Det är samma typ av kabel både före och efter dosan (ekkj 4x6/6 skulle jag tro). Installationen är gjord av elbolaget/elektriker i slutet av 90-talet innan vi köpte det.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag tror det ser ut som det gör för att det gick en luftledning till det huset förut, sen gick det förmodligen vidare i marken till själva huvudbyggnaden. När man bytte till markledning hela vägen blev det denna lösning. I samband med det satte man mätarskåpet ute på elstolpen där luftledningen satt innan och bytte central inne till en modern variant med jfb och dvärgbrytare.

useless useless skrev:
Jag tror det ser ut som det gör för att det gick en luftledning till det huset förut, sen gick det förmodligen vidare i marken till själva huvudbyggnaden. När man bytte till markledning hela vägen blev det denna lösning. I samband med det satte man mätarskåpet ute på elstolpen där luftledningen satt innan och bytte central inne till en modern variant med jfb och dvärgbrytare.
Då får du köra TN-S från mätaren,

Varför ska jag ändra något vid mätaren? Då måste jag ju gräva upp kabeln och byta till en 5-ledare.

Nej, du behöver inte ändra något vid mätarplatsen, den utgående kabeln är redan nu kopplad för TN-S, internt i mätarskåpet är det kopplat som TN-C och det behöver du inte ändra på.
Kabeln som går från mätarskåpet & från kopplingslådan är båda en EKKJ 4*6/6, alltså fyra ledare (4*x) (L1, L2, L3 & N) samt koncentriska ledaren ( /x ) (PE).
(Om kabeln hade varit en 3*x/x så hade det inte gått att köra TN-S utan att byta kabel, men nu har du inte någon sådan kabel.)

Det enda du behöver göra för att det ska bli TN-S (istället för TN-C) från mätarskåpet via kopplingslådan, gruppcentral är följande:
- Sepparera skyddsjord och nollan i kopplingslådan.
- Se till att nollan går direkt till JFBn eller till en separat N-plint som sedan går vidare till JFBer & grupper som ska ligga utanför JFB.

• Gilla
GK100 och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är samma typ av kabel både före och efter dosan (ekkj 4x6/6 skulle jag tro). Installationen är gjord av elbolaget/elektriker i slutet av 90-talet innan vi köpte det.
OCH: Utförandet är helt enligt alla då gällande regler (bortsett från att skarvodsan skall vara jordad, svårt att se på bilden om den är så eller ej). (Både reglerna om att PEN-ledare skall vara minst 10 mm² och att minsta area för parallellkoppling av ledare också är minst 10 mm² är betydligt nyare...)

Det är alltså inte FEL att använda som anläggning idag heller - det som föreslagits ovan är förbättringar.

En "detalj" som ingen verkar ha tagit upp...

Om Du skall göra om till 5-ledare från mätartavlan så får inte "utgreningen" mellan N och PE ske under en och samma skruv.

I bilden från Ditt mätarskåp syns en mantelslidklämma, och att ha den som grenpunkt är inte det allra bästa. För att göra den uppdelning som föreslås behöver en extra klämma opereras in på PEN-ledaren. Att klämma en solidledare och en flertrådig biledare riktigt säkert under mantelslidklämman är riktigt besvärligt/inte och därmed inte en bra lärlings/amatör-uppgift, givet att den skall hålla i kanske 20 år utan tillsyn.

En annan detalj: Kablarna som kommer upp ur marken skulle nog gilla något "sparkskydd" som håller undan grästrimmern och andra vassa saker som kan komma precis i markytan. Finns förstås också beskrivet i förordning...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.