1 713 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
LM Ericsson kilowattimmätare
Suddiga? när jag klickar på bilden så blir den 640*480, jag tyckte den var ganska skarp men kanske vinklarna inte var dom bästa?. Kanske är den för liten ändå?
Jag kan försöka beskriva inkopplingen.
Plint 1 (vit kabel) & 3 (svart kabel) går till/genom bakre spolen under och strax bakom mätartavlan. grov kopparledning, antagligen dimensionerad för lite högre ström.
blecket utan anslutning på framsidan mellan 1&3, är bryggad till plint nr 1 och går till den främre spolen närmast och strax bakom anslutningsplinten
plint 4 (blå kabel) & 6 (ej ansluten). Plint 4&6 är bryggkopplande på insidan med en bryggkoppling. Klart godkänd för lite högre belastning.
blecket utan anslutning på framsidan, syns mellan plint 4&6. Den är bryggad till plint nr 4. Den går till den främre spolen närmast och strax bakom anslutningsplinten. Klena dimensioner på ledningsbanan.
mittimellanblecken är anslutna över främre spolen och därmed till yttre plint 1 & 4.
Varför är nollan återkopplad via främre spolen till L1?
1 - L1_in och vidare ut 3 - L1_ut, 4 - Nin och 6 - Nut, det kan stämma på ledningsbanornas storlek.
Undrar om man vågar testa.
Jag kan försöka beskriva inkopplingen.
Plint 1 (vit kabel) & 3 (svart kabel) går till/genom bakre spolen under och strax bakom mätartavlan. grov kopparledning, antagligen dimensionerad för lite högre ström.
blecket utan anslutning på framsidan mellan 1&3, är bryggad till plint nr 1 och går till den främre spolen närmast och strax bakom anslutningsplinten
plint 4 (blå kabel) & 6 (ej ansluten). Plint 4&6 är bryggkopplande på insidan med en bryggkoppling. Klart godkänd för lite högre belastning.
blecket utan anslutning på framsidan, syns mellan plint 4&6. Den är bryggad till plint nr 4. Den går till den främre spolen närmast och strax bakom anslutningsplinten. Klena dimensioner på ledningsbanan.
mittimellanblecken är anslutna över främre spolen och därmed till yttre plint 1 & 4.
Varför är nollan återkopplad via främre spolen till L1?
1 - L1_in och vidare ut 3 - L1_ut, 4 - Nin och 6 - Nut, det kan stämma på ledningsbanornas storlek.
Undrar om man vågar testa.
Du kan koppla som Demmpa skrev tidigare det är helt rätt så. Du behöver inte gå med nollan in-ut via 4 och 6 det räcker med att du ansluter en nolla dit den kommer inte föra någon ström. Så koppla gärna ihop nollorna utanför mätaren och ta in en tråd från den punkten till 4 eller 6 eventuellt lägg dem båda N-in, N-ut under samma skruv 4 eller 6 så slipper du onödiga kopplingsställen som inte har funktion,
Mätaren bygger på två spolar den ena grova sk strömspole med lågt motstånd där belastningsströmmen passerar och andra spänningsspole med många varv tunn tråd och högt motstånd som ligger kopplad mellan inkommande plint 1 för strömspolen och gemensamma 4-6 mot N för att mäta spänningen. De ger sen tillsammans ett moment som speglar effekten och vrider skivan som på räkneverket registrerar energin.
Vid trefasmätare finns då på samma sätt en uppsättning ström- och spänningsspole per fas. Och bilderna var tydliga och fina inget fel på dem.
Mätaren bygger på två spolar den ena grova sk strömspole med lågt motstånd där belastningsströmmen passerar och andra spänningsspole med många varv tunn tråd och högt motstånd som ligger kopplad mellan inkommande plint 1 för strömspolen och gemensamma 4-6 mot N för att mäta spänningen. De ger sen tillsammans ett moment som speglar effekten och vrider skivan som på räkneverket registrerar energin.
Vid trefasmätare finns då på samma sätt en uppsättning ström- och spänningsspole per fas. Och bilderna var tydliga och fina inget fel på dem.
Och att testa mätning med den är inget problem.
Men om man vill verkligen "mäta" (och ta betalt av Attefalls-huset?) så är det petigt att mätaren sitter fast monterad på en vägg, och att den inte lutar åt något håll (varken fram/bak eller sida/sida).
Kunde kanske också vara ide att titta till lagringen för den roterande delen när nu mätaren är öppen, så att den inte är intrasslad i skit, eller ev behöver en droppe fin olja.
Men om man vill verkligen "mäta" (och ta betalt av Attefalls-huset?) så är det petigt att mätaren sitter fast monterad på en vägg, och att den inte lutar åt något håll (varken fram/bak eller sida/sida).
Kunde kanske också vara ide att titta till lagringen för den roterande delen när nu mätaren är öppen, så att den inte är intrasslad i skit, eller ev behöver en droppe fin olja.
Klicka här för att svara



