Hej!
Jag får inte installationen att fungera.
I mitt badrum har jag två ljuskällor:
Har endast en väggdosa så båda ljuskällorna måste kunna styras från en dubbelbrytare.
Hornbach gav mig följande produkter:
Installation enligt instruktioner men funktionen blir enligt följande:
Tips?
Med vänlig hälsning Sevve
Jag får inte installationen att fungera.
I mitt badrum har jag två ljuskällor:
- Spegelbelysning: Noro Flex led, ska kunna slås AV/PÅ med en brytarknapp
- Takspottar. 6x Malmbergs MD-99 via 12 V trafo, ska kunna Dimmas samt AV/PÅ med en annan brytarknapp som är fjäderbelastad
Har endast en väggdosa så båda ljuskällorna måste kunna styras från en dubbelbrytare.
Hornbach gav mig följande produkter:
- https://www.schneider-electric.se/sv/product/WDE002917/str%C3%B6mst%C3%A4llare-kron-projektpaketet-snabbanslutning-vit/?range=60117-exxact&node=166305480-str%C3%B6mst%C3%A4llare-och-tryckknappar&parent-subcategory-id=5620&parent-category-id=5600&filter=business-5-residential-and-small-business
- Fjädersats till ovanstående
- https://www.schneider-electric.se/sv/product/WDE008301/dimmerpuck-universal-led-100w-blisterpack
Installation enligt instruktioner men funktionen blir enligt följande:
- När jag trycker på brytaren till spegelbelysningen (av/på) så tänds även spotlights.
- Jag kan på spotlightbrytaren stänga av spotlights samt dimma dessa medan spegelbelysningen är på.
- Jag kan inte tända endast spotlights.
- Jag kan inte släcka endast spegelbelysningen medan spotlights är på.
Tips?
Med vänlig hälsning Sevve
Sunqan varför skulle han ha en trappbrytare? Som jag förstår så krävs ingen trapp funktion i ts badrum. Jag tycker det låter som att du tyvärr har kopplat fel. Fixa gärna en bild.
Nej, inte bild på ett kopplingsschema. Bild på hur det faktiskt är kopplat.
Som SuraMöller säger ovan ska det gå bra att få ihop detta med en kronbrytare, fjäder och dosdimmer. Ena vippan kopplas som vanligt till spegelbelysningen, andra vippan kopplas till impulsingången på dimmern.
Nu när jag läser igen vad du har för prylar undrar jag dock. Du skriver att du har MD-99 från malmbergs. Det är inte en 12V spot utan gjord för konstantström. Dessa drivdon går normalt sett inte att primärdimma, däremot har de oftast en pulsingång. Därför undrar jag om du verkligen behöver dosdimmern.
Ta en bild i dosan och gärna också på drivdonet till spottarna. Om det inte är framdraget en extra tråd till drivdonet måste det göras för att kunna utnyttja impulsingången (alt så måste en fast fas dras fram).
Som SuraMöller säger ovan ska det gå bra att få ihop detta med en kronbrytare, fjäder och dosdimmer. Ena vippan kopplas som vanligt till spegelbelysningen, andra vippan kopplas till impulsingången på dimmern.
Nu när jag läser igen vad du har för prylar undrar jag dock. Du skriver att du har MD-99 från malmbergs. Det är inte en 12V spot utan gjord för konstantström. Dessa drivdon går normalt sett inte att primärdimma, däremot har de oftast en pulsingång. Därför undrar jag om du verkligen behöver dosdimmern.
Ta en bild i dosan och gärna också på drivdonet till spottarna. Om det inte är framdraget en extra tråd till drivdonet måste det göras för att kunna utnyttja impulsingången (alt så måste en fast fas dras fram).
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
På beskrivningen så är det felkopplat bör inte vara några problem att utreda om du lägger upp lämpliga bilder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spottarna kom i trepack med drivdon. Det fanns ingen separat ingång för styrning och de går att dimma upp och ner sålänge spegelbelysningen är tänd. Såhär står det på elbutiks beskrivning:
Malmbergs MD-99 LED (3-pack) levereras med ett dimbart drivdon som dimras med bakkanstyrd dimmer, te.x transistordimmer (RC).
På electroscandia riggade dom upp exakt samma setup och fick samma fel. Inga bra svar därifrån tyvärr.
tommib skrev:
tommib skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Hur går trådarna i andra änden? den svarta som går till övre delen av brytaren borde vara tändtråd till lampan. Om deb är fas så förklaras det.
Den svarta från ovansidan är tändtråd till spegelbelysning och den gröna från pucken är tändtråd till spottarna.H hempularen skrev:
Tåtarna är original från -78 därav lite skumma färger.
Är du helt säker på att svart är tändtråd till spegelbelysningen? Om tåtarna är orginal från -78 så borde svart vara fas. Som hempularen skriver skulle det förklara problemet.
Synd att du köpte det trepacket. Mycket enklare med dimbart drivdon, då slipper du en extra puck och kompabilitetsproblem.
Om det inte är så att svart är fas så är det något väldigt skumt här. Men Occam brukar ha rätt så jag gissar på svart fas i första hand. Ta isär allt och mät.
Synd att du köpte det trepacket. Mycket enklare med dimbart drivdon, då slipper du en extra puck och kompabilitetsproblem.
Om det inte är så att svart är fas så är det något väldigt skumt här. Men Occam brukar ha rätt så jag gissar på svart fas i första hand. Ta isär allt och mät.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Som sagt om det är från 78, så var fas i princip aldrig brun, och svart var standard för fas.
Och OM den svarta är fas, så skulle det förklara det mesta.
Och OM den svarta är fas, så skulle det förklara det mesta.
Så är det med stor sannolikhet. Kolla om det är svart som är fas ner till brytaren.tommib skrev:
Är du helt säker på att svart är tändtråd till spegelbelysningen? Om tåtarna är orginal från -78 så borde svart vara fas. Som hempularen skriver skulle det förklara problemet.
Sen ser man för mycket koppar på ledarna som går in i brytare, fixa det också
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Men säkerställ vilken tråd som är vad, med absolut säkerhet, innan du gör några omkopplingar. Att bara labba lite oplanerat kan bli farligt, även om jag iofs inte riktigt ser att någon felkoppling i just det här fallet skulle kunna bli farlig. Mer än att man kan förpassa dimmern till soptippen om någon av trådarna visar sig vara nolla.