Jag har länge försökt lokalisera var matningen till garaget går ut (4-ledare 3-fas i garaget) från huset.

I centralen sitter tre svarta trådar i en 16A tre-fas säkring som försvinner in i ett rör (20 mm) tillsammans med en tejpad bi-ledare (till skyddsjordsplint) och jag har antagit att detta var en kabel som går till garaget eftersom där kommer det in en likadan kabel till centralen i garaget.

Idag när jag började städa undan för att påbörja projekt i pannrummet som ska bli tvättstuga stötte jag på en "knöl" under den putsade väggen som visade sig vara ett doslock. I dosan kommer det in en gulgrön, två blå och en svart 2,5 kvmm tråd och de var spänningssatta och matade en svart kabel med tre svarta och en bi-ledare (svart, blå, blå är faser och gulgröna går till bi-ledaren).
Efter att ha mätt och stängt av säkringar kan jag konstatera att det här är matningen till garaget. Det måste ju dock finnas en annan dosa med skarv från trådarna som syns i centralen till den dosan jag hittade idag...

Inget annat slocknar när jag stänger säkringen, bara garaget, så det är det enda som matas där...

Alla trådar är 2,5 kvmm men då används två blå trådar som fas och skyddsjord/nolla via bi-ledare. Är detta ok?

Kabeln ut till garaget är antagligen original sedan 1977 när kåken byggdes men när (och varför) "skarvningen" gjorts vet jag inte...

Bästa svaret

anders07 anders07 skrev:
Jag har länge försökt lokalisera var matningen till garaget går ut (4-ledare 3-fas i garaget) från huset.

I centralen sitter tre svarta trådar i en 16A tre-fas säkring som försvinner in i ett rör (20 mm) tillsammans med en tejpad bi-ledare (till skyddsjordsplint) och jag har antagit att detta var en kabel som går till garaget eftersom där kommer det in en likadan kabel till centralen i garaget.

Idag när jag började städa undan för att påbörja projekt i pannrummet som ska bli tvättstuga stötte jag på en "knöl" under den putsade väggen som visade sig vara ett doslock. I dosan kommer det in en gulgrön, två blå och en svart 2,5 kvmm tråd och de var spänningssatta och matade en svart kabel med tre svarta och en bi-ledare (svart, blå, blå är faser och gulgröna går till bi-ledaren).
Efter att ha mätt och stängt av säkringar kan jag konstatera att det här är matningen till garaget. Det måste ju dock finnas en annan dosa med skarv från trådarna som syns i centralen till den dosan jag hittade idag...

Inget annat slocknar när jag stänger säkringen, bara garaget, så det är det enda som matas där...

Alla trådar är 2,5 kvmm men då används två blå trådar som fas och skyddsjord/nolla via bi-ledare. Är detta ok?

Kabeln ut till garaget är antagligen original sedan 1977 när kåken byggdes men när (och varför) "skarvningen" gjorts vet jag inte...
1977: Fult.
Idag: Fel.

Det fula 1977 är väl mest färgerna. Tre blå eller tre svarta eller tre olika hade varit mer "reko". Blå var nog fortfarande en fas-färg vid den tiden. Gissar att Du har svart eller vit nolla i din övriga anläggning.

Enligt dagens standard skall PEN-ledare (dvs den 4:e tråden, som blir både PE (jord) och N (nolla) i garaget vid nyinstallation ha minsta area 10 mm² för att det skall bli tillåtet.

Skall det gå med 2,5 mm² måste det vara 5 ledare. Nolla och Jord får då inte anslutas i samma skruv.

Dessutom skall idag PEN-ledaren vara gulgrön med blå tilläggsmärkning. Biledare kan agera PEN, och skall då tejpas eller träs på en gul-grön slang i änden. Utanpå den ett blått tejpvarv.

Rent funktionellt är PEN-ledare alltid lite känsliga. Om det skulle bli avbrott på dem kan man få 230V kopplat till höljet på jordade apparater, om än via seriekoppling med någon maskin/förbrukare. Detta kan lätt ge upphov till dödliga strömmar. Att ha flera skarvar på på PEN-ledningen som Du beskriver är inte helt bra, varje skarv är en risk-punkt för dålig kontakt, hoppas att de är väl utförda hos Dig...

Men dessa regler av hur man skall agera vid nybygge/ändring idag gör det inte förbjudet för Dig att använda den anläggning som var korrekt när den installerades. (Det finns några få undantag mot den regeln, men inte i det här fallet).
Dock skulle en ny installation ge högre säkerhet än den Du har, därmed inte sagt att det Du har behöver utgöra någon stor fara/risk.

• Gilla
ZipLock och 1 till
  • Laddar…
Tack för uttömmande svar!

Det får ju vara som det är nu då... I Garaget sitter en JFB på inkommande och uppdelat skyddsjord/nolla i undercentralen där så det känns ändå hyfsat tryggt.

Det är rätt blandade färger annars i huset, röd, brun, vit, grön, svart, blå och det är lite olika vad som är nolla. Det mesta är omdraget med skyddsjord, bara vissa trefas dosor som har "mystiska" färger ännu och till frånluftsfläkt i kallvind, etc.

anders07 anders07 skrev:
Tack för uttömmande svar!

Det får ju vara som det är nu då... I Garaget sitter en JFB på inkommande och uppdelat skyddsjord/nolla i undercentralen där så det känns ändå hyfsat tryggt.
Känns inte fel tänkt. Troligen finns det andra ställen i Ditt hus där samma pengar kan ge större säkerhetsvinst.

Men när Du nu har framme denna dosa - kolla skarven på framför allt PEN-ledaren, ryck och dra lite i den och försäkra Dig om att den sitter väl fast. Det vore också smart (för andra som kommer för att göra jobb i huset längre fram att märka den med först gul-grön och sedan ovanpå det en smalare strimma av blå tejp. Behöver inte linda gul-grön hela vägen, bara det är tydligt när man öppnar dosan. Det är närmast en fördel att man också ser att detta är en märkning, inte vad man skall vänta sig i andra änden också.

Om Du har möjlighet att hitta den andra skarven, gör lika, eller kolla om det rimligt går att byta hem till centralen så att Du bara får en skarv på ledningen, om Du nu ändå gör jobb i den delen av huset.

Kolla / efterdra också anslutningen i centeralen, dra lite i tråden (men ryck/vik inte av den).

Den typ av fel som fås av avbrott i en PEN-ledare kan en jordfelsbrytare INTE skydda mot.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jag kontrollerar alltid skravar och drar år klämskruvar där jag kommer åt/ser... Jag är elmaskinist i grunden och jobbade flera år på fartyg. Där fick jag utskriven lista varje morgon med vilka elskåp och centraler som skruvarna skulle kontrolldras i så det sitter i ryggraden! :)

Jag har markerat biledaren med gulgrön och lagt märklappar på faserna redan.

Känner mig dock inte helt trygg med 4-ledare till garaget nu men får se när det kan bli av att dra ner en ny 5-ledare... Skulle hellre ha JFB till garaget inne i huset då garageporten är eldriven och ingen annan dörr finns in till garaget vilket lett till lite små bekymmer när JFB löst ut... :o

anders07 anders07 skrev:
Jag kontrollerar alltid skravar och drar år klämskruvar där jag kommer åt/ser... Jag är elmaskinist i grunden och jobbade flera år på fartyg. Där fick jag utskriven lista varje morgon med vilka elskåp och centraler som skruvarna skulle kontrolldras i så det sitter i ryggraden! :)

Jag har markerat biledaren med gulgrön och lagt märklappar på faserna redan.

Känner mig dock inte helt trygg med 4-ledare till garaget nu men får se när det kan bli av att dra ner en ny 5-ledare... Skulle hellre ha JFB till garaget inne i huset då garageporten är eldriven och ingen annan dörr finns in till garaget vilket lett till lite små bekymmer när JFB löst ut... :surprised:
Gärna en remsa blått utanpå den gul-gröna för att visa att det inte bara är jord utan nolla också!

Fartyg är en bra skola, kanske lite hård när man inte kan ringa på hjälp hur som hellst...

Om Du inte behöver mycket kraft eller sann 3-fas kan Du ju redan nu lägga om till separat nolla och jord genom att släppa en av faserna!

Kanske räcker 7 600 W för motorvärmare och element i Garaget om det är just ett garage och inte en hobbyverkstad. 230 x 16A x 2 faser. Även ett eller ett par 400-V radiatorer går hem, de har bara två anslutningar ju! Ta L2 och L3 i centralen, 90 % av alla anläggningar drar mest på L1! (obs inte "fakta", bara en känsla man fått genom åren).

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
S Soltorp40 skrev:
1977: Fult.
Idag: Fel.

Det fula 1977 är väl mest färgerna.
Ärligt talat var det både fult och fel redan 1977, då den nationella färgstandarden var antagen sedan drygt 5 år då.

Men det var vanligt att det slarvades, fuskades, kördes på som tidigare osv, så man blir inte förvånad över att hitta diverse konstiga färger i installationer från den tiden. Det blev sakteligen bättre, i ett hus från 90-talet hade jag blivit rejält förvånad att hitta 2 st blå fasledare, särskilt i huvudledning.

S Soltorp40 skrev:
Gärna en remsa blått utanpå den gul-gröna för att visa att det inte bara är jord utan nolla också!
Det är det helt korrekta.
Men det är ingen större risk att någon som vet vad han håller på med missar att den är PEN även om den bara är märkt gulgrön. Jag tror det är mer ovanligt att jag hittar en blå tilläggsmärkning än att den saknas.
Mycket pga att det inte var krav förut förvisso.
Ja du behöver inte alltså inte springa benen av dig och fixa det snabbt, bara att du märkt gulgrön nu är ju ett stort fall framåt.

Du tycker att det blivit sämre med gul-grön märkning?

Eller menade du "ett stort steg framåt"?

Mikael_L
Du har rätt, jag använde en olycklig formulering ja. :D

Det är naturligtvis bra med gröngul markering, och hade varit ännu lite bättre med en blå tilläggsmarkering.

I praktiken ställer det ju inte till det så mycket även om den koncentriska ledaren inte är korrekt märkt, de flesta som ska och får pillra med det där vet nog rätt snabbt vad de har att göra med. Är det en biledare så är dock ännu viktigare att den märks upp, den är nämligen inte lämplig såsom PEN, och idag inte tillåten som det.

Men alla steg mot mer korrekt märkning är ju bra. Och vem vet, dagens rävar till elektriker som förstår sig på detta dör ju bort, och kanske ersätts av nya unga förmågor som inte begriper sig på sånt som inte ser ut som det gör i skolböckerna. :rofl:
Men vi ska nog hinna med att lära dem skillnad mellan teori och praktik i tid. :cool:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.