Hej!
Vaknade imorse och upptäckte att JFB löst ut.
Har testat mig fram till att det är utebelysningen (spotlights och lyktstolpe modell alu) som löser ut. Dessa är inkopplade vid skymningsrelä vidare till en dimmer. Mao, när det är mörkt = dimra till valfri belysning.

Vrider jag ned dimmern till lägsta och slår igång så fungerar det, men så fort jag vrider upp den så löser JFB ut. Har fungerat finfint i över ett år (var installerat vid inflytt) men hux flux så fungerar det inte längre. Läst i massa gamla trådar men inte hittat något applicerbart för mitt problem, i och med att det fungerat bra tidigare. Förvisso har det regnat en hel del de senaste dagarna, om det kan ha att göra med fukt?

Tips på vad jag kan felsöka innan det blir dags för elektriker?
 
Du har med största säkerhet ett jordfel ute. Felsökningen är isolationsmäta (megga) det som är ute. Man ska koppla ihop fas(tändtråd) och nolla för att sedan mäta mot jord. Där ska motståndet i princip vara oändligt eller i alla fall många megaohm.
Ps
Om du tar dit en elektriker så låt honom felsöka själv utan att han får några tips. Det är mycket enkelt att man blir "låst" i tankebanorna om man får felaktiga idéer innan man hinner tänka själv.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
E elmont skrev:
Du har med största säkerhet ett jordfel ute. Felsökningen är isolationsmäta (megga) det som är ute. Man ska koppla ihop fas(tändtråd) och nolla för att sedan mäta mot jord. Där ska motståndet i princip vara oändligt eller i alla fall många megaohm.
Ps
Om du tar dit en elektriker så låt honom felsöka själv utan att han får några tips. Det är mycket enkelt att man blir "låst" i tankebanorna om man får felaktiga idéer innan man hinner tänka själv.
Stort tack! Har konstaterat att det är lyktstolpen som strular. Den är fastskruvad i en slipers.
Tog isär bottendelen och upptäckte att den var fullproppad med planteringsjord eller motsvarande, ca 2 liter. Jorden har inte kontakt med marken utan ligger uppepå slipersen. Jorden var väldigt fuktig och så även L, N och jord.

Jordtråden från huset är kopplad dels i järnet som lyktan är gjord av, och dels i någon form av metallplatta som ligger mot slipersen. Är detta korrekt? Är detta rätt sätt att jorda?
 
Redigerat:
Tycker inte det. En sådan metallplatta är tänkt att gjutas fast eller fästas mot underlaget på annat sätt, varefter lyktstolpen i sin tur är skruvad i metallplattan. Är det så i ditt fall? Ibland sitter anslutningsplinten på denna platta. Oavsett ser jag inget behov av att jorda metallplattan då den inte är berörbar och inte bör komma i kontakt med enkelisolerade ledare. Det kan skapa ett jordtag som inte alltid är bra, vilket dock är oundvikligt om armaturen är fastskruvad mot metallplattan. Nåja.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.