3 635 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Rörelsevakt/skymningsrelä som inte alltid tänder
Medlem
· Västra götaland
· 169 inlägg
Har en Steinel IS NM 360° rörelsevakt med inbyggt skymningsrelä som inte alltid tänder. Köpte och monterade den i oktober men det är bara 2/3 gånger som den tänder när det blir mörkt ute.
Jag har provat att justera känslighet för hur ljust/mörkt det skall vara när den tänder och det blir ingen skillnad. Jag har även fått den utbytt utan märkbart/accepterbart bättre resultat. Den sitter på 190 cm höjd och har konstant spänningsmatning. Närmaste lampa är 1,5 meter bort, runt hörnet...
Någon vänlig själ som har en vettig idé om vad som kan vara fel??
Skall jag byta till separat skymningsrelä och rörelsevakt eller finns det någon annan käck enhet med båda dessa funktioner, typ Konstsmides Nattvakten
(Har f.ö. en Steinel NM3000 (skymningsrelä) på en annan slinga sen 3 år som fungerar helt perfekt... )
Tack // JOHN
Jag har provat att justera känslighet för hur ljust/mörkt det skall vara när den tänder och det blir ingen skillnad. Jag har även fått den utbytt utan märkbart/accepterbart bättre resultat. Den sitter på 190 cm höjd och har konstant spänningsmatning. Närmaste lampa är 1,5 meter bort, runt hörnet...
Någon vänlig själ som har en vettig idé om vad som kan vara fel??
Skall jag byta till separat skymningsrelä och rörelsevakt eller finns det någon annan käck enhet med båda dessa funktioner, typ Konstsmides Nattvakten
(Har f.ö. en Steinel NM3000 (skymningsrelä) på en annan slinga sen 3 år som fungerar helt perfekt... )
Tack // JOHN
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 846 inlägg
Vilken programinställning använder du? På din beskrivning låter det som att du vill att lampan ska tändas automatiskt när mörkret infaller? Det är en "smart" sensor vilket innebär att det inte är helt lätt att begripa sig på varför den fungerar som den gör... Men tändning vid skymning brukar inte klicka. Tänder den på rörelse? I så fall, beroende på inställning, har den uppfattat att det är skymning utan det är i så fall den smarta logiken som tycker att klockan är mitt i natten så att den ska vara släckt... Bruxet säger att den kan behöva flera dygn på sig att mäta natt/dag. Det finns fördelar med enklare sensorer.
Medlem
· Västra götaland
· 169 inlägg
Ja, jag använder program 4.
Att det tar ett par dagar har jag fått erfara... så fort man gör en ändring får man vänta ett par dagar för att se ev. förändring.
När den är släkt så reagerar den problemfritt på rörelse så den delen fungerar klockrent. Det har ju även varit ganska mulet så han kanske har svårt att förstå när det är dag och natt, men samtidigt kan problemet komma en dag som är hyfsat bra väder ändå....
Känns ju surt att behöva montera två separata enheter istället för denna, den är ju ändå ganska smidig i formatet...
Att det tar ett par dagar har jag fått erfara... så fort man gör en ändring får man vänta ett par dagar för att se ev. förändring.
När den är släkt så reagerar den problemfritt på rörelse så den delen fungerar klockrent. Det har ju även varit ganska mulet så han kanske har svårt att förstå när det är dag och natt, men samtidigt kan problemet komma en dag som är hyfsat bra väder ändå....
Känns ju surt att behöva montera två separata enheter istället för denna, den är ju ändå ganska smidig i formatet...
Klicka här för att svara