Hej,
Trappkopplingen i min hall med två brytare kopplat till ett takuttag fungerar inte som den ska och vill kolla här innan jag gör ngt ingrepp.
Brytare 1:
Svart
Brun
Vit kabel
Brytare 2:
Svart
Brun
Vit kabel
Takuttag:
Brun
Blå kabel
Har sex ingångar på varje trappbrytare, se bild. Var kopplar jag respektive kabel?
L1
L2
L3
1
2
3
Trappkopplingen i min hall med två brytare kopplat till ett takuttag fungerar inte som den ska och vill kolla här innan jag gör ngt ingrepp.
Brytare 1:
Svart
Brun
Vit kabel
Brytare 2:
Svart
Brun
Vit kabel
Takuttag:
Brun
Blå kabel
Har sex ingångar på varje trappbrytare, se bild. Var kopplar jag respektive kabel?
L1
L2
L3
1
2
3
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
F fullständigt värdelös bild.
På tok för nära.
Ström bryr sig inte om färg på plasten.
Brun är troligen tändtråd.
Vad är det som inte fungerar?
Protte
På tok för nära.
Ström bryr sig inte om färg på plasten.
Brun är troligen tändtråd.
Vad är det som inte fungerar?
Protte
Har du någon bild på hur det är kopplat idag? Det är lite dumt att bara gissa med ledning av färgerna. I takdosan har du blå och brun. Det är mycket troligt att blå är nolla och brun är tändtråd. Eftersom det sedan finns samma färger i båda brytarna kan man gissa att det är en sparkoppling. Det innebär att svart eller vit är fas medan den andra är mellantråd.
Har du ett mätinstrument? På vilket sätt fungerar det inte som det skall? Med lite bilder och ytterligare beskrivning går det nog att komma längre. Se till att vara säker på vad som är vad innan du kopplar.
Har du ett mätinstrument? På vilket sätt fungerar det inte som det skall? Med lite bilder och ytterligare beskrivning går det nog att komma längre. Se till att vara säker på vad som är vad innan du kopplar.
Eller så Brun fas in i ena och brun tändtråd ut från den andra och då svart och vit som mellantrådar.A Avemo skrev:
Som sagt, mätning krävs för att kunna utröna vad som är vad.
Tack för svar! Det fungerar att tända och släcka i nuläget men uttag två kan inte bryta om uttag ett är tillkopplat.
Fasen ska vara svart huset är byggt -88?
Har ingen mer bild tyvärr, kan förtydliga bilden:
L1,L2,L3 på ena sidan och 1,2,3 på andra sidan
Tack för tips, är det svårbedömt får jag ta hit ngn som kan...
Fasen ska vara svart huset är byggt -88?
Har ingen mer bild tyvärr, kan förtydliga bilden:
L1,L2,L3 på ena sidan och 1,2,3 på andra sidan
Tack för tips, är det svårbedömt får jag ta hit ngn som kan...
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Uttag, det är väl strömbrytare du menar.
Vilka färger sitter på vilka anslutningar?
Har det fungerat tidigare? Är det här ”orginal”brytaren eller har du satt dit den här?
Kan du fixa en mera övergripande bild.
Protte
Vilka färger sitter på vilka anslutningar?
Har det fungerat tidigare? Är det här ”orginal”brytaren eller har du satt dit den här?
Kan du fixa en mera övergripande bild.
Protte
Frågan är inte vad anslutningarna på strömbrytaren heter. Utan vad de olika färgerna har för funktion. Vilken färg sitter på vilken anslutning i nuläget? I takdosan, finns det där en eller två bruna ledare som går till lamputtaget?R rooban81 skrev:
Klicka här för att svara