E
Hej,

Jag har en så kallad inomgårdsledning som går från elmätaren in i huset. Detta gör att jag inte kan beställa en kabelutsättning av Vattenfall då de bara äger ledningen fram till elmätaren. Jag skulle behöva veta hur elen går i marken fram till fritidshuset, Så jag inte gräver av något när vi ska börja fixa till tomten m.m Vi köpte huset för 1.5 år sen, byggt 1970, så jag har inte så mycket mer att gå på.

Någon som vet hur man hittar en kabel i marken själv eller måste jag anlita någon som kan göra detta?

//Erik

Ligger den inte alltför djupt kan en metalldetektor för hobbybruk funka. Kostar från ca 600 -1000 kr.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
E
E etompau skrev:
Ligger den inte alltför djupt kan en metalldetektor för hobbybruk funka. Kostar från ca 600 -1000 kr.
Det är ju just de, har ingen aning om hur djupt den ligger. Men det kanske är värt att testa.

Vi har liknande situation.
Jag beställde kabelutsättning av vår nätägare (en av de mindre i landet) och när de kom så bad jag dem kolla ledningarna inomgårds också vilket de gjorde utan vidare. Hade förberett med att koppla loss ledningarna från plintarna så det var bara koppla in signalgivaren.
Du kan naturligtvis försöka med det du med. Man kommer långt om man är trevlig och social.

Och tycker du att en tusenlapp är för dyrt finns det sökare att hyra hos tex Cramo.

E Erik Jb skrev:
Jag har en så kallad inomgårdsledning som går från elmätaren in i huset.
Pratar vi alltså om en nergrävd kabel från elmätaren på en stolpe eller byggnad till en annan byggnad? Kanske meningslöst svar men om inte "naturförhållandena" antyder annat så är det väl rakaste vägen som gäller i de flesta fall.

E
T tompaah7503 skrev:
Vi har liknande situation.
Jag beställde kabelutsättning av vår nätägare (en av de mindre i landet) och när de kom så bad jag dem kolla ledningarna inomgårds också vilket de gjorde utan vidare. Hade förberett med att koppla loss ledningarna från plintarna så det var bara koppla in signalgivaren.
Du kan naturligtvis försöka med det du med. Man kommer långt om man är trevlig och social.
Vi har luftledning från till elmätaren så jag fick en fin karta från vattenfall, så de behöver en inte komma ut och göra en kabelutsättning.

E
Alfredo Alfredo skrev:
Pratar vi alltså om en nergrävd kabel från elmätaren på en stolpe eller byggnad till en annan byggnad? Kanske meningslöst svar men om inte "naturförhållandena" antyder annat så är det väl rakaste vägen som gäller i de flesta fall.
Japp, nedgrävd kabel från elmätaren in i huset, tycker oxå rakaste vägen vore bäst, men tomten består av mycket berg, så den kan gå lite hur som helst.

Kolla med någon lokal gräventreprenör om dom har sökutrustning. Annars finns det som sagt var att hyra hos de vanliga maskinuthyrningsfirmorna.

E
Det blir nog till att hyra en kabelsökare och fixa det själv. Var inte så dyrt att hyra en över en helg,

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
E etompau skrev:
Det har du säkert koll på, men till er som inte har det, användning av metalldetektor kräver tillstånd av Länsstyrelsen. Även om det är på egen tomt.

V Vardagsrum skrev:
Det har du säkert koll på, men till er som inte har det, användning av metalldetektor kräver tillstånd av Länsstyrelsen. Även om det är på egen tomt.
Så är det. När jag byggde min första detektor, tidigt 80-tal var det fritt fram att använda dom, utanför fornlämningar etc. Sedan pga av plundring, främst på Gotland, infördes tillståndsplikt, vilket var en relativ enkel sak att få från Länsstyrelsen.
Nu sedan 2-3 år har lagstiftare/Länsstyrelserna infört en avgift på 700 för varje tillstånd, vilket i princip har dödat denna hobby.

Sedan är frågan om en åklagare skulle driva ett mål där en person svänger detektorn över marknivån, utan att gräva i jordytan till tingsrätten.

E etompau skrev:
Nu sedan 2-3 år har lagstiftare/Länsstyrelserna infört en avgift på 700 för varje tillstånd, vilket i princip har dödat denna hobby.
Tillståndsansökningsbenägenheten lär ju i alla fall vara dödad!

E etompau skrev:
Sedan är frågan om en åklagare skulle driva ett mål där en person svänger detektorn över marknivån, utan att gräva i jordytan till tingsrätten.
En annan fråga är väl om någon skulle driva brottet att "på egen fastighet leta efter egen elkabel". Tror det är tämligen riskfritt. :)

• Gilla
etompau
  • Laddar…

Bästa svaret

Vi hade samma problem, beställde kabelutsättning, vilket tog flera veckor utan att dom dök upp och dom ville inte mäta på kablar annat än deras egna (gällde både före och efter mätaren i vårat fall). Dom skickade en ledningskarta som inte stämde mot verkligen.
Åkte och hyrde hos Cramo över helgen, är man det minsta teknisk kunnig så fixar du det galant själv! (y)

Körde med sån där signalgenerator man bara lindar på utsidan av kabel som fortfarande är aktiv, funkade kanon. Går att mäta utan signalgenerator, men var MYCKET svårare och ju djupare kabeln låg desto mer osäkert blev resultatet.
Tips är att börja mäta på en 100% känd kabel så du får kläm på instrumentet.

Det roliga i vårat fall var att 2-3 veckor efter grävningen så ringde nätbolaget och sa att dom varit och markerat så vi kunde börja gräva... att det var nygrävt och deras spraymarkeringar gick exakt som våra spraymarkeringar var tydligen inte något dom reflekterat över :thinking::crysmile:

• Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
E
Då var det bestämt
Jag kommer hyra en Radiodetection och modellen C.A.T.4. från Hyreslandslaget, kostar 536 kr, så det är de värt.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.