M
Minkqvist: [citat] Effekten är 300w fördelat på två element. Lekstugan är isolerad med 7cm eps i väggarna och 10 cm eps i golv och tak. Det används som hundkoja. Det är ingen som går där slangen förläggs vintertid.
3 svar · 1,6k läst
T
topmount: Smältlim funkar fint om du vill ha en lösning som förhindrar att du snubblar på kablen.
7 svar · 2,2k läst
·
J
Johan456: [citat] 1. Man skulle dragit en kabel med samma tvätsnittsarea som den som går in till huset, eller Iaf 6mm2. 2. Ja
32 svar · 6,0k läst
·
R
Revoman: [citat] Tack för ett bra svar. (y)
5 svar · 633 läst
M
-MH-: Man kan ju pröva. Det är ju lite pinsamt att sälja ett livsfarligt hus. Säger de nej, så är det inte värt att ta det vidare.
14 svar · 2,5k läst
P
ptk: Tack, det ser ut som Jussi så jag har beställt härifrån: https://www.eldirekt.se/elmaterial/strombrytare/abb-jussi/abb-jussi-vippor
4 svar · 890 läst
·
Bowser
Bowser: Ja det va i minsta laget att utläsa.. Ja nej lampan ska ju slängas ändå, va mest bara lite nyfiken på hur dessa märkningar kommer till då det vid första ögonkastet såg misstänkt ut, samt att den minimala kabelns (hmm) isolering känns märkbart tunnare än vanlig fk. Men absolut, man får ju hoppas att de som konstruerat dessa gör rätt fastän det för en lekman som jag kan tyckas i
11 svar · 2,8k läst
·
D
Donald-Duck: Men det framgår ju ingen stans vilken sorts snabbladdningsteknik som Biltema uttaget stödjer och inte heller vilken sorts snabbladdningsteknik som din mobiltelefon har stöd för. Ifall Biltema uttaget har stöd för USB-BC och din telefon har stöd för Quick Charge eller USB-PD istället, då kommer ju telefonen bara laddas med 5V och 0,5A.
12 svar · 8,9k läst
·
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: [citat] Nej, det tror jag inte. Elen är överlag väldragen och båda uthusanslutningarna är betydligt äldre än normcentralen. Men det är klart att grupperna i tidigare central kan ha buntats ihop för att frigöra plats till något annat och märkningen fallit bort redan då, men jag törs säga att såväl båda dragningarna till uthusen som bytet från proppskåp till normcentral gjorts
7 svar · 2,2k läst
·
T
tophee: [citat] Menar du en sån här, eller? [bild] Det är i alla fall en sådan som Grundfos Alpha2 har.
9 svar · 2,4k läst
·
E
eddiw: [citat] Absolut, det är ju det vi ska göra :) Finns en hel del konstigheter. Har hittat lampsladd ovanför takbrädorna i ett rum och lite allt möjligt påhitt. :p Så det ska saneras så fort vi får tag på en elektriker.
2 svar · 873 läst
·
X
xLnT: [citat] I mitt fall kommer de stå på stativ i marken, så jag vill potentialutjämna dessa :) Ska ställa frågan till tillverkarna så får vi se vad de säger.
21 svar · 2,5k läst
H
hempularen: Annars är det ju läge att prova på den utdöende konsten att löda sådana kabelskor. har själv bara lödat ca 20 kvmm (i lödövningar i lumpen).
14 svar · 3,2k läst
sam2018
sam2018: [citat] Ok så måste ha 12 v i alla fall så antingen som du säger kan tar bort täcklock och koppla loss kablarna eller kanske hitta en trasnformator utan sladd
14 svar · 2,5k läst
·
janwide
janwide: Både avloppsrör och dosa blir kvar där de är. Eftersom jag inte ens visste om att den satt där efter 14 år i huset så tänker jag inte göra mig besväret att flytta på den nu heller :cool: Avloppsröret är en avstickare i plast så skulle någon behöva komma åt dosan i framtiden är det inget jättebesvär att lossa det under tiden.
6 svar · 1,8k läst
·
BengtH
BengtH: [bild] Ett sånt i taket t.ex.?
24 svar · 4,6k läst
·
richardtenggren
richardtenggren: Uttagen med separat brunnständning från Elko ska sitta på en tvåpolig-säkring också. http://www.elko.se/440v-2-vags/2-vags-infallt-uttag-440v-article3748-1553.html
8 svar · 4,5k läst
Müssli
Müssli: Som sagt, den får inte ligga i mark oavsett rör eller ej. Titta på Aceflex, den är nästan enklare att dra i än EXQ. Om du ska dra i 50 m ska du även titta så kortslutningsström och utlösningstider hålls.
2 svar · 4,6k läst
H
Hochiha: Tyckte ändå jag försökt minska detta något (båda är Hytronik, även om ena är re-brandad, väldigt liknande produktinfo). Halogenlasten lyser väldigt svagt men reagerar inte på dimning. Nåväl, det var lite av en chansning.
2 svar · 1,7k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Det är ganska vanligt att gamla brytare som inte använts på åratal börjar glappa. Den behöver troligen bytas. Men du kan ju att motionera den ett par gånger. Gör det med alla förbrukare bortkopplade så att ingenting går sönder. Mät sedan att du har alla tre faser intakta efter brytaren.
3 svar · 1,3k läst
·
useless
useless: Fördelen med solceller som gör el är just att man kan använda elnätet som 'buffert'. Dvs på dagen/sommaren när dom producerar mycket och man förbrukar lite så säljer man elen för att sen köpa tillbaks den på natten/vintern. Ska man ha solfångare som ger värme måste man ordna lagringen på något annat sätt. T ex med stora acctankar, marklager etc och ha en värmepump för att
4 svar · 1,4k läst
M
-MH-: Så här blev det. Tur att jag drog fram jord, för lampan jag köpte ville ha det. [bild] Det röda nystanet i dosan sumrade med kökets jord, så det fick bli gulgrön dit. Vit var fas, och svart nolla. Inget brann upp när jag skruvade in säkringen.
29 svar · 7,0k läst
·
Rabbithole
Rabbithole: [citat] Absolut inte, jag använder ordet man för att beskriva en generell användare. De flesta kör inte långa sträckor flera dagar i följd.
22 svar · 4,6k läst
C
Chrally: [citat] Tycker det är enklare att jobba med trä i gamla hus, vissa väggar är ju inte helt spikraka å trä är lättare att forma och att det är enkelt att såga. Mitt syfte är att dölja en massa kablar och kunna lägga brytare och termostat infällt, finns så Mke mer att välja mellan, utanpåliggande finns ju bara i tråkiga enkla former
26 svar · 3,7k läst
·
B
Blwrgrl: Ah tack ni båda - så det är antingen 0(0,5)W eller 500 W som gäller
3 svar · 1,9k läst
tommib
tommib: Kolla, den var billig. Ser precis ut som biltemas men halva priset. https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/elektrikerverktyg/kulotang-2000032623 Jag har den från biltema och kan varna för att det är väldigt lätt att klämma handen i den då den går ihop helt men förutom det är den bra. Vill man inte lägga pengar på den så kan man borra med en 8-10 mm borr precis i kanten och sen
9 svar · 9,4k läst
·
norrbottenssnickaren
norrbottenssnickaren: [citat] Gammal otis-hydraulare. Men jag har kanske inbillat mig... Iofs brukar det finnas ett gäng kontaktorer i en kontaktorkedja som ska Förhindra start. Iofs hjälper det ju inget mot en svetsad huvudkontaktor varvid det är solklart att man ska ha två Y/D kontaktorer. Man lär så länge man lever.
7 svar · 3,0k läst
E
elmont: Och om du drar en ny kulvert så gör hål på undersidan av slangen på lågpunkterna så slipper du få vatten stående i slangen.
6 svar · 1,3k läst
M
Modig: Om du har lokaliserat den på ett ställe så är det ju rätt enkelt att bara följa den sen genom att gräva "sidledes". Inte lika effektivt grävande som om du bara hugger spaden rätt ner och trampar till på den, men med det djupet och den längden så borde det ändå vara hyfsat snabbt gjort.
3 svar · 838 läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Fast i TS fall var det ju inte så (kanske), det är varsin nolla till två olika apparater (i samma hölje) ... :cool: Men nåväl, hade hällen haft både kablage och perilex-stickpropp anslutna, klart från fabrik,, så hade de absolut kommit undan med hur de än gjort och vilka färger de än använder. Men nu ramlar det ner i en liten glipa av tveksamheter och fel. Men nåja, jag
25 svar · 10,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.