Jag klurar på om jag kan trolla in även de temporära belysningsslingorna på mitt befintliga astrour för att slippa krångel med utomhustimer och annat. I dagsläget så har vi nio lampor utomhus som styrs med astrouret.
Kan/får elektrikern sätta ett uttag (som märks ”enbart belysning” som styrs på samma sätt eller vill man bara ha rena belysningskopplingar på den säkringen?
Mängd julslingor borde ligga på ca 50m slinga och en julgransbelysning, inga blink/färg eller andra tokerier)
Bild på astrour, kontaktor osv:
Kan/får elektrikern sätta ett uttag (som märks ”enbart belysning” som styrs på samma sätt eller vill man bara ha rena belysningskopplingar på den säkringen?
Mängd julslingor borde ligga på ca 50m slinga och en julgransbelysning, inga blink/färg eller andra tokerier)
Bild på astrour, kontaktor osv:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det är väl inget problem, sätt en klisterlapp ”styrs av astrour i central” på uttagen.
Sätt så många du behöver.
Protte
Sätt så många du behöver.
Protte
Lysande(!)prototypen skrev:
Hur mycket belastning klarar en sån här kontaktor? Behöver man vara orolig för att något händer om någon faktiskt kopplar in någon annan förbrukare i uttaget?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Är du säker att uret styr kontaktorn? Uret ska klara 10 A kontaktbelastning och det borde räcka till befintlig belysning.
Nåväl, kontaktorn bredvid uret är gjort för 25 A per fas,
Jag törs garantera att före kontaktorn sitter det 10 A säkring(ar)
Protte
Nåväl, kontaktorn bredvid uret är gjort för 25 A per fas,
Jag törs garantera att före kontaktorn sitter det 10 A säkring(ar)
Protte
Ja, jag är säker. Huset är byggt 2015 så dokumentantionen i elcentralen stämmer fortfarande...prototypen skrev:
Kontaktor slutade fungera efter ett år så elektrikern bytte den på garantin. Vill inte att en till ska gå sönder nu när garantin är slut så det var därför jag ville ha extra koll på att jag tänker rätt.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det är mycket mera troligt att det är spolen som brinner av än att kontakterna bränns bort efter ett år.
Några ljusslingor är liksom tomgång för den kontaktorn.
Protte
Några ljusslingor är liksom tomgång för den kontaktorn.
Protte
Medlem
· Västra Götaland
· 39 inlägg
Köp en Z-way basstation, finns en bra svensk. Sen kan du sätt hur många brytare du vill. Det går att sätta i ett vanliga väguttag. Eller gömma i dosan bakom. Det blir förmodligen billigare än att ta ut en elektriker. Vill du absolut använda astrouret så går det att med en modul känna av statusen på det.
Klicka här för att svara