Byggahus.se

Grupp på Facebook

Status:
Stängd
  1. H
    Medlem · Östergötland · 401 inlägg

hanpa

Medlem
    Av en händelse så startade jag en grupp om el på Facebook för de som är intresserade, kan användas i kombination med detta väl inarbetade forum. Tanken med gruppen är att sprida information om el och elarbeten hemma så att dessa kan utföras säkert. Det kommer antagligen att länkas en hel del till detta forum, bägge varianterna har sina för och nackdelar och bör kunna komplettera varandra (inte konkurrera).

"Vi som vill koppla el säkert hemma, eller bara lära oss mer om el"

Redigerat av moderator 2 sep 2018 14:29
    • Laddar…
  2. E
    Hobbyelektriker · Värmland · 1 169 inlägg

EyEr0n

Hobbyelektriker
    Alltså en Facebook grupp för att uppmana och medhjälpa till lagbrott. Nice.
    Jag blir medlem direkt.
    :)

3. K
    Medlem · 826 inlägg
    Hade jag haft facebook hade jag gått med direkt.

4. H

hanpa

Medlem
    Nej, det är inte gruppens syfte. Den uppmanar inte till lagbrott. Det finns mycket man får göra hemma, gruppen kan hjälpa folk med tips och fakta för att göra detta så säkert som möjligt.

Vissa kommer att välja att göra en del som inte är fullt lagligt idag. Då gäller synsättet att givet att de ändå tänker göra så, genom att söka fakta och ställa frågor så kan man förhoppningsvis ändå öka chansen att det blir säkert och korrekt utfört.

Gruppen verkar även för att på sikt få en avreglering av elsäkerhetslagen så att man närmar sig vad man får göra i en del andra länder idag. Att man efter en kortare utbildning kan få en begränsad behörighet att utföra mer elarbeten hemma lagligt än vad man får idag. Kan gälla att sätta dit ett extra eluttag, byta från väggbrytare till dimmer, sätta in inbyggnadsdimmer etc. Ökad kunskap om el är ett steg på vägen för att nå önskvärd avreglering. Detta kommer inte påverka arbetstillfällena för elektriker nämnvärt, de allra flesta kommer inte att ge sig på detta även om mer blir tillåtet än idag.

5. H
    Moderator · Stockholm · 44 306 inlägg

hempularen

Moderator
    Jag ser inte riktigt finessen med en Facebook grupp som i princip blir en kopia av elforumet här på byggahus. Här finns ett enormt arkiv av trådar med kunskap att söka i.

En skillnad blir väl att du är mindre anonym på Facebook? (Jag är nästan aldrig på Facebook)

I vissa fall kan anonymitet vara viktigt. Om någon ex. vill kolla om elfirman gjort rätt, så kanske man inte vill att firman skall se att deras arbete ifrågasätts, oavsett om det visar sig vara rätt eller fel.

6. H

hanpa

Medlem
    Det är helt frivilligt att använda gruppen men vissa föredrar Facebook då man naturligt är aktivast där. Att man inte är anonym där har både fördelar och nackdelar. Att stå för vad man skriver är en god egenskap men man måste givetvis själv avgöra vad man skriver och avslöjar om sig själv. Om någon vill kolla att elfirman gjort rätt är väl enbart bra, detta kan lära alla saker, inklusive aktuell elfirma och andra elfirmor. Alla gör fel då och då.

Och vad gäller arkivet här, jag är övertygad om att det mycket ofta kommer att länkas från FB-gruppen och hit, men knappast så ofta i andra riktningen. Så totalt sett kan alltså detta vara ett "samarbete" som även gynnar detta forum.

7. E
    Medlem · jämtland · 20 817 inlägg

elmont

Medlem
    Vad är Facebook ??

• Laddar…
  8. Staffans2000
    Bannad · 10 830 inlägg
    En bekants bekant sa till mig en gång, tror jag att på Facebook skriver man att, "-idag tänkte jag göra en omelett, men det blev två kokta ägg istället. Dom smakade gott." Sedan får man sju som "gillar" och tre som vill bli "vänner"!

Den Facebookfrie
    Staffan

9. H

hanpa

Medlem
    Det där är en nidbild som kanske var devis sann när FB var nytt. Det ser helt annorlunda ut idag och folk har lärt sig att skriva vettigt i de flesta fall. Det finns många bra grupper för olika intresseområden där man lär sig väldigt mycket på att följa. Det är inte lika lätt att använda som "arkiv" men om man frågar om något så kommer svaret mycket snabbare och många fler svarar än om man använder ett vanligt forum. Om din bild skulle stämma så skulle det inte vara så att snart 3/4 av svenskarna använder FB regelbundet. Men det är inte konstigt att de som inte använder FB också vet minst om hur det fungerar och gissar istället. Flertalet av bekanta som tidigare varit "anti" har anslutit sig för att man helt enkelt inte hänger med annars socialt och kunskapsmässigt. Men man väljer ju själv vad som är viktigt.

Redigerat 28 jul 2017 11:55
  10. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Lägger du in något på facebok är det i princip omöjligt att ta bort det , ännu värre på twitter
    går ut över hela världen , förstår inte vad folk tänker med ,
    Sitter på morgonen hemma ::: , nu dricker jag kaffe äter en smörgås , oj klockan är mycket , måste springa till busen , annars kommer jag för sent , :: att lägga upp saker och ting som har med rent privata saker att göra , ävensom annat som inte kan nämnas här , och sedan ondgöra sig över att alla ser och vet , är in absurdum , men upp till dom som gör det ,
    Så det här med att ha något med el på facebok är nog inget bra , det kommer säkert att eskalera på en månad med 100 000 inlägg om vara eller inte vara , vad som får göras eller inte göras ,
    Tror nog att vi forumet som är involverade i elens konststycken ska avstå från att vara där
    då vi har en annan synpunkt på det som rör el än gemene man och kvinna ute i cyberrymden

11. Chrissofsweden
    Renoveringsnovis · Dalarna · 3 176 inlägg

Chrissofsweden

Renoveringsnovis
    Lägger du in nått här är du också körd. Inlägg går inte att redigera i efterhand hur länge som helst. På Facebook kan du ta bort gammalt.

Jag gillart.

• Laddar…
  12. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Nåväl är medveten om de olika förutsättningar som är på diverse forum , men då talar vi kanske om reella ting som rör något konkret i utförande av olika saker och inte som en del , utelämnar sitt privatliv till övriga världen och ondgör sig över att alla ( nästan alla vet ) ser och läser vad dom skriver , dom får tillbaka det dom skriver som ett eko
    Klart dom som gör det , är väl kanske den typ som vill visa upp sig och få kredit på det , kanske
    det är personer som har något komplex av att inte synas överallt , nu inte sagt , att alla på de
    ställena är sådana , men upp till var och en

13. H

hanpa

Medlem
    Skriver man något på FB så kan man själv ta bort inlägget, inga problem. Sen finns det säkert kvar i bakgrunden men så är det nog med det man skriver här också.

Det är märkligt vad de som INTE använder FB och INTE vet hur det fungerar ondgör sig så mycket om det...

• Laddar…
  14. H

hanpa

Medlem
    Alla människor har någon form av bekräftelsebehov, det är mycket det som FB:s framgång bygger på. Det är väl inte fel att skriva att man gjort något bra? Det sporrar för att göra mer saker om man får uppskattning och det får man ofta på FB. Men som sagt, den som inte vill behöver inte. Jag är dock rätt tveksam till att man ondgör sig om något man inte vet något om eller gå på gammal information eller rykten. Ni är välkomna att prova gruppen, alla med kunskap eller som törstar efter kunskap är välkomna!

15. Chrissofsweden
    Renoveringsnovis · Dalarna · 3 176 inlägg

Chrissofsweden

Renoveringsnovis
    Nu finns det en grupp på Facebook, punkt :D

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.