Ex kabel eller Fx trådar?

1k läst  28 svar

Sida 1 av 2
  1. useless
    Självbyggare · Nivå 16
    Mellan stolpen med mätarskåpet och sommarstugan står ett litet hus som för närvarande saknar el. Jag tänkte sätta upp en liten central där så att jag får några uttag och belysning.

På väggen på det lilla huset sitter den här dosan med en ledig genomföring uppifrån:
    IMG_20180810_105231-1152x864.jpg

Frågan är hur man kopplar in sig på enklaste sätt... Helst skulle jag vilja dra FK6 i slang, men då är frågan hur man gör med den dm som hamnar utomhus mellan dosan och väggen? Räcker det att bocka till ett plåtskydd som täcker slangen, eller måste man använda något mer tåligt än vanlig VP-skang?
    Ett annat alternativ är kanske att borra hål i dosan och dra in kablarna rakt in genom väggen bakom? I så fall kanske man måste byta till en dosa som är förberedd för kabeldragning genom botten (och har lite mer plats)?

Nästa fråga är om kopplingsplintarna lämpar sig för flertrådiga ledare? Jag antar att man kan sätta dom under de ovala brickorna?
    IMG_20180810_105641-1152x864.jpg
    IMG_20180810_105729-1152x864.jpg

2. tommib
    Självbyggare · Nivå 19
    Om du ska in i den dosan så är det kabel som gäller. Det blir inte tätt i förskruvningarna annars. En brasklapp är att man brukar undvika införingar uppifrån utomhus men med en bra förskruvning borde det inte vara ett problem. Möjligen kan det finnas stålrör med förskruvning men det är mer än vad jag känner till.

Troligen är det en standardfläns uppåt så om du vill kan du koppla på en till låda där. Det borde inte behövas dock.

3. useless
    Självbyggare · Nivå 16
    Jo, jag får nog skaffa en kabel och spara den FK jag har över till nåt annat projekt...
    Man kan ju sätta in liten plåt över så det inte regnar rakt på.

4. E
    Medlem · Nivå 20
    tommib gillar
  5. H
    Moderator · Nivå 25
    Men vad är det vi ser på bilden? Det ser ut som att en av faserna sluta där i den dosan, bara två faser går vidare?

6. useless
    Självbyggare · Nivå 16
    Det är nog bilden som ljuger i så fall. Det sitter två trådar under varje klämma...

7. tommib
    Självbyggare · Nivå 19
    Tänker du på den svarta? Jag ser två kopparledare under den klämman också, även om jag inte ser den isolerade.

8. useless
    Självbyggare · Nivå 16
  9. useless
    Självbyggare · Nivå 16
    Däremot är inget anslutet till jordskruven i botten på lådan...

10. Demmpa
    Husägare · Nivå 17
    Man kan ana svarta isoleringen på andra tråden i den klämman.

Den ”stora” frågan är om bägge kablarna har blå tråd eller bara den ena.
    Om det är den ena så är frågan om det är inkommande eller utgående som har blå tråd, om det är inkommande som har blå tråd så är det egentligen fel eftersom det då i kopplingslådan kommer gå från TN-S till TN-C.
    Om det är bägge så ska blå (N) trådarna vara i en klämma och dom koncentriska (PE) trådarna i en klämma.

11. tommib
    Självbyggare · Nivå 19
    Det vore nog väldigt bra om metallkapslingen var jordad ja.

12. useless
    Självbyggare · Nivå 16
    Det är fyra trådar i båda kablarna - Brun, svart, vit och blå. Dom är skarvade under varsin klämma och i den där blåa sitter är även biledarna skarvade.

13. useless
    Självbyggare · Nivå 16
    Den är ju lackad ..:p

14. Demmpa
    Husägare · Nivå 17
    Flytta över koncentriska ledarna (jorden) till jordpliten nere till höger, kontrollera hur det är kopplat i matande änden (mätarplatsen), kontrollera/flytta så att jordledaren är kopplad till jordplinten & nolltråden är kopplad till nollplinten i matad ände (gruppcentralen) samt att jord & nollan inte är sammankopplade i matad ände.

15. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 23
    Om din kabel har flerkardeliga ledare så kan du använda en ringkabelsko som ansluts under ena muttern.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: