T
EXQJ är halogen fri!

Mikael_L
Men är en markkabel, så den känns ju lite malplacerad i vägg.
Men det är inte förbjudet, så vill man betala mer och vara lite märkvärdig inne i sina väggar så är det en möjlighet.

• Haha
Johan456
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men är en markkabel, så den känns ju lite malplacerad i vägg.
Men det är inte förbjudet, så vill man betala mer och vara lite märkvärdig inne i sina väggar så är det en möjlighet.
Du menar att det är märkvärdigt att ha en markvärdig kabel i väggen?

Mikael_L
Det var nog mest att betrakta som fredagshumor.

Det nyktra och tråkiga svaret är; nej, man drar inte en EKKJ, EXQJ eller annan av den typen till ett uttag för diskmaskinen, utan man väljer en mer lämplig typ, en EQLQ-klon eller EQQ-klon.

Är det bara jag som lagt märke till att...
TS frågar om råd, när denne sen får svar ifrån vad som oftast är yrkesutövare i berörs bransch, så gör man ändå som man själv tänkt...:rolleyes: Varför tar inte folk in de tips och råd de får? Gratis...:thinking: Snålhet? Lathet? Eller övertro på sina egna färdigheter?

• Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
H hempularen skrev:
Den klarare ungefär 20A i 10 minuter (lite mindre). Men det är väldigt sällsynt att du verkligen kör en micro på hög effekt i 10 minuter. Din kaffebryggare kör väl snarare något i stil med 5 minuter. Och även diskmaskinen värmer troligen inte så länge som 10 minuter.
Det finns en uppsjö med olika ström/tid-diagram för diazed.
De flesta tillverkare har nog sina egna. Och de skiljer sig åt lite.
Detta blir förvisso en liten huvudvärk för de som skriver standarder och regler samt för de som ska dimensionera.

Om jag t.ex dimensionerar efter IFÖ's olika diagram, så kan jag t.ex använda längre kabellängder eller använda större säkring än vad jag kan om jag använder standardiserade värden.
Men då måste kunden veta att den aldrig för använda annat än IFÖ's säkringar. :)

Men det har i vilket fall enats i viss mån över vissa saker i en del standards, men bli inte förvånad om detta skiljer dig emot vad som går att hitta i datablad eller någon annanstans.

Ska jag peka på en tillverkares data och diagram som jag tycker man bör välja i första hand så väljer jag Siemens.
Och här kommer ett av deras Zeit-/Strom-Kennlinien-Diagramm für DIAZED
Detta gäller deras 5SB2.. som har gG karaktäristik.
Diagram med kurvor för Zeit-/Strom-Kennlinien för olika DIAZED-säkringar indikerar tidsförhållandet för angivna strömmar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och här går det att utläsa ganska exakt 10 minuter (600 sek) för 20A last på en 10A.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det finns en uppsjö med olika ström/tid-diagram för diazed.
De flesta tillverkare har nog sina egna. Och de skiljer sig åt lite.
Detta blir förvisso en liten huvudvärk för de som skriver standarder och regler samt för de som ska dimensionera.

Om jag t.ex dimensionerar efter IFÖ's olika diagram, så kan jag t.ex använda längre kabellängder eller använda större säkring än vad jag kan om jag använder standardiserade värden.
Men då måste kunden veta att den aldrig för använda annat än IFÖ's säkringar. :)

Men det har i vilket fall enats i viss mån över vissa saker i en del standards, men bli inte förvånad om detta skiljer dig emot vad som går att hitta i datablad eller någon annanstans.

Ska jag peka på en tillverkares data och diagram som jag tycker man bör välja i första hand så väljer jag Siemens.
Och här kommer ett av deras Zeit-/Strom-Kennlinien-Diagramm für DIAZED
Detta gäller deras 5SB2.. som har gG karaktäristik.
[bild]

Och här går det att utläsa ganska exakt 10 minuter (600 sek) för 20A last på en 10A.
Bra poäng men det är därför man vid dimensionering ska använda sig av IEC-standard för säkringar och inte välja ett fabrikat. Enda gången man blir tvungen att faktiskt välja fabrikat är för selektivitet samt vid sk. Backup, där uppströms skydd skyddar nedströms apparater mot höga kortslutningsströmmar. Det blir dock aldrig ett problem i bostäder.

Mikael_L
Men rätta mig om jag har fel.
IEC och andra standarder har väl inte motsvarande I/t-diagram, utan bara tabellerade värden för olika bra gränser ..?

Jag tänkte att ifall man vill se ett diagram, för att avgöra tid eller ström för valfri punkt, så måste man välja någon tillverkares datablad ...

Ärligt talat, jag har aldrig kollat på någon IEC-standard för säkringar. Däremot ligger dessa inlagda i typ Febdok som är ett bra beräkningsprogram. Där kan man såklart se kurvor men de är ju väldigt vida om du förstår vad jag menar, det är svårt att få selektivitet om man kör på dessa. Å andra sidan är jag sällan intresserad av att veta hur länge t.ex. en 10A säkring tillåter 20A osv.

Mikael_L
J Johan456 skrev:
Å andra sidan är jag sällan intresserad av att veta hur länge t.ex. en 10A säkring tillåter 20A
Det är ett sundhetstecken att just den frågan inte är så viktig. :D :cool:

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.