefläkt och torka ur ordentligt? Bör det lösa problemet? Hur är det med el och fukt genrellt? Brukar problemet läsa sig automagiskt när allt torkat ur och "återgått till det normala" så att säga?
Tack på förhand,
Men det är väl fortfarande en bra idé att ta dit fläkt och torka ur? Eller tänker jag fel?J Jörgen Ö skrev:
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Även om du kopplat bort handukstorken har du förmodligen inte kopplat bort nolla och skyddsjord.
Det räcker att vatten kommer i kontakt med nollan för att JFB skall bryta.
Och värre blir det om du belastar hårt, då är chansen större att 20-30 mA tar genvägen till PEN via vatten.
Typexemplet är att kasta motorvärmare kabel i snö eller vatten så löser JFB
Och värre blir det om du belastar hårt, då är chansen större att 20-30 mA tar genvägen till PEN via vatten.
Japp, så är det alldeles säkert. Men om jag avfuktar och torkar ur ett par dagar så bör det vara lugnt sen, eller?L Leif i Skåne skrev:Även om du kopplat bort handukstorken har du förmodligen inte kopplat bort nolla och skyddsjord.
Produkter som diskuteras: "avfuktar"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Om det är det som är problemet ja.
Men med en elektrisk anläggning är det bra dumt att chansa. Ta reda på orsaken till att JFB löser och åtgärda sedan problemen.
Men det hindrar inte att du sätter in en fläkt och avfuktare med en gång.
Men med en elektrisk anläggning är det bra dumt att chansa. Ta reda på orsaken till att JFB löser och åtgärda sedan problemen.
Men det hindrar inte att du sätter in en fläkt och avfuktare med en gång.
Klart att det kan återgå till det normala om det torkar. Det är högst troligt att felet beror på fukt i badrummet. Du kan koppla ur och ta bort termostaten, brytare, belysning och annan el i badrummet för att låta det torka ur ordentligt. Där hade jag börjat.J Jörgen Ö skrev:
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Stäng av de säkringar som toaletten ligger på, alltså golvvärme och handdukstork. men även belysning...
Sen testar du å slår på jfb igen. Det är det enkla sättet att felsöka en jfb. Om man inte vet vilken grupp det är så stänger man av alla och sedan startar man en åt gången.... till jfb löser ut igen.
Sen testar du å slår på jfb igen. Det är det enkla sättet att felsöka en jfb. Om man inte vet vilken grupp det är så stänger man av alla och sedan startar man en åt gången.... till jfb löser ut igen.
Vilket tyvärr inte nödvändigtvis betyder att det är i den senast påslagna gruppen problemet ligger. Om man exempelvis har kontakt mellan nolla och skyddsjord någonstans, hör inte det felet till något som direkt påverkas av automatsäkringarna, men det kan mycket väl vara så att felet visar sig först när man slagit på tillräckligt många säkringar och därigenom fått en belastning som gör att JFB märker felet. Felets placering behöver dock inte ha någon koppling till de säkringar man slagit på. Undrar om detta blev begripligt...B Byggdjuret skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden