O
Om vi bortser från att den fula lamparmaturen som skulle bytas sitter som berget och inte går att få bort med mindre än att kakelplattor och fuktspärr följer med på kuppen så undrar jag nu:

- Är det verkligen tillåtet att montera fast ansluta belysningarmaturer i badrum med bara limm?

- Vad gäller i allmänhet för elektriska apparater och limning?

Hur grejorna ska monteras brukar framgå av tillverkarens anvisningar eller manual.

Upprnbarligen sitter den ju fast. Det limmas bra mycket mer kritiska saker än lampor.

Har du testat att skära bakom lampan med en tråd?

Mikael_L
Tja, i elinstallationsreglerna (ss43640 00) så finns denna skrivning.
Kan kanske gå att skohorna in i din frågeställning. Men frågan är om det du hittat anses ligga in den fasta installationen.

513 Åtkomlighet
513.1 Allmänt

Materiel, inklusive ledningssystem, ska vara ändamålsenligt och överskådligt anordnad och utförd
så att dess viktiga delar är lätt åtkomliga för betjäning, inspektion och underhåll. Montering av
materiel i höljen ska inte betydligt nedsätta möjligheten att utföra betjäning, inspektion och underhåll.
Undantag framgår av avsnitt 526.3.

O
D Daniel 109 skrev:
Har du testat att skära bakom lampan med en tråd?
Låt mig uttrycka det diplomatiskt. Blir jag beordrad att byta en fullt fungerande belysningsarmatur i gott skick för att den är "ful" och på grund av att det hittats en ny "finare" variant så blir jag inte jätteledsen om det visar sig vara "omöjligt". Jag tänker inte lägga någon större energi på att göra det "omöjliga". Så nej jag har inte provat! ;-)

Blev mest förvånad över att den var limmad. Jag vet att man t.ex. limmar ihop flygplan nu för tiden men jag är nog för gammal för att ta till mig sånt. På något sätt känns det nog ändå bäst att skruva upp lampor.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Och även det enda rätta sättet (att skruva), jag har aldrig sett eller hört talas om att någon armaturtillverkare haft limning som alternativ till fastsättning av en armatur. Förutom att det är rätt korkat att limma fast grejer som förr eller senare ska monteras ner.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Jag vet att det förekommer att man limmar skåp i badrum med silikon också. Fördelen är att man inte gör åverkan på ytmaterial eller tätskikt. Vill msn byta skär man bort skåpet med en tunn ståltrpd och har en helt oskadat vägg. Det finns definitivt fördelar med metoden, även om den formellt är fel när tillverkaren inte specat den.

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.