Min jordfelsbrytare har gått titt som tätt under veckan i källaren. Första tanken var givetvis att det kommit fukt i något uttag som sitter utanför källaren. Började dock felsöka och det visade sig att det var sista stället jag tänkte mig som felade. Det var nämligen strömmen till värmepannan som var orsaken. Efter lite mer undersökande så visade det sig att det var kompressorn till uraskningen av pelletsbrännaren som var boven i dramat. Satt vid pannan när den skulle börja dra igång kompressorn och då rasslade de till en liten kort sväng i kompressorn och sedan gick jordfelsbrytaren.

Hade jag inte haft jordfelsbrytare då hade den väl fortsatt köra kompressorn med möjlig brand som utfall?

S
F FRS05 skrev:
Min jordfelsbrytare har gått titt som tätt under veckan i källaren. Första tanken var givetvis att det kommit fukt i något uttag som sitter utanför källaren. Började dock felsöka och det visade sig att det var sista stället jag tänkte mig som felade. Det var nämligen strömmen till värmepannan som var orsaken. Efter lite mer undersökande så visade det sig att det var kompressorn till uraskningen av pelletsbrännaren som var boven i dramat. Satt vid pannan när den skulle börja dra igång kompressorn och då rasslade de till en liten kort sväng i kompressorn och sedan gick jordfelsbrytaren.

Hade jag inte haft jordfelsbrytare då hade den väl fortsatt köra kompressorn med möjlig brand som utfall?
Troligen skulle kompressorn brunnit och löst ut säkringen, med en viss risk för brand som dock inte är övervängande.

Jag kan inget om pelletsbrännare, men kompressor? Låter inte rätt?

S SueCia skrev:
Troligen skulle kompressorn brunnit och löst ut säkringen, med en viss risk för brand som dock inte är övervängande.

Jag kan inget om pelletsbrännare, men kompressor? Låter inte rätt?
Det visade sig att vevstaken inne i kompressorn hade gått av och det var det som löste ur jordfelsbrytaren. Har 8,5 ton pellets som står 200mm från brännaren så det kunde blivit en härlig brand:D. Om det nu väl hade börjat brinna. För övrigt så har du kompressor till moderna pelletsbrännare. Den laddar upp en tryck efter avslutat förbränning och gör rent brännarröret. Så slipper du att sota ur brännaren varje vecka vilket är fallet annars.

Hur kunde vevstaken göra så att JFB löste ut??

Ingen aning men det gjorde den. Satt och vaktade och det rasslade till någon sekund från kompressorn sedan gick jordfelsbrytaren.

nisse123 nisse123 skrev:
Hur kunde vevstaken göra så att JFB löste ut??
Tja, den låste kanske vevaxeln genom att vevslängen kom i kläm mellan vevhus och den lösa/avbrutna vevstaken.

Det måste vara något annat som är fel, inte bara att motorn var blockerad och drog extra mycket ström? Jordfelsbrytaren ska inte skydda mot den typen av fel i anläggningen - Det är säkringarnas och eventuellt motorskydds uppgift.
.

• Gilla
plaggis
  • Laddar…
Såhär ser i alla fall förödelsen ut. Vevstaken har varit och naggat lite på den svarta lådan under också. En del av plasten var bortskavd. Kanske att smällen mot den gjorde att något blev skadat där?

Anledningen till rubriken var den hjälp jag fått här. Utan den så hade jag inte haft ett lika modernt elsystem och allt hade kanske inte blivit lika bra gjort som det är nu. Utan er hade jag nog haft kvar den gamla centralen och elsystemet kanske inte hade löst felet som det gjorde nu:D

• Närbild på maskindel med slitage på svart komponent och uppkopplade kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.