Hej!

Jag har två vanliga lampknappar från Elko som kan tända och släcka vår kökslampa, ena sitter på ena sidan av rummet och andra på andra sidan rummet precis bredvid elcentralen. Nu är jag nyfiken på om ni kära Byggahusare kan ge mig era bästa gissningar
(i) hur lampknapparna är (trapp-)kopplade, och (ii) baserat på er gissning, hur ni i så fall hade kopplat in en Plejd-puck (dim-01).

Se bifogade bilder som stöd:
1. Hur båda lampknapparna är kopplade.
Två bilder på Elko lampknappar med ledningar kopplade till terminalerna i en väggdosa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2. Hur plejdpucken inkl dess kontakter ser ut; och
Blå Plejd-dimmerpuck upp-och-nervänd med anslutningsterminaler på vit marmorbakgrund.
Skapa konto

Detta är i en nyproduktionslägenhet så låt oss utgå från att brun är fas, blå är nolla och grön/gul är jord.

Målet är att båda lampknapparna (med tillägg av en fjäder så de blir återfjädrande) kan användas för att separat var för sig slå på/av lampan och vid långvarigt tryck dimra upp/ner. Går det? Förklara gärna som för en femåring utan att hoppa över något steg. :) För mig är det t.ex. inte självklart om fas/nolla/tändtråd ska kopplas in både i Plejden och i lampknappen osv. Borde jag skaffa någon extrasladd tjockare än Clas Ohlssons FQ 1,5mm2 för elektrikern att sätta in mellan plejden och lampknappen?

OBS, då det är förbjudet att göra detta utan vederbörlig utbildning (vilket jag saknar) så har jag en Offerta-förfrågan ute för att få tag på en elektriker som är godkänt listad hos Elsäkerhetsverket. Så om du har tips på bra elektriker som finns nära Gärdet/Östermalm i Sthlm (så man kan slippa framkörningskostnad för bara en enda dimmerpuck) är jag idel öra. Syftet med frågan är personlig utveckling och för att förstå om jag bör köpa till något ytterligare material så att inte elektrikern behöver slösa tid och mina pengar på det. Plus att det blir kul att se om det vi kommer fram till stämmer med elektrikerns uppfattning när hen kommer hit.

TACK för att du läst ända hit och kanske också svarar hjälpsamt!

• Eluttag med öppen kabeldragning som visar brun, blå och gul/grön tråd samt en delvis synlig lampknapp.
    Skapa konto
Man gissar ingenting inom elinstallation utan all omkoppling kräver att man tar reda på hur det är kopplat. Då det sitter två bruna på samma terminal på strömbrytaren i den övre bilden kan man ha som utgångspunkt för kontrollen att detta är fast fas. Svart och grå skulle då vara mellantrådar, en hypotes som stärks av att de är inkopplade på samma sätt i strömbrytaren på den undre bilden. Det är en klassisk trappkoppling. Brun där skulle då vara tändtråd. Detta behöver man som sagt bekräfta genom att titta i kopplingsdosor och dra i lite trådar för att se var de tar vägen, kanske i kombination med mätning. När man är säker på hur läget är, då är man redo för omkopplingar.

Dimmerpuckar av olika slag passar bäst i den dosa där tändtråden finns. Det gäller då att det även finns fast fas och nolla tillgängligt i denna dosa. I detta fall skulle det handlar om dosan i bild nr 2, eller den dosa där lamputtaget finns. Om inte L + N finns så behöver det dras fram. Med dessa förutsättningar på plats så är inkopplingen enkel. Så här kan de göras, före och efter. Det är en korsomkopplare i mitten i denna bild som kan ignoreras:

Schematisk illustration av en vanlig trappkoppling med korsomkopplare och strömbrytare.

• Gilla
LillaRackaren
  • Laddar…
Offerta för att stoppa in en dimmer. Risken att du får napp av ett seriöst företag på det är liten. Sätt dig och ring runt, var trevlig och undvik att säga hur lång tid det tar. Förklara att det är en Plejd som ska kopplas in till befintlig trapptändning. Ett misstag du tyvärr redan gjort är att köpa grejer, jag förstår att du gjort det men det gör jobbet mindre intressant i en tid då alla har mycket att göra. Jag hoppas inte du tänker begära ett fast pris.

J Johan456 skrev:
Offerta för att stoppa in en dimmer. Risken att du får napp av ett seriöst företag på det är liten. Sätt dig och ring runt, var trevlig och undvik att säga hur lång tid det tar. Förklara att det är en Plejd som ska kopplas in till befintlig trapptändning. Ett misstag du tyvärr redan gjort är att köpa grejer, jag förstår att du gjort det men det gör jobbet mindre intressant i en tid då alla har mycket att göra. Jag hoppas inte du tänker begära ett fast pris.
Tack för tipsen! Det enda jag köpt nu är iofs bara plejdpucken och några fjädrar till knapparna. Och lägenheten förstås. Varför menar du att det är ett misstag? Vill firmorna hellre köpa sånt själva åt sina kunder?

A
Först och främst är småjobb i princip totalt ointressant eftersom det inte går att få lönsamhet i att utför jobben mot en skälig debitering. Det resulterar oftast i att man tackar nej, eller på förhand begär ett pris som täcker upp tid för utförande av arbete, fakturering, eventuell ställtid m.m.

För det andra så är det på materialförsäljning som den eventuella lilla lönsamheten kan tänkas finnas. Får man inte sälja material så blir jobbet än mindre intressant.

Till dig och andra i din situation är min rekommendation att ringa runt till mindre företag och förklara vad du vill ha utfört. Nämn att det är just en plejddimmer du vill ha installerad och erbjud dig, om du får napp, att skicka en bild på strömbrytaren så att den som ska göra jobbet får med sig rätt typ av impulsfjäder t.ex. Övrigt material som kan tänkas gå åt i form av toppklämmor och fk/fq är sådant som finns i servicebilen.

• Gilla
LillaRackaren och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
LillaRackaren
  • Laddar…
E etompau skrev:
Kanske Clas fixare kan hjälpa till? Verkar ha blivit en framgång där tjänsten är lanserad.
[länk]
Stort tack för detta tips! Ska kolla vad de kan åstadkomma.

A Emil_K skrev:
Först och främst är småjobb i princip totalt ointressant eftersom det inte går att få lönsamhet i att utför jobben mot en skälig debitering. Det resulterar oftast i att man tackar nej, eller på förhand begär ett pris som täcker upp tid för utförande av arbete, fakturering, eventuell ställtid m.m.

För det andra så är det på materialförsäljning som den eventuella lilla lönsamheten kan tänkas finnas. Får man inte sälja material så blir jobbet än mindre intressant.

Till dig och andra i din situation är min rekommendation att ringa runt till mindre företag och förklara vad du vill ha utfört. Nämn att det är just en plejddimmer du vill ha installerad och erbjud dig, om du får napp, att skicka en bild på strömbrytaren så att den som ska göra jobbet får med sig rätt typ av impulsfjäder t.ex. Övrigt material som kan tänkas gå åt i form av toppklämmor och fk/fq är sådant som finns i servicebilen.
Tack för tipset Och förklaringen Emil, jag är själv inom tjänstesektorn och hajar att småjobb ofta kostar mer än de smakar (iaf om man tänker i termer av hur tiden kan användas alternativt).

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Man gissar ingenting inom elinstallation utan all omkoppling kräver att man tar reda på hur det är kopplat. Då det sitter två bruna på samma terminal på strömbrytaren i den övre bilden kan man ha som utgångspunkt för kontrollen att detta är fast fas. Svart och grå skulle då vara mellantrådar, en hypotes som stärks av att de är inkopplade på samma sätt i strömbrytaren på den undre bilden. Det är en klassisk trappkoppling. Brun där skulle då vara tändtråd. Detta behöver man som sagt bekräfta genom att titta i kopplingsdosor och dra i lite trådar för att se var de tar vägen, kanske i kombination med mätning. När man är säker på hur läget är, då är man redo för omkopplingar.

Dimmerpuckar av olika slag passar bäst i den dosa där tändtråden finns. Det gäller då att det även finns fast fas och nolla tillgängligt i denna dosa. I detta fall skulle det handlar om dosan i bild nr 2, eller den dosa där lamputtaget finns. Om inte L + N finns så behöver det dras fram. Med dessa förutsättningar på plats så är inkopplingen enkel. Så här kan de göras, före och efter. Det är en korsomkopplare i mitten i denna bild som kan ignoreras:

[bild]

Om man vill och har möjlighet så kan man väl förenkla så att alla strömbrytare är parallellkopplade till S-ingången på pucken?
Då slipper man dribblet med korskopplare och mellantrådar.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Om man gör en installation från början är det ju naturligt att göra så. Detta fall handlar om befintlig trappkoppling som ska styra en puck. Man måste inte där koppla om utan man behöver bara sätta en fjäder bakom vippan och ev vända strömbrytare så att tryck på övre delen sluter kretsen.

• Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
Är på IKEA, men i kväll kan jag fixa en skiss.
Under tiden, tag ett foto så dosans kablar syns.
Är det trångt så får kanske PLEJDen plats i en annan dosa.
Under tiden titta på inkopplings bilden i PLEJD förpackning. Det behövs 2 st fjädrar att sätta i dom två brytarna. Finns hos Classe, Kjell & Co osv.
Inga nya trådar, bara flytta vissa.

Redigerat:
  • Gilla
LillaRackaren
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Är på IKEA, men i kväll kan jag fixa en skiss.
Under tiden, tag ett foto så dosans kablar syns.
Är det trångt så får kanske PLEJDen plats i en annan dosa.
Under tiden titta på inkopplings bilden i PLEJD förpackning. Det behövs 2 st fjädrar att sätta i dom två brytarna. Finns hos Classe, Kjell & Co osv.
Inga nya trådar, bara flytta vissa.
Hej Leif!

Hoppas det gick på bra IKEA! Här kommer två bilder som nog borde visa hur kablarna går:
Bild 1:
Brun går upp till/kommer från strömbrytaren ovanför
Grå och svart går ut åt sidan
Öppet eluttag med bruna, gråa och svarta kablar anslutna och ytterligare ledningar synliga i väggen.
Skapa konto

Bild 2:
Bruna, blåa och gröngula trådarna - ena går upp, andra går ner (det finns ett eluttag nedanför)
Svarta och gråa tråden - båda går ner

Elektrisk kopplingsdosa i vägg med brun, svart och flerfärgad kabel kopplad till en kontaktklämma.
Skapa konto

Har som tidigare trådskribenter fått dåligt med napp på offerta-annonseringen. Endast ett företag i Haninge hörde av sig, så jag har börjat ringa runt lite och det verkar iaf finnas en elektriker i närheten som inte spottar i glaset över detta minijobb, dock att hans tillgänglighet är lite begränsad. Ska kolla vad Claes Ohlsons hemmafix eventuellt kan göra för mig. Tusan vad jag hade velat kunna och få göra detta själv. Klurigt för en oinsatt, men det kan väl inte vara raketforskning detta?

Det är helt riktigt inte raketforskning. Fick du ingen hjälp av inlägg #2?

L LillaRackaren skrev:
Hej Leif!

Hoppas det gick på bra IKEA! Här kommer två bilder som nog borde visa hur kablarna går:
Bild 1:
Brun går upp till/kommer från strömbrytaren ovanför
Grå och svart går ut åt sidan
[bild]

Bild 2:
Bruna, blåa och gröngula trådarna - ena går upp, andra går ner (det finns ett eluttag nedanför)
Svarta och gråa tråden - båda går ner

[bild]

Har som tidigare trådskribenter fått dåligt med napp på offerta-annonseringen. Endast ett företag i Haninge hörde av sig, så jag har börjat ringa runt lite och det verkar iaf finnas en elektriker i närheten som inte spottar i glaset över detta minijobb, dock att hans tillgänglighet är lite begränsad. Ska kolla vad Claes Ohlsons hemmafix eventuellt kan göra för mig. Tusan vad jag hade velat kunna och få göra detta själv. Klurigt för en oinsatt, men det kan väl inte vara raketforskning detta?
I bild 2 behöver du inte koppla om något.
Bild 1 har du en blå och en brun i överkant, kan du dra och lirka ut några cm samtidigt se vart dom går.
Dessa två är troligen fas nolla som passerar till något.
Det är enklast att rita på papper hur det är kopplat.
Med all sannolikhet då det är en ny installation är färg att lita på.

Från elcentral kommer fas, nolla, jord in på brytarna i bild 2 och fortsätter ner till eluttaget.
Samtidigt får brytare spänning till den växlande kontakten och du får spänning antingen i grå eller svart mellantråd beroende på brytarens läge.
I den andra brytaren kommer spänning in antingen i svart eller grå och går vidare till lampan i brun tändtråd.
Detta är en normalt trappkoppling.

Det kan vara tvärt om också, det gäller att hitta den av de bruna trådarna som går till lampan.
Har du fler tänkbara doslock där man kan se om en tråd rör sig när man försiktigt drar i den. Så man hittar tråden till lampan.

Nu till PLEJD.
Den behöver fas, nolla. Kan det vara dom som syns uppe i dosan?
Kolla på ritningar i PLEJD förpackning.

Redigerat:
  • Gilla
LillaRackaren
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
I bild 2 behöver du inte koppla om något.
Bild 1 har du en blå och en brun i överkant, kan du dra och lirka ut några cm samtidigt se vart dom går.
Dessa två är troligen fas nolla som passerar till något.
Det är enklast att rita på papper hur det är kopplat.
Med all sannolikhet då det är en ny installation är färg att lita på.

Från elcentral kommer fas, nolla, jord in på brytarna i bild 2 och fortsätter ner till eluttaget.
Samtidigt får brytare spänning till den växlande kontakten och du får spänning antingen i grå eller svart mellantråd beroende på brytarens läge.
I den andra brytaren kommer spänning in antingen i svart eller grå och går vidare till lampan i brun tändtråd.
Detta är en normalt trappkoppling.

Det kan vara tvärt om också, det gäller att hitta den av de bruna trådarna som går till lampan.
Har du fler tänkbara doslock där man kan se om en tråd rör sig när man försiktigt drar i den. Så man hittar tråden till lampan.

Nu till PLEJD.
Den behöver fas, nolla. Kan det vara dom som syns uppe i dosan?
Kolla på ritningar i PLEJD förpackning.
Hej!

det var helt riktigt så att den ensamma bruna tråden som satt i strömbrytaren i bild nr 1 var tändtråden. Man kopplade in denna bruna tråd som last i plejden.

Den bruna och blå i överkant i bild 1 var fas och nolla, dessa kopplades alltså in i L och N i plejden.

Slutligen kopplades en tråd från S1 på plejden till samma plats som tändtråden satt i lampknappen.

Båda lampknapparna i trappkopplingen försågs sedan med fjäder så att de alltid var ”av” så att en kort tryckning numera gör att lampan tänds och en längre tryckning gör att den dimmar upp/ned.

Plejd-appen funkar bra såvitt jag kan bedöma, trots lite väggar emellan så når bluetooth-kopplingen överraskande långt.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.