Hej

Tack för alla svar.

Om vi bortser från den här specifika kopplingen - jag tror den är korrekt för hade jag kopplat ihop nolla och jord av misstag borde JFB lösa hela tiden. Och det finns ingen jord där, däremot kan det ju finnas något annat som nollan tjuvjordat emot som jag inte fattar.

Jag förstår resonemanget i #12 - men det är ju tydligt för spänningen är på i FASEN i det fallet. Nu menar jag att strömmen är avslagen med huvudbrytare som bryter fas, och proppen är urskruvad. Jag kontrollerar att strömbrytaren är spänningslös med multimeter. Jag demonterar gamla brytaren, och tar samtidigt bort kopplingsklämma för noll som lossnat bakom brytaren. Då löser JFB, och går inte att återställa. Enligt inlägg ovan kan det bero på att nollan kommit åt jord (eller något jordat). Min fråga är: var kommer spänningen på noll ifrån i det fallet? Jag monterar ny kopplingsklämma, och ny brytare. Slår på huvudbrytare, skruvar i propp och återställer JFB. Allt funkar och JFB löser inte mer.

Problemet är alltså löst. Det här är mer en teoretisk fråga - var kommer det jordfelet ifrån? Föreslaget är att nollan kommer åt jord, och jag undrar då hur det kan leta sig ut spänning i nollan, givet att hela huset är svart. Borde inte nollan, som slutligen går upp i PEN, redan vara helt avjordad?

C camelspin skrev:
Skruvade ur aktuell propp.
C camelspin skrev:
strömmen är avslagen med huvudbrytare som bryter fas
Ursäkta om detta framgår men jag förstår inte om du bara har gjort den aktuella gruppen spänningslös genom att skruva ur en gruppsäkring eller om huvudbrytaren är avslagen och "hela huset är svart" som du även skriver..

Hej Alfredo, mycket riktigt, jag har skrivit fel. Tack för att du uppmärksammade det.

1. Bara gruppens propp är urskruvad när jag kopplar av brytaren och tar bort den lösa torixen. Då löser JFB och jag blir ganska brydd, och inser att projektet med at byta lysknapp kan ha svällt utanför min kompetens.

2. JFB går inte att återställa. Bryter med huvudbrytare. Går inte att återställa. Skruvar ur alla proppar. Går inte att återställa.

3. Med huvudbrytare av och alla proppar ur monterar jag ny strömbrytare och monterar en wago på blå ledare i dosan.

4. Skruvar i alla proppar, slår på huvhudbrytaren, slår på JFB. Allt funkar.

Vad är det för ström som felat genom JFB i punkt 2? Kan ej ha varit fas eftersom den är helt bruten? Måste ha varit noll för huvudbrytaren bryter inte noll har jag lärt mig ovan? Hur uppkommer potential på noll i den här situationen som kan ge en läckström som JFB känner av? I fas är strömmen 0, alltså måste det gått ström i noll - mot något jordat? Och eftersom noll sitter i förbindelse med PEN, borde inte en mystisk spänning på noll jordas bort effektivt av sig själv?

Jag kan ha missförstått förklaringen i #12, första stycket. Om det är normalt med någon volt ute på nollor - hur kan den kvarstå under låt säga en kvart, vad är det som gör att den stannar där när det finns en PEN?

C camelspin skrev:
1. Bara gruppens propp är urskruvad när jag kopplar av brytaren och tar bort den lösa torixen.
Här har du alltså fria oisolerade ledare som skulle kunna komma i kontakt med något på ett oönskat sätt?

C camelspin skrev:
2. JFB går inte att återställa. Bryter med huvudbrytare. Går inte att återställa. Skruvar ur alla proppar. Går inte att återställa.
Och det fungerar inte.

C camelspin skrev:
3. Med huvudbrytare av och alla proppar ur monterar jag ny strömbrytare och monterar en wago på blå ledare i dosan. 4. Skruvar i alla proppar, slår på huvhudbrytaren, slår på JFB. Allt funkar.
Och när du isolerar denna fria ledare fungerar allt? Är du säker på att din oisolerade ledare inte kom i kontakt med skyddsjord på något sätt? Har du metalldosor?

• Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
1. Ja, fria oisolerade ledare
2. Nej, det går inte
3. Exakt så. Jag begriper inte riktigt hur den kommit i kontakt med jord, har ej metalldosor. Men det måste ju vara så?

Men varifrån kom spänningen som låg på nollan, och fortsatte göra det medans jag försökte få ordning på JFB och skruvade proppar?

Spänningen kom som skrevs tidigare pga spänningsfall i nätets PEN genom belastningsströmmar i den utanför din anläggning. Det kan gå upp mot några volt utan att det är något felaktigt. Kommer din spretande nolla då mot någon främmande jord som inte är kopplad till din PE och i häradet 30 mA drivs den vägen löser JFB.

En direkt konsekvens av att vi har spänningsoberoende JFB som löser enbart pga skillnadsström och via ett känsligt PMR som frigör uppklinkningsmekanismen. Hade det varit typer med elektronik och aktiva utlösare hade den inte reagerat när du har huvudbrytaren från.

Tack för svar.

Vad är PMR?

Det står för permanentmagnetisktrelä och är en känslig mekanisk komponent med en magnet och spole som diffströmmen JFB mäter påverkar och löser ut brytaren. Krävs alltså ingen annan drivenergi än den felströmmen ger i sig själv. Ska man nämna någon typisk elektrisk parameter för den räcker några tiotals uVA för att lösa ut.

• Gilla
camelspin
  • Laddar…
Tolkar ditt inlägg som att det var när nollorna separerades i dosan som JFB löste och den gick inte att återställa förrän dessa åter var ihopkopplade?
Jag är alldeles för trött för att komma med en gissning på fel men om det är/var som jag tolkar händelseförloppet så kanske nån annan får nya tankebanor för felsökning.

Hej

Tack för alla svar. Jag har lärt mig att det är normalt att det finns låga spänningar på nollan, och att JFB löser för en mycket svag ström i nollan, även vid bruten fas. Eftersom problemet är löst och jag fått svar på många frågor så tackar jag för att alla orkat svara, och hoppas det finns överseende med att fenomenet kanske är otydligt beskrivet ovan.

Eftersom jag inte har några planer på att göra om det här så är det en icke fråga rent praktiskt, jag tyckte bara det var spännande hur det funkar i teorin. Jag har tusen frågor till om hur det här funkar men det kan vi ta en annan gång.

• Gilla
Jotsat
  • Laddar…
P puttrix skrev:
Tolkar ditt inlägg som att det var när nollorna separerades i dosan som JFB löste och den gick inte att återställa förrän dessa åter var ihopkopplade?
Jag är alldeles för trött för att komma med en gissning på fel men om det är/var som jag tolkar händelseförloppet så kanske nån annan får nya tankebanor för felsökning.
Jag funderade också i de banorna. Men jag kan inte komma på något scenario, där jfb skulle lösa ut för att ledarna är isärkopplade. Möjligen om strömmen trots allt inte var bruten. Antag ett litet isolationsfel mellan nollan och jord. I normalfallet kanske den låga potentialen på nollan bara orkar driva någon mA genom felet. Om man då bryter nollan, och något är igång med spänning. Då kommer spänningen på den bortbrutna nollan att öka till 230V, vilket kanske lyckas driva en tillräckligt stor ström genom felstället.

Men det stämmer för dåligt på beskrivingen här.

• Gilla
puttrix och 1 till
  • Laddar…
Det jag vet är att JFB inte gick att återställa med avslagen huvudbrytare i centralen och alla proppar ur + att jag mätte alla ledare i dosan med multimeter mot varandra och fick 0 medan felet pågick.

Det måste ha läckt ström till jord genom kontakt mellan spretande noll och någon jordad detalj som jag inte begriper vad det är.

Ett tag funderade jag på om det var takfläktens kondensator som laddade ur när den blev strömlös, eller någon annan apparat som kan laddas upp.

En sak som kan ge samma symptom är om du ordnade någon rejäl kortslutning men löste ingen säkring är det inte så. Med rätt omständigheter vid kortis kan ibland den PMR som nämndes tidigare tappa delar av remanensen och då kan det ta en stund < 1 h innan den går att återställa.

• Wow
MultiMan
  • Laddar…
Tack, härligt med lite vidare spekulationer.

Kan meddela att allt är lugnt här, JFB har inte löst (och det har den aldrig gjord utom vid detta specifika tillfälle) och ingen propp har gått (har aldrig hänt), så det verkar som allt fungerar.

Jag har vidare lärt mig att jag inte själv skall pilla med glappande kopplingar (inte för att det var svårt, har man en linjal och en kabelskalare samt normal syn så verkar det svårt att göra fel med en wago 221), det är bara det att om det inte går som man tror så blir man lite skraj, trots att man kontrollmätt och varit försiktig. Man blir helt enkelt stressad när det inte går att slå till JFB på en lördagkväll, och alla grupper inlk kyl och frys ligger under samma JFB.

När detta har lagt sig börjar man fundera: det börjar med ett byte av strömbrytare, och slutar med att man börjar tro att det är något större fel med anläggningen.

Med hjälp av era svar känner jag mig tryggare att det inte är något fel på anläggningen och det är huvudsaken. Hur det kan gå 30 mA i noll med avslagen fas fattar jag inte trots välgjorda förklaringar ovan, vilket beror på bristande teori och erfarenhet.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.