Hej!
Jag har precis införskaffat mig en ny torktumlare & tvättmaskin. Det har varit draget 3fas 3x10A tidigare men av någon anledning så har dom kopplat ur så endast 1x10A finns kvar. Troligtvis endast genom att skruva ur passdelarna och porslinssäkringarna i proppskåpet då dom övriga kablarna inns kvar)
Nu hade jag tänkt att för att kunna köra bägge maskinerna samtidigt då jag har 3 fas dela på Nolla o jord och göra 2 av faserna aktiva.
Vad tror ni. Är det bara att skruva i en passdel och säkring o köra eller bör jag anlita en elektriker?
Jag har precis införskaffat mig en ny torktumlare & tvättmaskin. Det har varit draget 3fas 3x10A tidigare men av någon anledning så har dom kopplat ur så endast 1x10A finns kvar. Troligtvis endast genom att skruva ur passdelarna och porslinssäkringarna i proppskåpet då dom övriga kablarna inns kvar)
Nu hade jag tänkt att för att kunna köra bägge maskinerna samtidigt då jag har 3 fas dela på Nolla o jord och göra 2 av faserna aktiva.
Vad tror ni. Är det bara att skruva i en passdel och säkring o köra eller bör jag anlita en elektriker?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du måste försäkra dig om att trådarna i tvättmaskinsdosan är inkopplade på de tomma platserna i centralen, dvs locket måste av. Det kan vara så att det sitter något annat på de grupperna, det går inte att veta utan att se efter. Känner du dig inte fäig att göra detta själv så anlita en elkunnig människa.
Redigerat:
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 768 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 768 inlägg
Välkommen till forumet.
Om du känner dig så bekväm med elen att du kan skruva i en passdel så borde du också kunna utföra en enkel kontroll så du ser om din teori stämmer.
Stäng huvudströmbrytaren (inte bara den på elcentralen, utan vid huvudsäkringarna, annars är delar av centralen fortfarande strömförande) och lyft på locket och titta efter om kablarna sitter kvar och sitter rätt.
Sen mäter du om du har kontinuitet hela vägen fram.
Det kan ju finnas en anledning att någon skruvat ur passdelarna...
Om du känner dig så bekväm med elen att du kan skruva i en passdel så borde du också kunna utföra en enkel kontroll så du ser om din teori stämmer.
Stäng huvudströmbrytaren (inte bara den på elcentralen, utan vid huvudsäkringarna, annars är delar av centralen fortfarande strömförande) och lyft på locket och titta efter om kablarna sitter kvar och sitter rätt.
Sen mäter du om du har kontinuitet hela vägen fram.
Det kan ju finnas en anledning att någon skruvat ur passdelarna...
Tack för svar. Ska absolut kika på det. (När min tvättmaskin kört klart så jag kan klippa strömmen)
Min teori (Hyreslägenhet) och fastigheten byggd 1984 och då gamla maskiner körde 3 fas. Sen när 230 i TM vart standard så byttes uttag och dom 2 övriga faserna kopplades ur (för att inte förvirra sina hyresgäster med 3 st säkringar till tvättmaskin i proppskåpet)
Min teori (Hyreslägenhet) och fastigheten byggd 1984 och då gamla maskiner körde 3 fas. Sen när 230 i TM vart standard så byttes uttag och dom 2 övriga faserna kopplades ur (för att inte förvirra sina hyresgäster med 3 st säkringar till tvättmaskin i proppskåpet)
Har nu öppnat locket o inspekterat kopplingarna. Allt sitter där det ska. Äger dock ingen multimeter och vet inte om jag har tillräckligt hög kunskap för att kontiuitetsmäta utan en beskrivning. (Har träffat på ström genom kroppen 1 gång i livet redan och vill helst undvika det igen. Är detta ett måste eller är det bara skruva o köra?
Rad nummer 3 Vänster ifrån är till tvättmaskin
Rad nummer 3 Vänster ifrån är till tvättmaskin
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Detta är ett väl lättvindigt råd som inte hör hemma på detta forum. Man provar sig inte fram inom elinstallation.B Daniel Bergkvist skrev:
Du menar kolumn nr 3, eller kolumn 2 som den tidigare bilden antyder?Jaaaaaaa skrev:
Kan du se att samtliga fasledare i rätt kolumn (se gruppförteckningen, grupp 2 eller 3) går ut i samma rör så är det nöjaktigt tillräckligt för att kunna dra en slutsats att denna grupp inte har gjorts om och betjänar något annat. Men som sagt, det måste finnas en anledning till att man plockade ut passdelen, eller så är det bara en förväxling mellan grupp 2 och 3.
Moderator
· Stockholm
· 57 809 inlägg
Du kan ju prova att rycka lite i trådarna. Och låt någon stå och titta på om den förväntade tråden vid dosan rör på sig. Ett alternativ till mätning.
Såsom jag uppfattat regelverket och TS diazedcentral får man inte använda det infällda dubbeluttag som finns på marknaden som kan anslutas till 2 faser samtidigt (eftersom 2poliga porslinssäkringar inte verkar finnas). Man bör dock kunna komma runt detta genom att använda dosan som kopplingsutrymme och sedan använda en 2 facks förhöjningsrami i vilken man sätter 2 stycken då "separata" uttag i.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Det är alldeles riktigt, och gäller uttag. På bild skymtar dock en anslutningsdosa för fast anslutning. Då är det tillåtet med enpoliga säkringar eftersom inkopplingsarbetet är behörighetskrävande. Ett uttag får man byta utan behörighet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

