D
måste koppla in en Fibaro N och L.

Hur vet jag vilken som är N och L i den här kontakten?

Kan jag utgå från att blå är N och den vita är fas?

Om inte, kan jag med multimedierna ta reda på detta och isf hur?

Elektrisk kontakt med anslutna vita och blå kablar, obestämd N och L-ledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Digital multimeter på en betongyta, inställd på mätning med testledningar anslutna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Mät spänningen mellan respektive sladd och jord. Nolla till jord ska vara 0V, fas till jord 230.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Fy fan va sweet! Då har man lärt sig något vettigt idag :)


Multimeter som mäter spänning på en elkabel kopplad till en öppen kontakt, visar 227V.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den vita var fasen vilket såklart också är det naturligaste
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
Ja som gissning är vit fas i det här fallet. Men man skall inte nöja sig med att gissa. Kopplar man el måste man veta. Och när man "vet" skall man fundera en stund över varför det är fel. Sedan kan man närma sig stadiet att man faktiskt VET.

Nu i fallet med Fibaro, så tror jag iofs. inte att det skulle hänt något farligt (fast har inte sett kopplingschemat).
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Men vad är det för kabel du har fått tag på? Jag har aldrig sett en med vit och blå och G/G?
 
Hemmabygge med FK och kabelskal.
 
D
E elmont skrev:
Men vad är det för kabel du har fått tag på? Jag har aldrig sett en med vit och blå och G/G?
Kabeln är från 70-talet.

Behövde bara koppla in fibaron innan jag gick ner i krypgrunden. Tänkte först köra en stickpropp till den men finns ju då risk att blanda fasen med nollan....

Blev bra iaf...
 
D
Kabelskydd med sladdar som löper genom det, kopplat till en eluttagsgren på ett betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En liten bit kabelskydd. Har suttit i en nertagne vägg....
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.