G
graybeard: hei, I hope it is ok for me to write to you in English. I have read the forum from 2016 about Cylinda 1105 washing machine and would like to ask if anybody has information of how to connect the wiring from the motor, siemens 1BV5565-BR to the mains supply and the 16 microfarad condenser. There are six wires to connect. one earth. one blue. four black. I am using the motor for an other purpose, (a
0 svar · 3,5k läst
·
R
Robban8: Ska sladden ledas upp eller ned på utsidan? Om sladden ska ledas upp är det bra att starta med "dropp-böj" så vatten inte rinner längs sladden in mot borrhålet.
21 svar · 22,9k läst
J
Jah081: [citat] Tack för svar
8 svar · 2,9k läst
·
N
noupe: Tack för svaren, verkar finnas några möjligheter även om det inte var helt givet.
8 svar · 4,1k läst
K
K-S-L: [citat] Nu är den nedgrävd, gömd och glömd. Var bara en liten bit som skulle grävas ut denna gången. Men tack för tipset rörande ledningskollen, kan säkert bli användbart för framtida grävarbete!
9 svar · 5,0k läst
·
snaggletooth
snaggletooth: Felkoden indikerar ju avbrott / open circuit vilket inte nödvändigtvis betyder att elementet är kass, räcker med att något relä har brunnit, kabelbrott etc.
8 svar · 7,9k läst
·
O
Oldfart: [citat] ...så håller jag med Bo om att det är bättre att ha rätt anslutningskabel men jag förstår vad du menar. Jag tänkte dock specifikt på 2-fasinkopplingen. När jag köpte min spishäll ifrån Bosch så följde ingen extra bygel med och vitvaruleverantören skickade med en rak 5g1,5 utan vare sig kontakt och utan sammankoppling i ena änden. Jag valde då att istället använde en
22 svar · 31,0k läst
·
H
hempularen: [citat] Det kanske inte finns stöd i rättspraxis, men elsäkerhetsverket har angivit att reglerna skall tolkas som att du som hempulare inte får dra rör o slang, om de är avsedda att ingå i en eleanläggning. Och i det här fallet är elsäkerhetsverket på sätt o vis lagstiftande. Lagen hänvisar till regler som elsäkerhetsverket utfärdar.
15 svar · 4,1k läst
Snailman
Snailman: [citat] Ja, det längst till höger används ju inte. Vilka säljer lämpliga sladdställ? Ska resa lite strax så kommer förbi Jula, Biltema, Harald Nyborg, Byggmax , Jem och fix. Ska nog snart beställa från elbutik också.
2 svar · 2,3k läst
·
E
elmont: Som sagt 7 kablar in i en apparatdosa blir svårt, dra som någon tidigare nämnde armaturerna i en slinga. In på ena sidan och ut till nästa armatur på andra sidan. Jag kan garantera dig att ingen elektriker vill ha 7 kablar in i en VP2 dosa.
18 svar · 2,0k läst
Polacoloco
Polacoloco: [citat] Så är det ju. Antar att han kom åt jordstiftet på något sätt vilket var tur. Vet inte hur bra ett klinkergolv hade jordat honom.
35 svar · 13,0k läst
·
M
mf04joda: Hej Tack för snabba svar. Sladden på bilden var den som var kopplad när lampan köptes på FA-fyndet. Trodde den var jordad även i lamphållaren då jag såg lampkontakten som satt på därför köpte jag en jordad sladd men blev osäker sen när jag skruvade isär lamphållaren och såg att det var en 2-ledare. Tack igen, köper en ojordad sladd imorgon så blir frugan nöjd:)
4 svar · 5,0k läst
·
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Vilket ju är värdefullt, eftersom många, potentiellt, kommer stöta på den här tråden via sökning när de står inför liknande situationer.
9 svar · 2,4k läst
M
Murkla1949: I ok [citat] Skulle jag mer än gärna göra men jag får inte tag på honom och läget är lite låst för tillfället :-)
5 svar · 4,3k läst
·
blackarrow
blackarrow: IKEAs lampsnabbkopplingar får man vara lite försiktig med. Trycker man för lite får man inte in den mångtrådiga ledaren och trycker man för mycket riskerar fjädern bli utmattad. Jag misstänker mig själv för att ha brukat "för mycket våld" för efter några försök fastnade kabeln inte alls, eller så var den defekt från början.
18 svar · 3,1k läst
·
Demmpa
Demmpa: [citat] Fjv-mätaren drar inte många watt, om den drar 5W så är strömmen 21,7mA 5/230=0,0217 Därav så löste inte JFBn. Vår förra fjv-mätare mätte utan någon koppling till elnätet, den rapporterade vidare värdet minst en ggr/månad, den satt närmare tio år innan den byttes. Den byttes av fjv-nätägaren, den som sitter idag är nätansluten, den som bytte mätaren monterade en
10 svar · 9,8k läst
·
putte22
putte22: Finns schneider mini pragma infälld som är grundare på djupet och snygg. Finns även i olika färger och dörrar om man vill klatscha till det. När vi bytte ut centralen så räckte det att bara skruva på ett lager gips längst hela väggen så blev djupet bra.
5 svar · 4,5k läst
tommib
tommib: Det felaktiga drivdonet kan du ha till olika typer av konstantströms-led. Du kan absolut hitta billigare drivdon för 12V än det jag länkade, jag uppfattade det som att du hade som krav att kunna dimma på primärsidan. Eftersom du har en RGB-controller som av naturen har dimning inbyggt räcker det med en enkel 12V "elektronisk transformator". Kjelle levererar i vanlig ordning ett rimligt
17 svar · 5,7k läst
·
Henke14
Henke14: [citat] Okej, tack så mycket för hjälpen! :)
2 svar · 1,2k läst
·
ricebridge
ricebridge: [citat] I beg to differ. Som god Byggahusare har man naturligtvis skapligt med elverktyg, och dessa drar mycket ström. Min svets t ex - den minsta sorten som finns - är den enda som går att använda på 10A, vilket är det högsta jag har i 50-talshuset, och då balanserar det ändå på gränsen - man får ladda upp med säkringar inför större jobb. [citat] I beg to differ en gång till.
12 svar · 3,9k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Helt korrekt ska man beakta alla parametrar. IP21 är godkänt närmast under takfoten, och det räcker troligen bra också i de flesta fall, men på vissa vind och nederbördsutsatta lägen blir det naturligtvis dåligt, t.ex. strandnära på västkusten är det nog tveksamt.
12 svar · 11,1k läst
·
M
M3rLiN_74: [citat] Nä, samma här, vi har inte bytt någon panel än sen vi köpte huset så jag har inte en susning om hur det ser ut innanför vad gäller utrymme och så vidare.
6 svar · 2,4k läst
S
SnickareHobb: Det fungerar. Sitter inte perfekt i hållaren, men det fungerar. Men när jag hittar något ställe som säljer originalklammern kommer jag köpa en förpackning såna i stället.
4 svar · 4,5k läst
·
E
eal: Läste haverrapporten när den kom ut, men det hade varit intressant med info från en insatt källa. Fast det har ju inte så mycket med tråden att göra så kanske en ny tråd i off topic? /Andreas
27 svar · 4,1k läst
·
P
Pettttter: Najs tack för svar det ska jag kolla på!
2 svar · 1,4k läst
F
Fredriq: Låter som vi är helt överens, Tommib :)
4 svar · 3,3k läst
·
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Hittar du ingen transformator är det troligtvis elektronisk spänningsreglering och då är det fasta spänningsläge. Men kontrollera hur fläkten går på fullfart (230V) först så inget är fel på fläkt eller inkoppling.
4 svar · 2,0k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Kablar på bryggdäck ska ha ett mekaniskt skydd utefter hela sin längd så PEM-slangen är bra. Det låter här också som att N1XV kommer att fungera bra. Tänk även på hur utsatt materielen på bryggan kommer att bli. Är det saltvatten blir det än värre.
3 svar · 3,8k läst
tommib
tommib: Ja, den är åtminstone kopplad rätt internt. Huruvida kontaktdonen passar är en annan fråga. AMP tillverkar en mängd olika kontaktdon och det är inte givet att de är samma, speciellt inte som det är olika märken. I värsta fall kan du som sagt bara klippa av alla kontaktdon och montera med Wago 221 men det kanske inte är önskvärt.
3 svar · 1,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.