P
Hej! Förklarar snabbt. (Värdelös på relän m.m) Har ett jobb där dem vill ha timer till ugn.
Stämmer det enligt bild/schema att man kör 16A fas till timern sen från timern (”tändtråd”) till A1 sen A2 nolla.

Fas från ugn in på 1 & nolla från ugn in på 3?

Får blackout när jag tänker att fasen ska in direkt till knapp/timer. Men det är väl så ett relä funkar??

lite bilder som hjälper kanske
mvh
 
  • Elektriskt schema som visar anslutning av timer till en ugn med beteckningar och kopplingspunkter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Styrspänning till reläet läggs in på A1 och A2.
Sedan har du två växlande kontakter att använda. På bilden är extern styrd utrustning markerat som motståndssymboler.
Ska du styra ugnens F och N-anslutning så bör de gå in på 1 och 4. Ut på 3 och 6.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Har du ingen elektriker på jobbet?
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
P
Har lite områden jag är lite oerfaren på som man kanske inte borde vara haha. Såhär då med andra ord?:D
 
  • Handritad skiss av en elektrisk koppling med komponenter och ledningar på linjerat papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förlåt men blir orolig när man som elektriker lägger ut en sådan fråga på ett konsumentforum istället för att ringa den ansvariga på firman man jobbar för och frågar.
Funkar dagens system så dåligt som detta visar eller vad händer?
 
  • Gilla
Tsdoesds och 4 till
  • Laddar…
Är det verkligen lämpligt att koppla en 16A ugn direkt i ett vanligt uttag? :thinking:
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Vad hette din firma/firman du är anställd på sa du?
 
  • Haha
13th Marine
  • Laddar…
Enbart personlig el-auktorisation verkar mer och mer vettigt :-)
 
P pola8 skrev:
Har lite områden jag är lite oerfaren på som man kanske inte borde vara haha. Såhär då med andra ord?:D
Är TK timern som skall styra reläet? Det framgår inte riktigt vad som är vad där. Men kopplingen av reläkontakten ser rätt ut. Eftersom det är ett tvåpoligt relä så kan du bryta nollan också enligt hur @etompau skrev i inlägg #2 om du vill.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Är det verkligen lämpligt att koppla en 16A ugn direkt i ett vanligt uttag? :thinking:
Vad ska man koppla det i isåfall?
 
Direkt anslutning i dosan brukar väl vara metoden man använder vid dessa strömmar?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.