1 914 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Central som jordfelsbrytare slår av så fort den blir belastad
Har haft en byggcentral installerad i min stuga. Idag bytte vi till en riktig central och den slår av hela tiden.
Och det är om man kör en kap, om två element står på eller om kylskåpet är inkopplat.
Den verkar slå av för minsta lilla. Är det fel på centralen?
Eller är det skillnad på en byggcentral och en stor central?
Min elektriker pratar om att det vanligaste är att det är fukt. Dvs min sladdosa som stått ute i regnet gör att brytaren slår av. Men den funkade hur bra som helst på byggcentralen.
Vi är förvirrade och lite less då vi gärna vill slippa vakna inatt och inte ha ngn el
Och det är om man kör en kap, om två element står på eller om kylskåpet är inkopplat.
Den verkar slå av för minsta lilla. Är det fel på centralen?
Eller är det skillnad på en byggcentral och en stor central?
Min elektriker pratar om att det vanligaste är att det är fukt. Dvs min sladdosa som stått ute i regnet gör att brytaren slår av. Men den funkade hur bra som helst på byggcentralen.
Vi är förvirrade och lite less då vi gärna vill slippa vakna inatt och inte ha ngn el
Är det samma el som är ansluten som förut? Om det någon stans i anläggningen har kontakt mellan jord och nolla kan man få de fenomenen. Testa att isolationsmäta mellan jord och nolla. De måste naturligtvis separeras i centralen först.
Om nollan gick åt fel håll skulle den lösa vid en last på 15mA. Det räcker väl nästan med den kapasitiva kopplingen i ledningarna. Det felet är det inte.
Som vi tipsade om då. Var det ledare som tillkom vid centralbytet?
Klicka här för att svara