C
I vår kåk är huvuddelen av elinstallationen från 50-talet med plåtdosor som sitter lite väl generöst försänkta i treetex. Ergo är alla apparater monterade med klorna, vilket innebär att merparten sitter löst.
För att råda bot på detta har jag köpt ett lager dosclips och påbyggnadsringar.
Men jag blir inte klok på hur det är tänkt att de skall monteras.

Åt vilket håll skall clipsen vändas? (Platta sidan utåt antar jag efter att ha fnulat och funderat)
Är det tänkt att skruven skall penetrera sargen på dosan? Om jag sätter skruven på ut- eller insidan av dosan får jag inte rätt avstånd mellan skruvarna (dvs skruvarna på utsidan blir för brett och på insidan för smalt). Skall man förborra? Medföljande skruvar är inte självborrande och går åtminstone inte utan en rejäl dos våld att skruva igenom plåten.
Vilka hål på påbyggnadsringen använder man? Det finns tre par hål där skruven tar gäng och ett par öglor som dock är rätt klena.

Illustration av tre olika monteringsalternativ för dosclips och påbyggnadsringar för elinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Antar att det radan löst sig för dig, skulle det strula hade jag nog skruvat i apparaterna i väggen och skippat clips och ringar. Ta väck klorna, eller skruva dessa till innerläge i så fall. Har du rätt längd på skruvarna, dessa borde inte penetrera dosorna..?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Nr 2

• Gilla
TorbjörnD och 3 till
  • Laddar…
C
Påbyggnadsringen är tyvärr lite av en förutsättning för ett vettigt montage eftersom dosan slutar 15 mm in i väggen och ytskiktet består av ~25 mm treetex som ramen sakta men säkert äter sig in i. Så den primära tanken med ringarna var att få substans bakom ramen som man kan dra skruvarna mot. Sekundärt tänker jag att ringen även ger visst skydd mot brand om det av någon anledning skulle bli varmgång i dosan.

Hur som helst funkar inte alternativ 2 då avståndet mellan skruvarna blir ganska mycket för kort. Finns inte en chans att forcera ihop det :(

Bummer, har en hel drös med dosor med samma problem och dosclips lät som en strålande idé. Får kolla om jag hittar någon annan variant av påbyggnadsring (de jag har nu är ABB) eller någon helt annan lösning. Några förslag?

Om du inte har någon "udda" storlek på dosorna så fungerar det om än lite meckigt.
Fungerar det inte sätter man i första hand 4 lite längre skruvar genom hålen i hörnen av fästramen som uttaget sitter monterade i och då helst uttag med stålram. Fungerar inte det beror det lite på vilken vägg dosorna sitter i, men i princip får man "öppna" väggen och sätta dit nya dosor. Hur man fäster dom beror helt på vilken vägg det är.
Ps
med rätt metod brukar skruvarna luta lite "utåt" men det är bara att pressa in dom lite.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Med skruvarna på insidan av dosan lutar skruvarna inåt för mig. Så det kanske är en udda dimension på dosorna. De påbyggnadsringar jag försöker använda kräver dock "rätt" avstånd mellan hålen då hålen i ringen inte erbjuder något spelrum.
De uttag och brytare som sitter i huset är av äldre typ och har bara två skruvhål i ramen tyvärr.

Visst kan man byta apparater och/eller dosor, men det är ett framtida projekt av en helt annan storleksordning. Just nu försöker jag bara få lösa uttag och brytare att sitta fast ordentligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.