El
nilscon: [citat] [citat] Nej, inget hål än, det den jag håller i handen är ca 70mm. Ja, en sådan blir det nog. Kabelgenomföring var nyckelordet :) Tack för hjälpen!
jonaserik: [citat] I # 1 framgår det att TS ska byta allt och nu finns komplett ( kanske nästan ) anslutning för befintlig spis
Daniel 109: Vad jag hört så tål inte Biltemas att sitta ute. Jag gissar att det främst är UV-ljuset som är problemet. På biltema bör man inte köpa elprylar, mer än möjligen kabel.
Demmpa: Vilken spänning ska kontaktorns spole ha? 230V? 400V? Så som det är kopplat nu så är den kopplad för 230V. I nedre framkanten på kontaktorn brukar det vara ett ”fönster” där man ser datan för spolen i kontaktorn. Såhär ser själva spolen ut, https://www.se.com/se/sv/product/LXD1V7/tesys-d-spole-.-passar-lc1d09-38-ac-version/ [bild]
jonaserik: Båda 400V på kopplingsdosan finns inkopplingen tryckt och bara att följa den, Ex brun till vit , svart till svart och jord G/G till G/G
elmont: Tex genom att använda dosclips eller ta ett större lock och skruva utanför dosan.
useless: [citat] Ja, det är säkert någon form av gummi. Lite konstigt iallafall att kulo-kablarna är helt slut medans RK'n ser helt ny ut. Båda är från hösten 1955.
elmont: När slangen blev lite vanligare, en gång för länge sedan, brukade man dra rör på "raksträckorna" men det var för att slangen var dyrare än rör. Sedan när kostnaden jämnade ut sig övergav nästan alla yrkesmän rör även på "raksträckorna". Ett problem med slangen var att i början insåg inte folk att man skulle fästa och sträcka slangen och att man inte kunde göra tvärare
Nobbe_1: Jag fullkomligt älskar då ”Den Lilla Elektrikern” varit framme varför klipper man kardelerna nere vid uttaget som har gett ström :thinking: Är det inte bättre att dra ur lampan om man vill släcka :rofl: Insåg förra ägaren att han inte nog lång kabel också :crysmile: [bild] [bild] [bild] [bild]
hempularen: Om vi antar att kabeln ifråga är klenare än 10kvmm. Då är det väl dessutom tveksamt om man kan ha en PEN ledare gjord av ex två st. 6 kvmm ledare. PEN skall vara minst 10 kvmm. Det är inte självklart att man kan ersätta det med två klenare trådar.
olofh: [citat] Stigbergets amazing haze. Men du får skynda dig, läste att de tar bort den ur sortimentet snart
wildeside: TS ska nog diskutera med grannen om han tar dit en elektriker som in på grannens tomt och pilla!
milimani: [citat] Jag ska låta servicetekniker titta på det. Men det stör mig att det ska vara så svårt.
Mikael_L: [citat] Det är ett sundhetstecken att just den frågan inte är så viktig. :D :cool:
anders07: [citat] Ja, sorry, såg inte det i feberdimman.
tommib: Man ser märkningen 6+6 på brytarens baksida på en av bilderna, så det är en dubbeltrapp. Ska jag gissa så är det svart fas, grön tändtråd till ena halvan och gula mellantrådar samt brun tändtråd till andra halvan. TS, om det faktiskt är en trappkoppling så måste det finnas en till brytare som styr samma lampor (de inomhus). Du kan öppna den brytaren och titta på ledarfärgerna
elmont: Problemet med överlast på smältsäkringar brukar vara att säkringarna blir mycket heta. Det innebär att värmen sprider sig till anslutningar och anslutna ledningar och får till följd att isolering av ledarna förstörs samt att det blir glapp i anslutningarna. Glappet brukar få till följd att det bildas oxidering, dålig kontakt och ljusbågar som gör att temperaturen stiger än mer
Abbe W: Se där, en total omkastning av möjligheter och omständigheter! Tack alla, ny skall planerna göras om med nya fakta. (y):)
Anders_Nilsson: [citat] Hmmmm.... Skulle det vara tillåtet att dra en gruppledning till varje rumstak och där sätta trippla takdosor och så en slang ner till väggbrytaren vid dörren och så Shellypuckar som kan styra varje vägguttag? Man drar ju ändå en slang ner till varje vägguttag så dragningen blir ju samma. Eller blir det risk för överhettning ned så mycket puckar i trippa dosor? Men det blir
putte22: [bild] Vet inte om det ska ligga under el eller tapetsering. Men är det någon som provat Tesa powerstrips till att fästa en minikanal på tapet. Håller den på plats tror jag nog att den gör. men även om det står att powerstripsen ska gå att ta bort utan märken på tapet så undrar jag om det stämmer. Det ska bara ligga en lampsladd i den och sitta på vägg från golvlist till upp till
BirgitS: [citat] De brukar bara hålla IP44-klass så länge som det inte sitter något i uttagen.
Mead: [citat] Tack, det är klart att det gjorde. Efter avstängning av säkring 11, 12 & 13 så lyser inte lampan på strömbrytaren längre. Känner mig något puckad och att jag borde klurat ut det själv, men det är ju lite sent och manär ju rätt seg i kolan.. Vad hade jag gjort utan er?? :D Tack ! [bild]
elmont: Man klämmer ihop ändan på slangen medans limmet är smällt och håller det ihopklämmt en liten stund tills limmet stelnat.
masterjohn: Ja, jag använder program 4. Att det tar ett par dagar har jag fått erfara... så fort man gör en ändring får man vänta ett par dagar för att se ev. förändring. :rolleyes: När den är släkt så reagerar den problemfritt på rörelse så den delen fungerar klockrent. Det har ju även varit ganska mulet så han kanske har svårt att förstå när det är dag och natt, men samtidigt kan