9 832 läst ·
11 svar
10k läst
11 svar
Grendosa i badrum, ok eller inte?
Jag har läst två-tre trådar om det här men de har alltid dött ut innan någon gett ett konkret svar på om det är godkänt eller inte samt huruvida det är en bra ide eller inte.
Jag har idag ett uttag på väggen där tvättmaskinen sitter. Jag skulle även vilja koppla in en lampa i samma uttag, en helt vanlig lampa av bordsmodell som ska stå på fönsterbänken. Det bästa vore förstås att ta hit en elektriker men det är inte aktuellt för en sån här liten sak.
Uttaget sitter minst 1,5 meter från såväl duschmunstycke som handfat och risken att den blir utsatt för direkt väta är i stort sett obefintlig. Däremot blir det ju väldigt fuktigt om man mysduschar lite extra varmt och länge en söndag, vill det sig riktigt illa kan det t.o.m. bli blött på väggarna en kort stund efteråt.
Kan jag med gott samvete koppla in ett grenuttag/grendosa? Får jag göra det? Måste den ha en speciell klassning?
Jag har idag ett uttag på väggen där tvättmaskinen sitter. Jag skulle även vilja koppla in en lampa i samma uttag, en helt vanlig lampa av bordsmodell som ska stå på fönsterbänken. Det bästa vore förstås att ta hit en elektriker men det är inte aktuellt för en sån här liten sak.
Uttaget sitter minst 1,5 meter från såväl duschmunstycke som handfat och risken att den blir utsatt för direkt väta är i stort sett obefintlig. Däremot blir det ju väldigt fuktigt om man mysduschar lite extra varmt och länge en söndag, vill det sig riktigt illa kan det t.o.m. bli blött på väggarna en kort stund efteråt.
Kan jag med gott samvete koppla in ett grenuttag/grendosa? Får jag göra det? Måste den ha en speciell klassning?
Jag skulle väl säga så att eftersom det inte är en fast installation så är du inte så att nån kommer ge dig böter om du gör det om det skulle vara olagligt. Tycker att man ska använda sunt förnuft där och avgöra själv om det är så lämpligt.
Är ingen elektriker så vet inte om det finns regler för sånt men kan väl knappast finnas då det är en stickkontakt som kopplas in och vem som helst kan göra det.
Är ingen elektriker så vet inte om det finns regler för sånt men kan väl knappast finnas då det är en stickkontakt som kopplas in och vem som helst kan göra det.
Rent regelmässigt har det tidigare (SS4364000 utg.2) funnits en skrivelse om detta. Nämligen att sladdställ inte tillåts i badrum. (Hur det ser ut i utgåva 3, som idag är den gällande vet jag inte.) Skälet är naturligtvis att man då kan ”flytta” uttaget närmre duschen/badkaret. Andra skäl är ju att brunnarna kan hamna uppåt, det är mkt olämpligt för då rinner det ju vatten ner i uttaget. Jag tycker du ska satsa på en annan lösning.
Var kanske lite överdrivet att kalla det ”blött” beroende på hur man tolkar det. Det rinner ju inte på väggarna direkt men drar man fingret på väggen så blir det lite blött.E elmont skrev:
Men jag vill minnas att det blivit så fuktigt i alla hus/lägenheter jag bott och de har alla haft eluttag i badrummet. Tvivlar på att alla badrum jag ägt/hyrt har varit olagliga och/eller farliga.
Så om vi tänker rent teoretiskt så skulle det inte vara farligare att ha ett grenuttag om jag inte har det för nära dusch/handfat samt har den riktad nedåt?J Johan456 skrev:Rent regelmässigt har det tidigare (SS4364000 utg.2) funnits en skrivelse om detta. Nämligen att sladdställ inte tillåts i badrum. (Hur det ser ut i utgåva 3, som idag är den gällande vet jag inte.) Skälet är naturligtvis att man då kan ”flytta” uttaget närmre duschen/badkaret. Andra skäl är ju att brunnarna kan hamna uppåt, det är mkt olämpligt för då rinner det ju vatten ner i uttaget. Jag tycker du ska satsa på en annan lösning.
Det finns ju IP44:klassade grenuttag och det borde väl vara lika säkert som det fasta eluttaget? Om vi utgår från att det fästs på ett bra sätt?
JaG är inte främmande för att helt strunta i mina planer men jag har ingen större lust att göra det enbart p.g.a. byråkrati som att man inte får ha grenuttag för att man kan sätta den för nära duschen eller dyl.
Det är klart att om det är IP44 och om du t.ex. monterar det på rätt ställe så är det såklart inte sämre på det viset. Men regler finns av en anledning och det är inte alltid man har hela bilden.T Trunk skrev:Var kanske lite överdrivet att kalla det ”blött” beroende på hur man tolkar det. Det rinner ju inte på väggarna direkt men drar man fingret på väggen så blir det lite blött.
Men jag vill minnas att det blivit så fuktigt i alla hus/lägenheter jag bott och de har alla haft eluttag i badrummet. Tvivlar på att alla badrum jag ägt/hyrt har varit olagliga och/eller farliga.
Så om vi tänker rent teoretiskt så skulle det inte vara farligare att ha ett grenuttag om jag inte har det för nära dusch/handfat samt har den riktad nedåt?
Det finns ju IP44:klassade grenuttag och det borde väl vara lika säkert som det fasta eluttaget? Om vi utgår från att det fästs på ett bra sätt?
JaG är inte främmande för att helt strunta i mina planer men jag har ingen större lust att göra det enbart p.g.a. byråkrati som att man inte får ha grenuttag för att man kan sätta den för nära duschen eller dyl.
Byta uttaget till ett med två brunnar vore väl bättre än att sätta en grendosa?
I värsta fall ett grenuttag som är en enhet med stickpropp på ena sidan och två brunnar på andra, ingen sladd. Lampan har väl "plattkontakt" - kanske finns det någon smidig gren som ger en vanlig jordad (tvättmaskinen) och en eller två platta?
Det brukar väl sägas att förlängningssladdar inte hör hemma i badrum.
I värsta fall ett grenuttag som är en enhet med stickpropp på ena sidan och två brunnar på andra, ingen sladd. Lampan har väl "plattkontakt" - kanske finns det någon smidig gren som ger en vanlig jordad (tvättmaskinen) och en eller två platta?
Det brukar väl sägas att förlängningssladdar inte hör hemma i badrum.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Som sagt skartvsladd, eller grendosa med sladd, är inte lämpligt i ett badrum. Men om du ex. sätter en fast gren i uttaget,och drar en sladd till lampan, så är det ju knappast större risk för vatten i uttaget än om det bara är ett uttag där. Alternativt byta ut det bef. uttaget mot ett dubbelt. Detta förutsätter då att lampsladden når uttaget, byt ut den annars.
Klicka här för att svara