Håller på att fräsa spår för att lägga in ny kabel i väggar till kontakter och dylikt å så låter jag en elektriker byta skåp och göra alla kopplingar.

Det jag funderar är vilken typ av kabel jag ska använda? Har läst om någon flex variant. Utförlig beskrivning önskas. Elen ska bland annat vara till vanliga uttag, kylskåp, frysskåp, diskmaskin, ugn, spis etc.

Tack på förhand!

Är väl bäst om du tar den elektrikern nån timme som kan då förklara lättare hur du ska göra och vad som bli lämpligast att använda i ditt fall.

• Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Fräs in flexslang som elektrikern sen kan dra trådarna i.

Mikael_L
Vedspisen Vedspisen skrev:
Håller på att fräsa spår för att lägga in ny kabel i väggar till kontakter och dylikt å så låter jag en elektriker byta skåp och göra alla kopplingar.

Det jag funderar är vilken typ av kabel jag ska använda? Har läst om någon flex variant. Utförlig beskrivning önskas. Elen ska bland annat vara till vanliga uttag, kylskåp, frysskåp, diskmaskin, ugn, spis etc.

Tack på förhand!
VPrör eller flexslang, med FK eller FQ eller EK i.
EKLK eller EQLQ eller EXLQ
EKK eller EQQ eller EXQ

Närmare än så kan jag inte svara på din fråga, då det saknas all information om förutsättningarna.
Men flexslang med FK/FQ i är ofta den trevligaste lösningen sett till slutresultatet samt framtiden.

Med slang och rör behöver du flexa bra mycket större spår än för kabel. det är särskilt krångligt i hörn. EQQ eller EKK kan du lägga under puts. Om du vill runda ett hörn går det enklare att böja av nedåt precist i hörnet och sedan in på andra väggen. Kabeln fixar du i spåreet lätt med gips som torkar mycket snabbt, innan du fyller med bruk.

Nackdelen med inputsad kabel är att det inte enkelt går att byta/utöka antalet ledare i kabeln.
Med slang/rör så är det enkelt att byta/utöka antalet ledare.

Edit:
Sedan är det inte direkt ”god svensk elektrikersed” att dra kabel dolt i tex vägg.

Ska tilläggas att det är trävägg

Som sagt prata med din elektriker om hur ni ska lösa allt. För det är nu, vid rörläggningen, alla "problem" ska lösas. Att på måfå dra rör/slang för att sedan räkna ut hur det ska kopplas fungerar inte.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Så kan det säkert vara. Tycker dock det är roligt att komma fram till saker på egen hand och göra så mycket det går självt. Det blir en annan känsla då när allt är klart, lite mer stolthet och trygghet av att man känner sitt hus utan och innan

Tack för alla svar och inputs så långt, fortsätt fylla på med mer kunskap.

Vedspisen Vedspisen skrev:
Ska tilläggas att det är trävägg
Problemet med att byta/utöka ledare/kabel är inte lika stort i trävägg men nästan.

Sedan ska all lös kabel ovillkorligen dragavlastas i bägge ändar, kan vara knivigt i vissa dosor mm, ska skyddas med spikskydd vid genomgång genom reglar mm.

Problemet är att ingen elektriker får koppla in något som du själv installerat, det bryter mot elsäkerhetslagen. Så du behöver antingen löpa hela linan ut eller komma på god fot med en elfirma i förväg. Det finns inga lagliga sätt för att du ska kunna bli delaktig i installationen (förutom en teoretisk möjlighet som kräver typ att chefen för elfirman är din bästa kompis). Så är det sagt. Det vore synd om du satt med en nästan färdig och helt korrekt installation men hittar ingen elektriker som går med att att koppla in den.

Men du kommer ändå att få svar på "hur man gör", vilket du redan fått ovan.

Demmpa Demmpa skrev:
Sedan ska all lös kabel ovillkorligen dragavlastas i bägge ändar,
Detta gäller ledningar löst förlagd bakom väggskivan. Här är den tänkt att fräsas in vilket kan likställas med fastsatta dolda ledningar, dvs man ska följa kravet på att de ska läggas parallellt med rummets kanter. Man ska i detta fall kunna lista ut var det finns dolda ledningar vilket gör det viktigt att fräsa in dem där man förväntar sig att de ska finnas.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Problemet är att ingen elektriker får koppla in något som du själv installerat, det bryter mot elsäkerhetslagen.
Hur vet elektrikern att det är jag själv som har installerat kabeln?

janwide
useless useless skrev:
Hur vet elektrikern att det är jag själv som har installerat kabeln?
Det vet han inte för det har Vedspisen gjort!

Det ser elektrikern på 5 minuter, pga alla tokigheter som TS tycker är helt ok ;)

• Gilla
Matten och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.