El
aspa-hasse: Du har fått en norsk sladd och det är dåligt av Elgiganten. Observera att du behöver byta till en sladd med två faser nolla och jord även kallad 4G2,5. Det snabbaste är nog att ta sladden från den gamla hällen om det satt en där innan. Det kräver dock att du vet vad du gör.
Stefan1972: Du är inte hjälpt av det som skrivits ovan då? Det låter ju som en liknande brytare.........
bradgard: [citat] Det kommer bli en permanent sådan. Alternativt hade vi tänkt få dit två lyktor istället då det är ganska dåligt upplyst, vilket märks särskilt så här års. Nu finns ju redan ett schuko-uttag men det är ju upptaget stundtals av annat. Hade väl rimligen varit bättre att låta göra en fast installation eller permanenta lyktor som sagt så slipper man stå och belamra
Fario: För en tid sedan bytte jag gamla halvtrasiga dosor och lösa vägguttag i ”skjulet” som vi kallar det. Ett litet förråd bredvid gamla garaget. Men jag behöll kabeln till lysrörsarmaturen. Igår bytte jag gamla armaturen till en Voltolux LED. Alla är glada, den tänds direkt och är så liten och nätt. Men frågan är: Skall jag behålla den gamla kabeldragningen eller kan jag göra
lnilsson: Rejäl låda det där...ingen liten kulolåda inte tack för tipset! men finns det någon 5g6 som ser anständig ut inomhus (utanpåliggade)? jag hade från början tänkt 5g2,5 (jag har ganska bra förimpedans, och inga jättestora laster i uthuset) Jordslutningsimpedans i leveranspunkten enl. svensk standard: ZN = 150 mΩ Maximal kortslutningsström i leveranspunkten: Ik max = 2,66 kA
enriktignovis: grymma svar som kompletterade varann utomordentligt. Stort tack!
mugatu: [citat] Exakt. Har man många uppstick så är det klurigt att träffa alla väggar bulls eye
cpalm: [citat] Du har nog helt rätt angående Schneider. Jag tror inte de tillverkar dessa själva, det är nog en re-brandad Kina-mätare. Jag gissar på All-sun (http://www.all-sun.com/EN/p.aspx), som förvisso verkar helt OK grejor. Den som finns på Bauhaus saknar spontant auto-range och true RMS. Å andra sidan är den ju billig, så det är väl inte någon rip-off direkt. Frågan är om den
Bo.Siltberg: Ett kort svar är att det inte går att besvara din fråga med de uppgifter vi har till hands. Du behöver förklara alla omständigheter kring denna installation. Uppenbarligen har det aldrig funnits ljusarmaturer ansluta till dessa dosor, korrekt? Nästa fråga är då varför? Hur gammal är en den fasta installationen? Är det ett nybygge/nyrenoverat? Varför är det inga lamputtag monterade?
hakan_975: [citat] Kom på att de går att koppla ihop med varandra också :D
13th Marine: Skulle tro att fasen till det ena högra vägguttaget hämtas från brytaren istället för kopplingsdosan är det som åsyftas.
senmathal: Ok det visste jag inte att det kallades mätarsäkringar. Men då är det så att det ibland/oftast inte finns något som kallas huvudsäkringar. Har dock en känsla av att mätarsäkringarna ofta benämns huvudsäkringar om än felaktigt. Så även hos elbolagen tydligen. https://www.vattenfalleldistribution.se/el-hem-till-dig/valj-ratt-huvudsakring/ Elnätet fram till huset är tämligen nytt
MathiasS: Jag tror att alla dessa grövre rör går mellan centraler så det blir nog inget problem med 25mm slangen, men bra att tänka på detta....får göra en sista inventering så jag inte missat något. PM Flex får det bli. Tack för tipsen!
nikasp: Japp, vi får se. Undrar hur länge kabeln får hänga ”temporärt” ut på framsidan... Vi flyttade in för fem år sedan och fortfarande lådor och annat framme sedan dess. Skyller på småbarnsåren. [bild]
stahre87: Hej. Ska göra en utvändig installation där jag tar spänningen från befintligt uttag dvs jord ,Nolla och fas till den nya strömbrytaren vidare till lampan i taket. Lite osäker på i kopplingen så om någon kan förklara. Från brytaren till lampan är det en kabel 4g 1.5mm2 dragen
tobbbias: Här var länken, sorry: https://www.elbutik.se/product.html/designlight-q-1mw
Leif i Skåne: [citat] Det finns bar en likriltarebrygga helvåg 4 st. dioder. Gjorde en del foto-tester med min Nikon kamera, slutartid ½ sek bländare 16. Öppnade slutaren och rörde kameran snabbt åt sidan. Varje tänd / släkt cykel motsvara en ½ period = 10 ms. Det framgår att övergång från släckt till fullt styrka är bara 0,1 ms, strippen lyser i 4,5 ms och är släckt i 5,5 ms. Detta sker 100
mexitegel: Jäkligt smart sätt att kanske få fåglarna att sluta sitta på skorstenen o skita ner.
Bo.Siltberg: Det var inga som helst problem att förstå ditt inlägg i #1.
ulfalf: [citat] Jag kollade bara den löpande elnätskostnaden, om jag gör bedömningen att det skulle behövas 3*35A så får elektrikern undersöka om servis etc. behöver bytas.
Maledictus: [citat] Okej! Då ska jag utreda lite saker innan arbetet utförs och jag ser till att det finns plats för PSA eller säkring+JFB beroende på vad installatören av värmepumpen säger. Fantastiskt vad fin hjälp man kan få på det här forumet. Du förtjänar en guldstjärna!
Fairlane: Där har vi lösningen, stort tack, en sådan får det bli. Då blir det lätt att ansluta till laddaren också. 12V kompressor har jag ändå inte, har en på 230V så jag gör det smidigast möjligt för boden.