Hejsan...ny här och början till gråa hår.
Just blivit husägare och är i farten att flytta en torktumlare till ny plats. Därför behövs även kabeln med strömbrytare kortas och kopplas om. Då jag pillar ned brytaren märker jag att den är helt sprucken i bakstycket. Ny inhandlas och vips...hur skall detta pusslas samman. Någon som har lite tid att guida mig i detta?
Gamla dosan.
Nya dosan:Norwesco
Kopplings schemat
Tack på förhand
Henke
Just blivit husägare och är i farten att flytta en torktumlare till ny plats. Därför behövs även kabeln med strömbrytare kortas och kopplas om. Då jag pillar ned brytaren märker jag att den är helt sprucken i bakstycket. Ny inhandlas och vips...hur skall detta pusslas samman. Någon som har lite tid att guida mig i detta?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack på förhand
Henke
Det spelar ingen roll hur du gör. I det ena fallet bryter du nollan, i det andra fallet, som du kopplat, gör du det inte om jag tyder schemat rätt.
Jag skulle satt en ubåt på den svarta ledaren istället för eltejp men det är också för att jag har sådana hemma.
Jag skulle satt en ubåt på den svarta ledaren istället för eltejp men det är också för att jag har sådana hemma.
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Man skall överväga att koppla in alla 5 ledarna på ovansidan även om man nyttjar bara 1 fas, i en arbetsbrytare.
Alltså 1= Brun, 3=Svart, 5= svart med vit linje
Alltså 1= Brun, 3=Svart, 5= svart med vit linje
Ni som har mer erfarenhet: hur vanligt är det att man kopplar som det ser ut på första bilden när man använder en tre-fasbrytare för enfas? För jag hade ju tänkt att nollan skulle sitta på plinten längst till vänster (även om det förstås inte ger tvåpolig brytning då). Och jag hade definitivt inte velat koppla in den överblivna bruna i matningen på plint 5 om någon av någon anledning senare skulle råka koppla in en trefasförbrukare utan att se sig för. 
D.v.s. jag hade kopplat som ritningen TS kopplat efter.
D.v.s. jag hade kopplat som ritningen TS kopplat efter.
Hemma kör vi med femledare till ovansidan på arbetsbrytaren, ut från undersidan på brytaren går en fyrledare till tvåpoligt uttag med separata brunnar (matar TM & TT), samt det går även en enfasare ut från ovansidan till ett dubbeluttag (matar avfuktaren).
Produkter som diskuteras: "avfuktaren"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Menar du att du har två olika faser i samma uttag?Demmpa skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

