Hejsan...ny här och början till gråa hår.
Just blivit husägare och är i farten att flytta en torktumlare till ny plats. Därför behövs även kabeln med strömbrytare kortas och kopplas om. Då jag pillar ned brytaren märker jag att den är helt sprucken i bakstycket. Ny inhandlas och vips...hur skall detta pusslas samman. Någon som har lite tid att guida mig i detta?
Öppen eldosa med synliga kablar och strömbrytare, i behov av omkoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla dosan.
Eluttag i plast öppnat med synliga anslutningsterminaler och en svart knappdel till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nya dosan:Norwesco

Elektrisk kopplingsschema och installationsinstruktioner på etikett för strömbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopplings schemat

Tack på förhand
Henke
 
Borde bara vara att flytta över kablarna. Jordledare kopplas utanför brytaren precis som på den gamla brytaren.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Började på att föra över, men fick en skiss från en elektrikervän jag försökt nå. Nollan skulle ligga på upphöjd plint. Så nu är tvätten inte i fara längre. Tack för inlägget
Handritad elinstallationsskiss med anmärkningar på linjerat papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Schemat jag kopplade efter.
 
tommib
Det spelar ingen roll hur du gör. I det ena fallet bryter du nollan, i det andra fallet, som du kopplat, gör du det inte om jag tyder schemat rätt.

Jag skulle satt en ubåt på den svarta ledaren istället för eltejp men det är också för att jag har sådana hemma.
 
Eller koppla in den på en tom plint tex 5
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
D'oh.....:oops:
 
Tycker att det ser ut som om att det är en femledare som inkommande matning, varav två är svarta varav ena antagligen har en vit linje.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Man skall överväga att koppla in alla 5 ledarna på ovansidan även om man nyttjar bara 1 fas, i en arbetsbrytare.
Alltså 1= Brun, 3=Svart, 5= svart med vit linje
 
  • Gilla
Demmpa och 1 till
  • Laddar…
Ni som har mer erfarenhet: hur vanligt är det att man kopplar som det ser ut på första bilden när man använder en tre-fasbrytare för enfas? För jag hade ju tänkt att nollan skulle sitta på plinten längst till vänster (även om det förstås inte ger tvåpolig brytning då). Och jag hade definitivt inte velat koppla in den överblivna bruna i matningen på plint 5 om någon av någon anledning senare skulle råka koppla in en trefasförbrukare utan att se sig för. :rolleyes:

D.v.s. jag hade kopplat som ritningen TS kopplat efter.
 
Hemma kör vi med femledare till ovansidan på arbetsbrytaren, ut från undersidan på brytaren går en fyrledare till tvåpoligt uttag med separata brunnar (matar TM & TT), samt det går även en enfasare ut från ovansidan till ett dubbeluttag (matar avfuktaren).
 
Demmpa Demmpa skrev:
Hemma kör vi med femledare till ovansidan på arbetsbrytaren, ut från undersidan på brytaren går en fyrledare till tvåpoligt uttag med separata brunnar (matar TM & TT), samt det går även en enfasare ut från ovansidan till ett dubbeluttag (matar avfuktaren).
Menar du att du har två olika faser i samma uttag? :thinking:
 
Med rätt uttag är det inga problem, men dom flesta är inte specade för 400V så det gäller att välja rätt.
 
E elmont skrev:
Med rätt uttag är det inga problem, men dom flesta är inte specade för 400V så det gäller att välja rätt.
Ah, det hade jag inte sett innan att det finns sådana uttag.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.