El
Totte_S: Det är alltid bra att kolla. Jag felsökte på egen hand för 17-18 åt sedan och hann slänga ut ett par gamla förmodligen felfria elelement, innan grannen som är elektriker kom med sin megger och hittade trådarna som mössen gnagt av. [citat]
jonaserik: Svårt att se på bilden med alla kablar, men finns bara ett par sätt, sänka farten på fläktarna, ( koppla om på transformatorn toll lägre spänning ) kolla upp så termostaten fungerar ( vrda fram och tillbaka och höra om den klickat ) samt om överhetningsskyddet löst ( trycka hårt på återställningsknappen ) har sistnämnda löst så ska det bli ett klick.
Joakim Nilsson: Exakt. Att prata om apparater som "är godkända för 16a" är orelevant.
Allmänobildad: På understa textraden på trafon, precis ovanför alla symbolerna, står det 'tc' och 'ta'. Det är maxtemperaturen runtom respektive på själva kapslingen. Tc brukar vara markerat med en punkt där temperaturen ska mätas, så även på din trafo. Om du vill byta även den så är osrams egentligen den enda jag själv kan rekommendera.
lars_stefan_axelsson: [citat] Inte särskilt. Tja, om det gnistrar för mycket så tyder det ju på att kolen är slut, och då pajjar ju motorn. Men som brandrisk är det inte där det startar. Det är överström (man kör stopp) som bränner lindningarna. Och det brukar sällan leda till yttre brand. Problemet med damm är snarare att det är ivägen för kylningen, så maskinen lättare överhettas. Inte att det
Mfic: [citat] Jag ska höra med tidigare ägare samtidigt som jag letar fel innan min elektriker har tid. Resten av huset har ojordade uttag i gulnad plast och är formodligen original från 75.
Bo.Siltberg: Spotify's support skulle ha svarat: Lägg upp en video på när den löser ut .... (ursäkta OT)
Bo.Siltberg: Du skrev inte i ditt inledande inlägg att du ville parallellkoppla vakt och manuell strömbrytare.
elmont: Det sitter en skruv mitt i dosan som håller fast porslinet.
MorkretsHerre: Så snabbt gick det! Tack för det!
Bjober: Cca-kabel är för mig nytt och okänd mark så det vill jag lära mig mer om. Att aluminium leder bra och aluminiumoxid extremt dåligt vet jag men hur handskas man med denna kopparbelagda alukabeln? För när ni pratar om att kontaktera alukabel menar ni ren alu eller?
elmont: Och nej en elektriker får inte göra jobb i egen regi på sin fritid. Han måste normalt vara auktoriserad och ha ett egenkontrollprogram, och det är/har inte elektriker normalt
byggarätt: [citat] Det finns anledning att kräva att elbranchen blir mer professionell då vanliga människor ger sig på olagliga kopplingar för att det är så obehagligt att anlita elektriker! Hånet mot kunderna sprids nu även till bygg via Beijer!!!! Hur som ska det vara tydligt hur man anlitar en elektriker och det ska vara tydligt vad det kostar och sedan måste elektriker som medvetet bedrar
kalleninen: Så det kan bli! Nu har jag funderat lite till. Pucken vid strömbrytaren styr ju tre separata kretsar. Måste vara så att pucken bara genererar en styrsignal (någon form av puls) till respektive transformator? Är det så måste det betyda att själva dimmern sitter inbyggd i respektive transformator, och då är det en smula missvisande att kalla DU250 för dimmer. Tacksam för kommentarer
Leif i Skåne: Att knöla in mer än en tråd i en anslutning är Big No No. Det är bättre att sätta 10-12 cm kablar i dimmern och sedan ansluta till fas, nolla med Wago 221 i kopplingsdosan.
GK100: [citat] Det är nog oftast så att det är trefaspatroner men tex tre styck valda med 2,3,4 kW så man kan stega 0-2-3-4-5-7-9 kW genom kombinationerna med sina tre kontaktorer. Det är inte dumt i normalfallen bara när något som tex laddare ligger på långvarigt enfasigt det blir sämre.
Allmänobildad: Kjell har en relativt billig isolationsprovare, en Uni-T, som duger mer än väl för sporadiskt användande.
snaggletooth: Hydra = Malmbergs, d.v.s. en chansning vad gäller kvalité.
Jappish: Då är jag helt med. Håller med om att det känns mer logiskt att bryta fasen. Tackar ödmjukast för hjälpen. Trevlig helg
Bo.Siltberg: [citat] Jag instämmer med din första elektriker att gamla diazedcentraler är överlägsna moderna normcentraler på flera punkter. Du skriver att säkringen glappade, inte att det är glapp internt i elcentralen. Att säkringar glappar får nog ses som ganska vanligt och beror dels på att man överbelastar säkringen, kanske brutit den under belastning och inte inspekterat att propphuv och
Derbyboy: Nackdelen därutöver är väl säkert priset och att det krävs ytterligare elektronik för att läsa givarna.
Mikael_L: Dessutom verkar den nya centralen redan från början ha blivit rätt fullsmetad, så lite extra reservplats är ju inte så dumt.
Allmänobildad: Det ser ut som en variant av den kontakttypen som LightsOn använder sig av. Alternativt Markslöjds Garden 24. De systemen är dock 12 respektive 24 volt och har gängade kontakter.
Anonymiserad 263386: [citat] Den kombinerade är inkopplad av en elfirma som bytte proppskåpet i källaren. Då räknar jag med att dem gjorde rätt.
hempularen: Nej även en mobilladdare är en typ av transformator. Det finns ingen galvanisk kontakt mella primär och sekundärsida. Annat än i vissa pirattillverkade Kina laddare, där hela mobiltelefonen blir strömförande. I dessa kinaladdare, kan det ofta bara sitta en diod som likriktar växelströmmen, och en strömbegränsare (Ett motsånd, som kan bli vldigt varmt, om telefonen förbrukar 1 watt