Hej allesammans.
Jag har en rätt så gammal electroluxugn (modell: EKC70751) som varje gång man sätter på ugnen så går jordfelsbrytaren. Jag har provat att sätta igång alla plattor utan några problem som helst.

Har någon några ideer vart jag kanske skulle börja felsöka?

/Babbis

Isolationsmätning av värmeelementen i ugnen. Men om ugnen är gammal kanske det ändå inte finns reservdelar längre?

Det brukar finnas flera element i ugnen. Spelar det någon roll vilket element i ugnen du använder? Det är i alla händelser inte helt ovanligt att det blir isolationsfel i ugnen.

A Avemo skrev:
Det brukar finnas flera element i ugnen. Spelar det någon roll vilket element i ugnen du använder? Det är i alla händelser inte helt ovanligt att det blir isolationsfel i ugnen.
Jag har inte försökt att ändra på de olika elementen, men säkringen går på varmluften just nu.

optimum
Här är lite tips

Hjälpte mig då bottenelementet blev trasigt.
Jordfelsbrytaren löste

OBS bryt strömmen till spisen före du pillar i den.

optimum
Här en till med varmluftselementet

Inte mycket att väja på, ut med spisen koppla ur elen,lossa bakstycket däri finns alla kopplingar, koppla ur fläkten, koppla in elen och testa vad som händer, sen det med att plocka i spis eller annan el-pryl så måste man ha lite kännedom om EL, det finns ingen fara med El så länge den är bruten

Har den stått oanvänd en längre tid?

optimum optimum skrev:
Här är lite tips

[media]
Hjälpte mig då bottenelementet blev trasigt.
Jordfelsbrytaren löste

OBS bryt strömmen till spisen före du pillar i den.
Hehehe. tack så mycket. Jag får se om jag kan få tag på reservdelar. Men absolut, jag misstänker att få tre fas genom kroppen inte kan vara så hälsosamt. ;)

D Daniel 109 skrev:
Har den stått oanvänd en längre tid?
Nej då. Den har använts dagligen under minst 11 år. Den följde med huset när vi flyttade in, vet inte exakt hur gammal spisen är. Jag skulle gissa på 12-15 år.

Okej, då är det inte fukt i elementet då.

Är det bara när du kör varmluft som säkringen går? Funkar det med bara över- eller bara undervärme?

useless useless skrev:
Är det bara när du kör varmluft som säkringen går? Funkar det med bara över- eller bara undervärme?
Jag har inte hunnit testa än, men det blir nästa steg.

B bouxesa skrev:
exakt hur gammal spisen är. Jag skulle gissa på 12-15 år
Med den åldern och kanske gjutjärnsplattor så har nog bäst före datum passerats, att då börja byta en del saker kanske inte är ekonomiskt försvarbart, fler saker kan komma i säga upp sig och priset på reservdelar tar inte lång tid att bli lika en ny spis, Överraska familjen med ny spis i stället för att bara repa, i det här läget är det läge för det. Hur är inkopplingen med ett uttag på väggen och stickpropp

J jonaserik skrev:
Med den åldern och kanske gjutjärnsplattor så har nog bäst före datum passerats, att då börja byta en del saker kanske inte är ekonomiskt försvarbart, fler saker kan komma i säga upp sig och priset på reservdelar tar inte lång tid att bli lika en ny spis, Överraska familjen med ny spis i stället för att bara repa, i det här läget är det läge för det. Hur är inkopplingen med ett uttag på väggen och stickpropp
Det är keramikhäll på den spisen, men som du säger så undrar jag hur långt man ska dra hela den processen och om det är värt det.
Spisen har en perilexkontakt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.