El
Uffe A: [citat] Och dra ett rör från spisdosan dit ugnen ska vara. Mata ugnen med L3 och koppla in hällen på L1 och L2. Få har du en trefasgrupp till allt
useless: Den som pumpar kondensvattnet till behållaren.
one-: Tack för svar. Kanske ska undvika att ”blanda” med andra ord... ett annat alternativ skulle ju kunna vara att sätta ett drivdon i badrumsskåpet för enbart den spotten o gå med tändtråden i flexslangen istället:thinking:
Murkla1949: [citat] Den fasta elnätsavgiften kommer man inte undan. Men man betalt så klart inte elöverföringsavgift och skatt på den el man förbrukat själv. Värt att tänka på är att man kanske måste skaffa större huvudsäkring = högre fast kostnad. Säg att du producerat för 3000 kr en månad. Då räknas det du köpt nattetid (eller när solelen inte räcker) av på räkningen och sedan
fredand44: [citat] Ha ha, hittade en gammal slö engångshyvel som snarare drog av några strån än skar. Fick duga idag. I helgen får jag gå på med lödder och en ny hyvel. Har en annan rakapparat "The mauler" som får funka som trimmer på skägget. Denna är sladdlös, men varje gång, typ varannan vecka efter påminnelse från regeringen, då jag drar en runda med den så är den ändå urladdad.
Mikael_L: [citat] Nä, och här har minst en utbildad elektriker svarat som helt ärligt inte vet svaret, för färgerna, är som jag skrev, inget bevis på funktion. Och faktiskt, när det kommer till radiatorkretsar så finns det inte ens någon 99% eller 90% gissning, det finns bara 50% gissningar, och jag vill inte ge något råd som bara är max 50% chans att det är rätt. Och mitt "skrikande" har
Magnus E K: Finns inga snyggare strömbrytare än Trend, och stor knapp är mycket bättre än liten när man famlar i mörkret. :)
elmont: Den har ett rätt begränsat användningsområde och är dessutom mycket osäker. "Lyser" den kan man anta att den detekterar spänning men om den inte "lyser" har man ingen aning om det är spänningslöst eller om det är nått "krångel med apparaten". Ska man mäta spänning ska man använda en mätare med två mätprober som man håller emot det man ska mäta på.
Uffe A: [citat] Glappande hylsor kan bero på att fel pressverktyg använts ;)
Tomtom79: [citat] Skulle säga nej, man får sällan vad man betalar för. Man får däremot aldrig MER än man betalar för!
shomakie: Jag har en dränkbar pump nere i en stor brunn på gården som tar allt vatten som kommer från huset o garaget. Där har jag uttag i brunnen med stickpropp. Fördelen jag ser är att jag enkelt kan koppla ur den o ta in för rengöring.
Oldfart: [citat] Branschen är nöjd som det är och med tanke på att den nya lagen kom 2017 lär vi få vänta 20-30 år till nästa gång det ändras. Just nu ligger fokus på att sätta åt hemmapulare och befästa det nya systemet. Man gjorde nämligen en undersökning som visade att 4 av 10 hushåll sade sig ha brutit mot ellagen och utfört behörighetskrävande installationer. Branschen bestämde
@rtur: Den satt i en kopplingsdosa som därifrån gick till stickkontakten. Jag har den där för att ¨parkera¨ trådarna.
Uffe A: [citat] Hur det kommer att gå beror helt och hållet på dig. Eftersom det är en vuxenutbildning så läser du bara de ämnen som behövs för yrket och det på kort tid. Det kräver mycket av dig som elev. Var närvarande vid alla lektioner, lyssna på vad lärarna säger och plugga hemma och gör de uppgifter du får som hemuppgifter. Och framför allt, kom i tid. Missar du en enda lektion
tommib: Tänk på bara att stämma av med elektrikern om du ska dra saker själv. Det är inte säkert att hen är ok med det. En tänkbar mellanväg kan vara att du förbereder så mycket som möjligt, ser till att det är undanplockat och ev också borrar och pluggar fästhål om det är betong. Då går det snabbare för elis att dra. Under tiden kan väl du roa dig med att bygga in din
Johan456: [citat] Att när man mäter en impedans med ett instrument så är ledningarna inte varma/belastade. Detta står i en informativ bilaga i SS 436 40 00 (elinstallationsreglerna). Det står inte faktorn 1,5 men räknar man så landar man ungefär där. Det kan dock vara överdrivet men för gemene man är det svårt att göra bedömningar om hur mkt impedansen kan förväntas öka vid ett fel. Å
tommib: Koppla INTE enligt det Niburu visar ovan. Du måste börja med att reda ut vad det är för ledare du har i dosan. Vad satt där innan? Om det är el som ska utomhus ska det ovillkorligen vara jordat och du skriver att du bara har två ledare så även det är fel. Ett foto på dosan du tänkte koppla in dig i hjälper, likaså foto på det som satt innan. Bara för att ha det sagt så är det
Karlruth: Har ägnat resten av dagen åt av försöka lösa det men får bita i det sura och ringa en elektriker imorgon.
etompau: Fas har du på "pil in" Den ledaren får du koppla till de två pil in på den nya brytaren (en bit ledare behövs). Utgångarna från din dimmer är "våg" och "pil ut" , dessa ledare kopplas till pil ut 1 och 2.
Soltorp40: [citat] Om Du har 16A huvudsäkring, dvs de 3 vid elmätaren, så kan ingen del av Din anläggning varaktigt få mer än 16A. Det nyttar inget till att ha en ny 16A säkring efter den Du redan har - 2,5 mm²-kabeln kan inte "drabbas" av mer ström än den tål i alla fall! Om det skulle bli en överlast från undercentralen i fråga är det ändå typ 100% risk att säkringen "längst ut", som
Mikael_L: Japp, det där är ett uttag med inbyggd jordfelsbrytare, och det var ju tur, för annars hade det inte fått finnas något uttag i badrummet. Sen verkar det som att de på något vis har lyckats koppla in den inbyggda JFB'n så den skyddar annat i badrummet, belysningen åtminstone. Då är ju troligen handdukstorken också skyddad. Men det kan du kolla, finns det någon indikeringslampa på
elmont: Ja alla dosor fungerar i en lecavägg, jag bara undantagsvis använt "spårdosor" utan normalt "vanliga" apparatdosor som man putsar fast med murbruk. Det fungerar utmärkt om man bara fäster dom lite med tex skruv, spik, tråd, en brädbit som trycker fast dosan mm mm. så att dom sitter på plats tills bruket brunnit. Jag tror att dom allra flesta använder samma dosa till det mesta. För ett
Mikael_L: Ja då vet jag inte. Då är det bättre att logga temperaturen istället för någon elförbrukning, men då ramlar vi ur trådens ämne. :)
Skärkarln: [citat] Jo bakom det blanka plasthöljet döljer sig något som inte är lämpat i dammiga miljöer. Bäst vore nog vattenuren värme, men då får jag byta värmesystem även i boningshuset. Det kanske blir kamrörselement trots allt...
Derbyboy: Perdekt! Ja det är bara tillfälligt. Precis som du säger så kan jag flytta upp den HB jag sätter i krypgrunden när jag ska färdigställa centralen i bodelen. Jag tror den kommer vara avslagen de flesta dagarna och jag brukar vara noga med att kontrollera innan jag öppnar vägguttag eller liknande.