Hej,

Har 6 kablar, se bifogat, samt en schneider lampknapp

Någon som har koll på detta?

• Närbild på en Schneider Electric strömbrytare med kretsschema på baksidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sex kablar och anslutningar nära öppen eldosa med Schneider-lampknapps hänvisning.
    Skapa konto
BirgitS
Man kan inte lita på färgerna så du måste ta reda på vart de olika trådarna går.
Vad har det suttit där förut och hur var det inkopplat?

tommib
Ja, det var väldigt sparsamt med information. TS, du måste definiera din fråga mycket bättre och ge mer information, t.ex. det BirgitS frågar. Gärna också om det finns andra knappar inblandade till samma lampa osv.

Vet ej hur det satt tidigare men det satt i alla fall en lampknapp där och nere mor golvet sitter ett eluttag

Vad mer behöver ni veta så kan jag foto / kolla, kan inget om detta :)

tommib
Ja, t.ex. om det finns andra lampknappar som styr den lampan som denna är tänkt att styra? Varför du tog bort den befintliga knappen (om det var du som gjorde det)? Vem som satt dit wagosarna (de gula och orangea sakerna)? Vart den bruna ledaren tar vägen? Om det finns andra ledare i dosan? Hur det ser ut bakom lamputtaget? När huset är byggt?

En arbetshypotes kan vara följande:
Gula wagosarna med två blåa & två gulgröna trådar är två rena skarvar ner till uttaget, ska inte röras. Den oranga wagosen med två svarta ska ha en svart tråd till och som ska gå till ”L” på strömbrytaren. Brun tråd ska till ena ”pil ut” på strömbrytaren.

Men som sagt, ovanstående är bara en arbetshypotes som man kan utgå från vid vidare arbete. Men det måste utredas ordentligt innan någonting kopplas.

Du har en kronströmbrytare men det verkar som om det bara är en tändtråd, då är det onödigt med en kronströmbrytare, det är då bättre med en trappströmbrytare.

tommib tommib skrev:
Ja, t.ex. om det finns andra lampknappar som styr den lampan som denna är tänkt att styra? Varför du tog bort den befintliga knappen (om det var du som gjorde det)? Vem som satt dit wagosarna (de gula och orangea sakerna)? Vart den bruna ledaren tar vägen? Om det finns andra ledare i dosan? Hur det ser ut bakom lamputtaget? När huset är byggt?
Gäller bara 1 lampa, sitter bredvid balkongdörren och ska tända utelampan. Ej jag som gjort detta, samma person som satt dit wagosarna...

Huset byggt på 80 talet,

En blåa, en svart, en grön går ner vidare till eluttaget

Demmpa Demmpa skrev:
En arbetshypotes kan vara följande:
Gula wagosarna med två blåa & två gulgröna trådar är två rena skarvar ner till uttaget, ska inte röras. Den oranga wagosen med två svarta ska ha en svart tråd till och som ska gå till ”L” på strömbrytaren. Brun tråd ska till ena ”pil ut” på strömbrytaren.

Men som sagt, ovanstående är bara en arbetshypotes som man kan utgå från vid vidare arbete. Men det måste utredas ordentligt innan någonting kopplas.

Du har en kronströmbrytare men det verkar som om det bara är en tändtråd, då är det onödigt med en kronströmbrytare, det är då bättre med en trappströmbrytare.

• Öppen vägguttag med synliga elsladdar och Ethernet-kablar med kontakter.
    Skapa konto
  • Oorganiserade elkablar och kontakter som sticker ut ur ett hål i väggen.
    Skapa konto
Dom två sista inläggen stärker min arbetshypotes.

I sista bilden är ena blåa tråden antingen för dåligt intryckt eller för långt skalad, det får nämligen inte vara någon fri koppar, trådisoleringen ska sluta någon mm in i wagosen, exakt hur långt trådarna ska vara avisolerade brukar vara markerade på bla wagosen (även på strömbrytaren (11mm)).

tommib
Dosan ser betydligt nyare ut än 80-talet. För att vara specifik ser det ut som VP-2.

Hur som tror jag Demmpa har rätt. Det behövs en kort svart till brytaren och så kopplas den bruna in där också som han beskriver. För säkerhets skull, kolla bakom lamputtaget vilka färger som finns där.

Igen, en väldigt relevant fråga är varför det ser ut som det gör. Har du tagit bort den gamla brytaren? Var det någon annan?

Ok vilka hål ska dem sitta i? Kollar bakom lamputtaget imorgon

Det var en elektriker som frigjorde och ordnade sedan sa jag, dum som jag är, att jag kunde koppla i själv haha!

tommib
Demmpa har redan sagt det. Troligen ska svart till L och Brun till ena pilen. Du kan byta din brytare mot en trappbrytare, eller leva med att du har en knapp som inte gör något.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.