Byggahus.se

Ojordad lamppropp

1. T
    Medlem Nivå 1
    Har jag rätt för mig när jag tänker att det inte spelar någon roll på vilken sida jag ansluter kablarna? Fönsterlampor, ojordad lamppropp till ojordat uttag.

2. B
    Medlem · Nivå 20
    Ja precis, det är som att vända kontakten i vägguttaget.

• Laddar…
  3. T
    Medlem Nivå 1
    Tack!

4. D
    Medlem · Nivå 7
    Ojordat? Jag kan se en jordsymbol på bilden.

5. T
    Medlem Nivå 1
    Det ska ju helt klart vara den andra proppen på bilden jag ska använda, och som jag trodde mig ha köpt och öppnat. Jag har kopplat tidigare, men ska nu göra med genomskinliga kablar, därav frågan här. Jag måste helt enkelt ha tagit fel i butik. Jag märkte inte ens det, obehagligt. Hoppas jag hade märkt det när jag väl hade börjat.

• Laddar…
  6. tommib
    Självbyggare · Nivå 22
    Just lampkontakter är polariserade och då bör man försöka sätta fasledaren så att den hamnar på lamphållarens bottenkontakt. Med moderna lamphållar är detta inte ett problem men förut när gängan tog direkt i metall så kunde man få lampans gänga strömförande innan lampan var helt iskruvad (och således skyddad).

I ditt fall troligen helt irrelevant.

7. MultiMan
    Medlem · Nivå 9
    • Laddar…
  8. tommib
    Självbyggare · Nivå 22
    Nja, nästan I det där fallet är det farligt hela tiden. Jag tänker på sådana där hela gängan i sockeln är av metall istället för bara ett litet kontaktbleck längst ner. Då får lampgängan kontakt innan den är fullt iskruvad. Den ska dock kunna skruvas i helt så att den inte är berörbar. Ditt exempel är ännu värre.

• Laddar…
  9. R
    Medlem · Nivå 5
    Sockeln saknar porslinsringen. www.elmuseum.se/platlamphallare.htm