sunnis
D dunderhonung skrev:
Jag har väldigt bra relation och skulle nog våga påstå att jag är en av nyckelpersonerna. Så jag tänker mig att de skulle förstå men det är ju ett vågspel helt klart. Får tänka på saken helt klart
Detta tror jag inte på. Det kommer gissningsvis uppfattas som ett svek och illojalt. Mycket vågat att göra så. Oftast är det bäst för relationen att gå vidare.

Det tredje alternativet är att fråga om du kan få köpa in dig som delägare där du är anställd idag? Om inte annat kan du bluffa med detta.

P Plutus skrev:
Stämd kan man bli för vad som helst, men som arbetgivare har du inte så stora rättigheter i Sverige, så att lyckas få skadestånd för att personal har tagit med sig namn och telefonnummer till kunder tror jag inte på.
https://www.lag-avtal.se/domsreferat/illojalt-av-anstalld-ta-over-kunder-6562196

40.000:- fick hon betala i skadestånd pga det illojala att ta med sig en kunde från förra arbetsgivaren.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
S Soltorp40 skrev:
(Räkna grovt med 1/3 i arbetsgivaravgift/egenavgift, 1/3 i skatt och 1/3 får Du ut att leva på.)
För jälva bra skrivet, men det här tycker jag är lite pessimistiskt.

Om man bortser frå momsen, så får du behålla ca hälften efter egenavgifter och inkomstskatt. Om du inte tjänar mycket, så lite mer.

https://statsskuld.se/jobb/berakna-nettolon

M -MH- skrev:
[länk]

40.000:- fick hon betala i skadestånd pga det illojala att ta med sig en kunde från förra arbetsgivaren.
Den personen hade ju startat sin firma och tagit över kunden innan hon hade slutat hos sin arbetsgivare. Det är rätt grovt, och väldigt klumpigt och dumt.

M -MH- skrev:
[länk]

Ja, att ta över en kund utan att meddela AG innan man slutat är inte okej. Förutom i vissa branscher där det nästan är mer regel än undantag att man har sina kunder som man tar med sig när man slutar.
Att däremot prata med/dela ut reklam till de man tidigare har gjort uppdrag åt efter att man har slutat är okej. Ingen kan tvinga en kund att fortsätta köpa tjänster av ens företag (när ev kontrakt gått ut) utan kunden är alltid fri att själv välja vem de tar in. Så om kunden får reda på att man har startat företag och då väljer att kontakta en själv nästa gång är helt upp till kunden

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.