Förre ägaren av huset har satt 3-fas uttag på två ställen i garaget, varav ett på utsidan.

Sprang på en adapter från 3-fas till vanlig stickpropp (schuko) på Clas Ohlsson men kanske är något man ogärna ska ha där under längre tid. Är ju IPklassad 4 eller 5 och ska tåla väder.

Tanken är att sätta dit nån form av utebelysning (rörelsevaktad), julbelysning eller annat.

Kanske är helt uppåt väggarna, vad vet jag. Därav funderingarna.
 
Kontrollera först så att uttaget har en tre polig säkring och/eller JFB innan ni börjar konvertera med adaptrar.

Är uttaget skyddat av tre enpoliga säkringar, en per fas finns det risker ifall en fas löser ut att den ändå blir bakmatad från de två andra.

Tror Bo.Stiltbeeg skrivet en utmärkt text om detta på forumet någonstans.
 
https://www.byggahus.se/el

Typ nått av det här? Ska skumma lite. Om jag inte minns fel är det nog tre säkringar i prippskåpet för dessa två uttag. Samma vad gäller typ elpannan och spisen. Gammalt proppskåp, kanske för mycket att begära för mycket finesser klart.
 
Mikael_L
R Rickard Ohlin skrev:
Kontrollera först så att uttaget har en tre polig säkring och/eller JFB innan ni börjar konvertera med adaptrar.

Är uttaget skyddat av tre enpoliga säkringar, en per fas finns det risker ifall en fas löser ut att den ändå blir bakmatad från de två andra.

Tror Bo.Stiltbeeg skrivet en utmärkt text om detta på forumet någonstans.
Den där risken med bakmatning uppstår när det blandas enfaslaster och två eller trefaslaster.
Det blir ingen risk för med de olika adaptrar som jag sett, de jag sett har endast enfasuttag.


B bradgard skrev:
Tanken är att sätta dit nån form av utebelysning (rörelsevaktad), julbelysning eller annat.
Det är ju dock inget lämpligt arrangemang för något permanent inkopplat, då bör det alltså installeras permanent som en fast anläggning.
Men lite julbelysning och sånt är OK, lägg bara uttagen väderskyddat och gärna även skyddat från klåfingriga barnahänder.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
5
Och har du ingen JFB installerad i huset så köp en (eller flera) som du ansluter i uttaget(en)
 
5 50procent skrev:
Och har du ingen JFB installerad i huset så köp en (eller flera) som du ansluter i uttaget(en)
Egentligen har vi, eller iaf jag funderat på att låta renovera elsystemet i huset och få in JFB och nyare elcentral, men vad det skulle gå lös på törs man inte svara på.

En kompis tipsade om att få det besikigat först.

Nu kommer dock 10000 kronorsfrågan, på vilket sätt skyddar en JFB om man har något elektriskt inlopplat ute?
 
På samma sätt som inne, dvs den bryter strömmen om du får ett jordfel ( jordfel= det flyter ström från fas till jord som tex om du tar på fasen och är elektriskt förbunden till jord).
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
5
B bradgard skrev:
Egentligen har vi, eller iaf jag funderat på att låta renovera elsystemet i huset och få in JFB och nyare elcentral, men vad det skulle gå lös på törs man inte svara på.

En kompis tipsade om att få det besikigat först.

Nu kommer dock 10000 kronorsfrågan, på vilket sätt skyddar en JFB om man har något elektriskt inlopplat ute?
JFB skyddar genom att om en ström inte går tillbaka genom fas/nolla utan jord så kommer den att bryta. En JFB för personskydd bryter om felströmmen går över max 30 mA.
Om det är ute eller ej spelar ingen roll, så länge strömmen hittar en väg till jord, men ute liksom i badrum dvs där man är direktkontakt med jord och det är fuktigt så är man mer utsatt än en torr isolerad miljö .
Men eftersom du inte har en JFB installerad och kommer att använda utrustning ute sån skulle jag åka Å köpa en stickproppsansluten JFB, kostar inte mer en max nån hundring.
 
Vill bara förtydliga, en jordfelsbrytare behöver INTE jord för att fungera.

I korta drag så funkar den genom att kolla så att samma ström som går genom fasen kommer tillbaka i nollan, gör den inte det så löser den ut.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Schuko-uttaget är inte så bra väderskyddat.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Den där risken med bakmatning uppstår när det blandas enfaslaster och två eller trefaslaster.
Det blir ingen risk för med de olika adaptrar som jag sett, de jag sett har endast enfasuttag.



Det är ju dock inget lämpligt arrangemang för något permanent inkopplat, då bör det alltså installeras permanent som en fast anläggning.
Men lite julbelysning och sånt är OK, lägg bara uttagen väderskyddat och gärna även skyddat från klåfingriga barnahänder.
Risken med bakmatning uppstår väl även när huvudsäkringen för en fas går i en anläggning där två eller trefaslaster finns inkopplade och är igång?
 
En industriell röd och blå kraftadapter för 230V användning, avsedd för temporär eller permanent installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det bara för temporär användning hade jag nog använt en sån här adapter ovan.

Är det en permanent strålkastare hade jag nog kopplat in den fast och i samma veva bytt ut uttaget mot ett sånt här så har jag tillgång till 230V schucko framöver.
Industriell adapter med CEE-don och 230V Schuko-uttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Mikael_L
Samuel Hopstadius Samuel Hopstadius skrev:
Risken med bakmatning uppstår väl även när huvudsäkringen för en fas går i en anläggning där två eller trefaslaster finns inkopplade och är igång?
Nja, inte på det sättet "vi" tänker på risken.

Du har rätt i att i det scenariot så blir det ofta bakmatning, och därför lyser vissa lampor svagare för de bakmatas.

Men själva risken med bakmatning är att någon ska jobba på något i en säkringsgrupp, kanske byta ett uttag/strömbrytare/armatur.
Den säkerhetsmedvetne går och slår av rätt säkring och kontrollerar att det blivit spänningslöst, men missar att det är en två eller trefasgrupp och slår endast av en säkring.
Sen påbörjas arbetet, och precis mitt i så slår termostaten till i VVB eller 400V-radiatorn, som bakmatar ström till gruppen med avslagen säkring och dödar den som håller på och byter uttag.

Det är just denna risk som man vill ringa in och eliminera.
Och den allra bästa/viktigaste åtgärden är att inte blanda enfaslaster med två eller trefaslaster i samma grupp.
Går ej det, så är trepolig säkring ett halvbra alternativ, men jag försöker undvika det i första taget och först och främst undvika att blanda enfas och flerfas i samma grupp. Ett gyllene undantag (för mig) är de där trefasuttagen med ett schuko-uttag på, då finns det ingen bättre praxis än att skydda det med trepolig säkring, samt inte blanda in något annat på denna grupp än fler trefasuttag.
 
  • Gilla
50procent och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.