Hej! Har inte förrän nu behövt använda proppskåpet och har ingen medföljande specifikation kring vilka proppar som står för vad. Behöver nu stänga av elen i sovrummet och testade mig därför fram. Har en huvudsäkring (brytare) och 4 proppar i vår 2 rok (lägenhetshus byggt 1929 med en del renovering av huset ca 1985).

Propp 2 vet jag går till köket (pga tidigare överbelastning).
Propp 3 upptäckte jag släcker all belysning i alla andra rum (sovrum, vardagsrum, badrum och hall) samt ett flertal uttag i dessa rum (har ej testat alla).
Propp 1 och 4 verkar dock inte ha någon funktion alls. Kan inte identifiera att någonting händer när jag tar ur dessa. Har testat om ugnen skulle ha en egen propp, men så var icke fallet.

Någon som har någon aning om varför man skulle välja att sätta samtliga rum på en och samma propp? Och någon dold finess med de som jag inte kan direkt se användning för?

Tacksam för svar!
Mvh, nyfiken och smått frustrerad

Att samtliga uttag i ett rum går under samma säkring är mer regel än undantag i äldre hus. Har du elspis? Går den verkligen under en och samma säkring som ugnen och köksbelysning med kyl/frys? Spisen kan ju vara tvåfaskopplad över 1 och 2.

harry73
Kolla om förbrukningen ändras om du tar it proppen.
Kan det vara utomhusuttag, avfuktare på vind eller i grunden, ventilation

Huvudbrytaren Asgarvad skrev:
Att samtliga uttag i ett rum går under samma säkring är mer regel än undantag i äldre hus. Har du elspis? Går den verkligen under samma säkring som ugnen och köksbelysning med kyl/frys?
Aha, har haft lyxen att tidigare ha nyinstallerade säkringar i vår lägenhet från 1939, med väl specificerade ändamål. Men då vet jag, även om det känns oerhört ineffektivt nu när man haft det så enkelt för sig.
Ja en helt vanlig spis/ugn-kombination. Dubbelkollade nu dock och upptäckte att jag hade glömt kolla specifikt spisen på Propp 1, och det var helt enkelt den! Löst en av två, tack!

Edit: När diskmaskinen slutat gå får jag testa om den går över både 1an och 2an.

harry73 harry73 skrev:
Kolla om förbrukningen ändras om du tar it proppen.
Kan det vara utomhusuttag, avfuktare på vind eller i grunden, ventilation
Känns lite konstigt om det skulle vara kopplat till vår lägenhet då det är en del av ett lägenhetshus? Eller är jag ute och cyklar?
Vi har iaf ingen egen utomhusbelysning och bor på 5e våningen (av tidigare 5 våningsplan, men som nu har byggt ut del av vinden till lägenheter). Ventilation går väl också i huset och bör ha en brytare i gemensamma elcentralen?

harry73
Läste för snabbt, missade att det var en lägenhet

harry73 harry73 skrev:
Läste för snabbt, missade att det var en lägenhet
Jag förstår. Men tack ändå!

I min lägenhet från 1936 gick all belysning och alla vägguttag på samma säkring före renovering av elen i lägenheten.

• Gilla
daggmus
  • Laddar…
tommib
Ta en bild på centralen. En inte helt orimlig gissning är att du har en 20A säkring som går till spisen (blå "plupp") och tre 10A (röd "plupp") till resten. När du nu listat ut 1-3 är det bara sista kvar. Det är inte säkert att den går till något, den kan vara reserv. Är du bekväm med det kan du ta av centralkåpan och titta om något är anslutet på den säkringens skruv. Är du inte helt bekväm med det rekommenderar jag att du avstår. Tänk på att det kan ligga spänning på vissa delar även om du bryter huvudbrytaren.

En gammal klassiker är proppbingo. Lampa eller liknande i samtliga eluttag som finns, all belysning på. Ryck en propp i taget.

Tvättmaskin eller kyl/frys gissar jag eller reserv.

• Gilla
daggmus
  • Laddar…
tommib
Tvättmaskinsmatning i en lägenhet byggd 1929 är väl lite osannolikt, men ev kan de ha dragit en sådan vid ombyggnaden 1985 (borde då synas som utanpåliggande kabel till badrummet). Jag gissar på reserv. Men som sagt, en bild säger mer än tusen ord, särskilt om den är på insidan av kapslingen.

tommib tommib skrev:
Ta en bild på centralen. En inte helt orimlig gissning är att du har en 20A säkring som går till spisen (blå "plupp") och tre 10A (röd "plupp") till resten. När du nu listat ut 1-3 är det bara sista kvar. Det är inte säkert att den går till något, den kan vara reserv. Är du bekväm med det kan du ta av centralkåpan och titta om något är anslutet på den säkringens skruv. Är du inte helt bekväm med det rekommenderar jag att du avstår. Tänk på att det kan ligga spänning på vissa delar även om du bryter huvudbrytaren.

En gammal klassiker är proppbingo. Lampa eller liknande i samtliga eluttag som finns, all belysning på. Ryck en propp i taget.
Verkar som det är en blå, två röda och en vit? Vet inte om jag vågar mig på det idag, kanske får gå runt och störa mig lite mer först. Eller testa bingon ;)

(Kan inte riktigt bryta strömmen i hela lägenheten just nu, så kan inte ta en bild utan propparna i.)

• Eldistributionsskåp med en svart, två röda och en vit säkring, samt några proppar på ovansidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib tommib skrev:
Tvättmaskinsmatning i en lägenhet byggd 1929 är väl lite osannolikt, men ev kan de ha dragit en sådan vid ombyggnaden 1985 (borde då synas som utanpåliggande kabel till badrummet). Jag gissar på reserv. Men som sagt, en bild säger mer än tusen ord, särskilt om den är på insidan av kapslingen.
Inga utanpåliggande kablar till badrummet. Hittar ett fäste på väggen i badrummet nämnt "Vatette" som ser ut att eventuellt vara vatten redo för diskmaskin (även om det får vara en mycket mycket smal sådan), men hittar inget uttag vad jag kan se. Har även en handdukstork, men den är inte kopplat till Propp 4. Ja, det är som du säger mycket möjligt en reserv!

tommib
Bild utan propparna i tillför inte så mycket. Det är hela kapslingen som ska öppnas om det ska vara någon mening med det. Om du ska göra det skruvar du loss de två spårskruvarna på vardera sida om säkringsraden och drar plåtkapslingen rakt mot dig.

Den sista ser iofs väldigt vit ut men det ska vara 50A och DIII i så fall så det är osannolikt. Kanske bara en väldigt blek grön 6A, med tanke på att det ligger en ask där ovan?

tommib tommib skrev:
Bild utan propparna i tillför inte så mycket. Det är hela kapslingen som ska öppnas om det ska vara någon mening med det. Om du ska göra det skruvar du loss de två spårskruvarna på vardera sida om säkringsraden och drar plåtkapslingen rakt mot dig.

Den sista ser iofs väldigt vit ut men det ska vara 50A och DIII i så fall så det är osannolikt. Kanske bara en väldigt blek grön 6A, med tanke på att det ligger en ask där ovan?
Den ser inte särskilt grön ut, men det kan ju vara så. Tänker att den nog har suttit där ett tag om den bara är reserv och då kanske tappat mestadels av sin färg? Får se om jag öppnar den en annan dag, då jag känner mig lite modigare och har mer tid. Men tack för hjälpen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.