Har precis fått igång mätning via en Aoetec ZWave Home Energy Meter på mina 3 faser i huset. Eftersom jag haft lite problem med att en av faserna smäller säkringen tänkte jag kanske få till att jag per automatik stänger av laddning av elbil och lite annat om en fas belastas för hårt.

Problemet är att jag inte vet vilket gränsvärde jag ska sätta. Jag hade ju trott att det borde vara ungefär 20A x 230v = 4600.. men när jag tittar på faktiskt belastning så låg en av faserna runt 7-8 KW under en ganska lång tid. Är säkringarna såå tröga, eller räknar jag fel?

tommib
Diazedsäkringar kan vara väldigt tröga i överlastområdet.

Hur lång tid är en "ganska lång tid"? En 20 A Diazed från Ifö klarar t.ex 60 A i 10 sekunder.

tommib tommib skrev:
Diazedsäkringar kan vara väldigt tröga i överlastområdet.

Hur lång tid är en "ganska lång tid"? En 20 A Diazed från Ifö klarar t.ex 60 A i 10 sekunder.
8 kW under 2 minuter i alla fall. Legat på 6 kW under 15-20 minuter nu.

Problemet med överlast på smältsäkringar brukar vara att säkringarna blir mycket heta. Det innebär att värmen sprider sig till anslutningar och anslutna ledningar och får till följd att isolering av ledarna förstörs samt att det blir glapp i anslutningarna. Glappet brukar få till följd att det bildas oxidering, dålig kontakt och ljusbågar som gör att temperaturen stiger än mer och att dom anslutande ledningarna med tiden helt smälter av.

• Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.