5
T Tokfarbrorn skrev:
Var precis ut och skulle mäta men dessvärre så sitter det en plåt ivägen som jag inte känner mig komfortabel med att ta lös.
Kanske att jag samlar mod och testar imorgon i dagsljus
Du kan använda testhålet på propphuvarna om du får in probarna.
(Det var ett antagande att du skulle skruva bort plåten till kapslingen när du skrev plåten)

Redigerat:
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
5 50procent skrev:
Du kan använda testhålet på propphuvarna om du får in probarna.
(Det var ett antagande att du skulle skruva bort plåten till kapslingen när du skrev plåten)
Detta är en manöver jag är helt obekant med... vart går prob nr 2, om den ena är i testhålet?
:oops:

5
T Tokfarbrorn skrev:
Detta är en manöver jag är helt obekant med... vart går prob nr 2, om den ena är i testhålet?
:oops:
Om du tittar på propphuven framifrån så finns det ett litet hål. Där sätter du in ena proben, den andra kan du sätta mot plåten. ( dvs som är jordad)

Redigerat:
  • Gilla
Tokfarbrorn
  • Laddar…
5 50procent skrev:
Om du tittar på propphuven framifrån så finns det ett litet hål. Där sätter du in ena proben, den andra kan du sätta mot plåten. ( dvs som är jordad)
ah tack, testar!

Tog några dagar att komma ut och göra mätningen. Har vart lite på vift och sen sjukdomar, så jag glömde helt enkelt bort det.

Var nyss ut och mätte och mäter samma sak på L3 via testhålet. 236v som dippar till ~231 ungefär en gång i sekunden.
Stänger jag av värmaren så upphör det.

Så jag ska väl helt enkelt konstatera att det är enklast att byta lampor och glömma bort det hela :)

Om vi pratar om mätarskåpet så innebär det en förimpedans på 1 - 1.5 ohm och det är ju riktigt dåligt. Jag hittar ingen uppgift i hastigheten om var detta hus är beläget, om det är långt ut på landsbygden?

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om vi pratar om mätarskåpet så innebär det en förimpedans på 1 - 1.5 ohm och det är ju riktigt dåligt. Jag hittar ingen uppgift i hastigheten om var detta hus är beläget, om det är långt ut på landsbygden?
Japp i mätarskåpet.
Är det så. Sådant där kan inte jag.

Tror jag nämnde det tidigare i tråden men är så att säga på landsbygden. I ett typ sommarstugeområde där det finns ett antal permanent boende, jag bl.a.

Kollar du på en karta så slå på Pinnarviken i Söderhamn.

Bör jag ta och meddela ellevio, nätägaren? Kan det vara knas från kopplingspunkten och upp till skåpet som ställer till det?
Vet att killarna som kom från ellevio strulade bra nog när de skulle koppla in mig på nätet. Tog med för kort kabel, 50m kabel istället för 65m när jag sa att det är minst 60m. Så dom fick åka hem igen och komma tillbaka senare och göra en skarv. Sen fick de inte igenom kabeln i röret sista biten, inte utan mycket våld iallafall.
Då hade jag ändå delat upp dragningen med stora draggropar. Men det är en annan historia.

Då är det inte lika orimligt. Jag tror inte du kommer att ha framgång med att få Fortum att dra fram en grövre kabeln. Om det finns en skamgräns så ligger den en bra bit över 1.5 ohm tyvärr. Men då du säger flera permanentboenden så man kan ju undra hur många hushåll servisen är dimensionerad för. Det kan finnas ett fel. Så nästa steg vore att be Fortum om uppgifter om "förimpedans och kortslutningsström" i din anslutningspunkt, dvs de värden de tror att du ska ha.

• Gilla
50procent
  • Laddar…
Då är det inte lika orimligt. Jag tror inte du kommer att ha framgång med att få Fortum att dra fram en grövre kabeln. Om det finns en skamgräns så ligger den en bra bit över 1.5 ohm tyvärr. Men då du säger flera permanentboenden så man kan ju undra hur många hushåll servisen är dimensionerad för. Det kan finnas ett fel. Så nästa steg vore att be Fortum om uppgifter om "förimpedans och kortslutningsström" i din anslutningspunkt, dvs de värden de tror att du ska ha.
Fick följande svar av Ellevio.

Hej Micke!

Servis FD43329 har IK3:795A och Zför= 0,578ohm.

Tänk på att detta är ungefärliga värde.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Det låter bra, det är ok värden för att vara sommarstugeområde. Då är nästa steg att försöka göra en noggrannare mätning för du ligger långt över vad det borde vara. Få tag på en värmefläkt på 2 kW, och en energimätare som kan mäta strömmen. Helst skulle man också vilja ha en multimeter som kan mäta spänningen med en decimal men dessa instrument är nog dyra, den Uni-T du har får duga.

Energimätare och värmefläkt pluggar du in i ett uttag någonstans, pilla inte i mätarskåpet med det. Mätning av spänningen bör du dock göra i mätarskåpet för att enklare kunna jämföra med de uppgifter du fått.

Upprepa mätningen ett flertal gånger så att du utesluter tillfälliga onormala fall. Leta också upp ett uttag för varje fas då det kan vara en enskild fas som är dålig. Det gäller att matcha säkring i mätarskåpet med uttag i huset. Ni behöver vara två, en som mäter och en som kopplar in/ur fläkten och läser av strömmen.

Du kan givetvis även mäta spänningen i uttaget för att se hur mycket dina egna ledningar bidrar till spänningsfallet.

Skulle det blir ett ärende mot Fortum måste du nog ta ut en elinstallatör som mäter, men vi kan börja så här för att se vart det barkar.

• Gilla
50procent
  • Laddar…
Det låter bra, det är ok värden för att vara sommarstugeområde. Då är nästa steg att försöka göra en noggrannare mätning för du ligger långt över vad det borde vara. Få tag på en värmefläkt på 2 kW, och en energimätare som kan mäta strömmen. Helst skulle man också vilja ha en multimeter som kan mäta spänningen med en decimal men dessa instrument är nog dyra, den Uni-T du har får duga.

Energimätare och värmefläkt pluggar du in i ett uttag någonstans, pilla inte i mätarskåpet med det. Mätning av spänningen bör du dock göra i mätarskåpet för att enklare kunna jämföra med de uppgifter du fått.

Upprepa mätningen ett flertal gånger så att du utesluter tillfälliga onormala fall. Leta också upp ett uttag för varje fas då det kan vara en enskild fas som är dålig. Det gäller att matcha säkring i mätarskåpet med uttag i huset. Ni behöver vara två, en som mäter och en som kopplar in/ur fläkten och läser av strömmen.

Du kan givetvis även mäta spänningen i uttaget för att se hur mycket dina egna ledningar bidrar till spänningsfallet.

Skulle det blir ett ärende mot Fortum måste du nog ta ut en elinstallatör som mäter, men vi kan börja så här för att se vart det barkar.
Tackar för det! Jag tror jag kan låna lite bättre grejer faktiskt, eller så kan jag hyra dom för en dag =)
Återkommer när jag gjort alla mätningar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.